سلامت نیوز: رئیس مرکز سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت گفت: برای کاهش مرگ و میر مادران طرح ثبت الکترونیک پرونده زنان باردار در تمام مراکز بهداشتی، مطب‌‌های ماماها و متخصصان زنان اجرا می‌شود.

محمد اسماعیل مطلق در گفت‌وگو با فارس در مورد برنامه‌های این مرکز اظهار داشت: برای سلامت تمام سنین از نوزاد، کودک، جوان، میانسال و کهنسال 2 بسته ارائه خدمات داریم. یکی اینکه افراد چه کنند که بیمار نشوند و دیگر اینکه اگر بیمار شدند چه کار کنند تا بیماری سریعتر بهبود یابد و کمترین آسیب را از بیماری ببینند.

وی گفت: حتی برای مواقع بحرانی مانند برف، سیل و باران هم یک بستر خدمتی تعریف کردیم که بهترین نوع مراقبت، ماندن در خانه و رعایت مراقبت‌های فردی است.
 
مطلق طرح آموزشی برای کاهش مرگ و میر مادران در سراسر کشور را از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: تیمی از اعضای بورد تخصصی به دانشگاه‌ها علوم پزشکی سراسر کشور اعزام می‌شوند و در هر استان با توجه به میزان و علل شیوع مرگ در هر استان به دستیاران و رزیدنت‌ها آموزش می‌دهند.

وی اضافه کرد: این طرح را به صوت پایلوت در استان کرمان به عنوان نخستین استان شروع کردیم و از هفته بعد با تقسیم اساتید آشنا به شبکه هر استان آنها را در دانشگاه‌های مختلف تقسیم کردیم تا این طرح کامل شود.

رئیس مرکز سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت بیشترین علل مرگ و میر زنان را خونریزی حین زایمان عنوان کرد و گفت: باید این عامل را با اعزام ماماها به مناطق صعب‌العبور به حداقل برسانیم.
 
وی ادامه داد: یک برنامه دیگر برای نوزادان صفر تا یک ماهه داریم که در شهر تبریز به صورت پایلوت در حال انجام است و طی این برنامه به مادر و پدر نوزادانی که مرخص می‌شوند مراقبت های لازم در خانه را آموزش می‌دهیم تا نوزاد بیمار نشود و راهی بیمارستان نشود.
 
مطلق اضافه کرد: این طرح از هفته آینده در قزوین هم آغاز می‌شود و بنا داریم تا سال آینده این طرح را در کل کشور اجرایی کنیم.

وی به طرحی که در دست بررسی است اشاره کرد و گفت: طی این طرح پروند مادران در تمام مراکز بهداشتی و درمانی شهری، بخش خصوصی، مطب‌ ماماها و مطب متخصصان زنان و زایمان در زمان مراجعه ثبت می‌شود و یک مرکز متشکل از تیم ۳ نفره متخصص در هر شهری تشکیل می‌شود تا بر این پرونده‌ها نظارت کند و اگر مادری در دوران بارداری مشکلی مانند فشار خون یا دیابت دارد با او تماس گرفته شود و او را تا زمان زایمان همراهی می‌کنند.

مطلق گفت: با اجرای برنامه‌‌هایی از این قبیل می‌خواهیم در کاهش مرگ و میر مادران تا سال 1404 به مقام اول منطقه برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha