سلامت نیوز: مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: با اقداماتی که برای انسداد مرزها به خصوص در شمال شرق و شرق کشور انجام شد مسیر قاچاق مواد مخدر به سمت جنوب استان سیستان و بلوچستان تغییر کرده است که تمام این تحرکات را زیر نظر داریم.

مسعود زاهدیان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: وظیفه ستاد مبارزه با مواد مخدر هماهنگی و ایجاد برنامه‌های منسجم بین دستگاه‌های متولی امر مبارزه با مواد مخدر در کشور است. در حوزه مقابله با عرضه، این اداره کل مسئولیت هماهنگی امور در بخش اطلاعاتی، انتظامی و نظامی را بر عهده‌دارد.

وی افزود: در سال جاری حسب برنامه‌های راهبردی در حوزه مقابله با عرضه بحث تمرکز و تکمیل پروژه‌های مرزی، برخورد با شبکه‌های ورود مواد مخدر به کشور، برخورد با شبکه‌های تهیه و توزیع روانگردان‌ها که شامل شیشه در کشور است و شبکه‌های داخلی که در شهرها هستند را به عهده‌ داریم و برنامه‌ها را به سازمان‌های مجری ابلاغ و در حال پیگیری هستیم.

مدیرکل مقابله با عرضه اضافه کرد: با ابلاغ ماده ۱۶ اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر باید در استان‌ها مراکز درمان و کاهش آسیب معتادان را طراحی و احداث کنیم و امیدواریم تا پایان سال جاری راه‌اندازی ‌شوند، این مراکز در شهرهای بزرگی هستند که مشکل داشتیم و بقیه را در سال آتی پیگیری می‌کنیم تا تکمیل شود.

وی در مورد انسداد مرزها و نظارت تصریح کرد: برنامه‌های ما برای تمام مرزها است اما مرزهایی شرقی ما در اولویت اول است، در مرزهای شمال شرق انسدادهایی ایجاد شده، مرزهای آبی تحت کنترل است و یگان‌های مرزبانی در این مرزها تمام تحرکات را زیر نظر دارد. در تمام مرزهای ورودی و خروجی، گمرکات، نظارت‌ها همه جانبه و در حال انجام است.

زاهدیان ادامه داد: بعد از اینکه اقداماتی برای انسداد مرزها به خصوص در مرزهای شمال شرق و میانی در شرق انجام شد مسیر مواد مخدر به سمت جنوب استان سیستان و بلوچستان تغییر کرده است؛ برای آنجا نیز برنامه‌ها و طرح‌های کنترلی دیده شده و اعتبارات ویژه در سفری که یکی دو ماه گذشته اعضای ستاد به سیستان داشتند تخصیص پیدا کرد.

وی افزود: ‌اقداماتی در منطقه جنوب سراوان در دست اقدام است که این تغییر مسیر را کنترل کنیم. البته یک بخشی از تغییر مسیر به دریا منتقل شده که برای آنها نیز برنامه‌های خاصی در دست داریم. همچنین بر اساس نیازهایی که در گمرکات، مرزهای ورودی، فرودگاه‌ها، ورودی شهرها داریم دستگاهها و تجهیزات جدیدی مانند بادی اسکنر و ایکس‌ری نصب کرده‌ایم.

مدیرکل مقابله با عرضه خاطر نشان کرد: استفاده از تجهیزات پیشرفته مانند دوربین‌های حرارتی، رادار، تجهیزات کنترل‌ راداری نیز پیش‌بینی شده که مورد استفاده قرار بگیرد و در برخی مرزها نیز در حال بهره برداری از این تجهیزات هستیم.

خرده فروشان به اردوگاههای تأدیبی فرستاده می‌شوند

زاهدیان در مورد دستگیری خرده فروشان نیز گفت: براساس برنامه‌های قبلی خرده‌فروشان دستگیر شده و به زندان فرستاده می‌شدند، اما در برنامه‌ تدوین شده جدید و با احداث و راه‌اندازی اردوگاههایی که برای نگهداری‌های اینها مطابق ماده ۴۲ ساخته شده دیگر قرار است به زندان نروند و اردوگاه تأدیبی که با شرایط خاص آنها را نگهداری کنند، ایجاد می شود و سازمان زندان‌ها مقررات و قوانین خاص را در این مراکز اعمال خواهد کرد.

وی تأکید کرد: قوانین جدید با توجه به نیازهایی که سازمان‌های مقابله‌ای داشتند برای عوامل دخیل در بحث خرید، فروش، نگهداری و ترانزیت روانگردان‌ها مقررات سختگیرانه‌ای را همچون مواد سنتی تعریف کرده است و امیدواریم در اجرا نیز با توجه به تآکیداتی که رئیس قوه قضاییه داشتند برخورد شود.

مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: همچنین امیدواریم با نوع برخورد خوبی که دادستان کل کشور با موضوع داشت اثرات مثبت آن را در آینده نزدیک مشاهده کنیم.
 
وی گفت: البته هر قانونی که تصویب می‌شود باید یک دوره‌ای را طی کند تا نقاط ضعف و قوت خود را نشان دهد. اما چیزی که در حال حاضر می‌شود گفت اجرای قانون شرایط خوبی داشته و امیدواریم اثربخشی این قانون خوب باشد؛ البته این قانون نیاز به مواد تکمیلی در بعضی مواد دارد که به دنبال تکمیل آنها هستیم.

وی تأکید کرد: سلسله اتفاقات خوبی برای دستگیری سران مافیایی مواد مخدر افتاده که امیدواریم به زودی اخبار خوشش به مردم برسد.

زاهدیان درباره اشراف اطلاعاتی بر باندهای مواد مخدر نیز اظهار داشت: اگر یک سیستم مقابله‌ای بخواهد موفق باشد باید اطلاعات داشته باشد.

وی گفت: سازمان‌های متولی اقدامات خوبی راد ر کشور در زمینه رصد شبکه‌های قاچاق داشتند و سازمان‌های بین‌المللی نیز کار خود را انجام می‌دهند و همه این اطلاعات در مجموعه‌های مسئول داخلی تطبیق داده می‌شود. در حقیقیت همیشه تغییرات تولید و ترانزیت مواد مخدر در کشور مورد توجه و ارزیابی قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha