سلامت نیوز: متخصص گوش و حلق و بینی و استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: 80 درصد سرگیجه ها به دلیل اختلال در بخش های تعادلی گوش و بقیه سرگیجه ها نیز به دلیل اختلال در سیستم مركزی مغز است.

پدرام برقعی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: گوش بجز وظیفه شنوایی دارای حسگرهای تعادلی داخلی است كه موقعیت سر در فضای سه بعدی را در حالت تعادل نگاه می دارد و اختلال در بخش های تعادلی گوش موجب سرگیجه های محیطی می شود.

وی ادامه داد: سرگیجه های محیطی خوش خیم از شایع ترین سرگیجه ها به شمار می رود كه در آن، جابجا شدن ذرات بسیار ریز مربوط به گیرنده های تعادلی موجب سرگیجه های محیطی می شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی خاطرنشان كرد سرگیجه محیطی به سرگیجه ای اطلاق می شود كه در آن فرد بیمار با حركت سریع سر هنگام چرخیدن در تخت خواب یا پایین آوردن ناگهانی سر، دچار سرگیجه های بسیار شدید می شود.

برقعی گفت: این نوع سرگیجه از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می كشد و به علت ماهیت آزاردهنده و شدید خود، بیمار را به شدت هراسان می كند در حالی كه این نوع بیماری خیلی سریع و حتی پیش از انجام اقدامات درمانی، خوب می شود.

وی افزود: درمان های دارویی تاثیر چندایی در سرگیجه های محیطی ندارد و انجام مانورهای تعادلی -نوعی انجام حركت های خاص توسط پزشك- در درمان آن موثر است.

برقعی اضافه كرد: با انجام این حركات، ذرات موجود در گوش از محل نزدیك گیرنده های تعادلی به نقاطی كه حساس نیست، منتقل می شود.

این استاد دانشگاه یادآور شد سرگیجه های محیطی ممكن است یك روز در میان تكرار شود و یا ممكن است هیچگاه تكرار نشود.

برقعی، ضربه به گوش، جراحی و خونریزی های داخل گوش را از مهم ترین عوامل ایجاد سرگیجه های محیطی برشمرد و گفت: سرگیجه به دلیل مشكلات مفاصلی یا چشمی به ندرت اتفاق می افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha