سلامت نیوز: کاهش زایمان در منزل زنان روستایی به 5/2 درصدرسیده، اما هنوز در برخی از شهرها علی‌رغم این‌كه بیمارستان برای زایمان در دسترس است ولی برخی از زنان درخانه زایمان می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، سیما اورنگ مسوول برنامه مادران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار داشت: البته بیشترین میزان زایمان در خانه‌، در روستاها و مناطق صعب‌العبور مشاهده می‌شود. سال 83 میزان زایمان در خانه مناطق روستایی 05/10 درصد بوده است كه در سال 89 این میزان به 5/2 درصد كاهش یافته است. این كاهش، بسیار مناسب ارزیابی می‌شود ولی باز هم باید كاهش یابد.

وی با اشاره به اجرای طرح تسهیل زایمان در 17 شهرستان خاطرنشان كرد: در این طرح ماماهایی به طور شبانه‌روزی مشغول به فعالیت‌اند و در صورت نیاز برای كمك به زایمان زنان روستایی و مناطق صعب‌‌العبور به محل اعزام می‌شوند.

مسوول برنامه مادران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: طرح اسكان هم طرح دیگری است كه به منظور كاهش زایمان در خانه اجرا می‌شود. در این طرح، زنان مناطق صعب‌العبور 2 هفته پیش از وقت زایمان به بیمارستان منتقل می‌شوند.

وی خاطرنشان كرد: زایمان در منزل به دلیل غیر استریل بودن محیط خانه احتمال مرگ مادر و نوزاد را افزایش می‌دهد. همچنین صدمات حین زایمان، ابتلا به عفونت‌های حین و بعد از زایمان، احنمال افتادگی مثانه و شل شدن عضلات لگن و خون‌ریزی حین و پس از زایمان هم افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha