چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 41249
سلامت نیوز: ویروس آنفلوآنزا یكی از ویروس‌هایی است كه جهش‌های زیادی در آن رخ می‌دهد؛ بنابراین بیماری به شكل‌های مختلف ظاهر می‌شود و به همین دلیل لازم است واكسن‌ها هر سال براساس نوع ویروس تغییر كند.

عطسه‌ها و سرفه‌های پشت سرهم خسته‌اش كرده است، گلویش درد می‌كند و نمی‌تواند راحت غذا بخورد. شب‌ها كمی هم تب می‌كند و همین موضوع توان او را بیش از پیش می‌گیرد.

علاوه بر بدن درد، خستگی و بی‌حوصلگی، عقب افتادن از كار و زندگی روزمره ‌هم كلافه‌اش كرده است اما این همه مشكل و ناراحتی معمولا با دو جمله كوتاه توضیح داده می‌شود: «سرما خورده‌ام، باید دارو مصرف كنم.»

خیلی از ما عادت كرده‌ایم به محض مشاهده چنین وضعیتی به اولین داروخانه سر راهمان مراجعه كنیم و چند بسته قرص و یك شیشه شربت بگیریم و با اطمینان از بهبود شرایط آنها را مصرف كنیم. غافل از این‌كه این روش نه تنها كمكی به ما نمی‌كند، بلكه عوارض و مشكلات جدیدی هم ایجاد خواهد كرد.

دكتر حامد سلامت‌فر، پزشك عمومی با اشاره به مشكلی كه عموم افراد جامعه آن را به نام سرماخوردگی می‌شناسند درگفت‌وگو با «جام‌جم» توضیح می‌دهد: عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی كه ممكن است هر فردی را درگیر كند، همان مشكلی است كه اغلب از آن به نام سرماخوردگی یاد می‌شود؛ البته این عفونت‌ها می‌تواند ناشی از ویروس یا باكتری باشد و علائمی مشترك مانند سرفه ، آبریزش بینی، گلودرد و... ایجاد كند.

به گفته وی، مردم معمولاً هنگام مبتلا شدن به انواع سرماخوردگی یا آنفلوآنزا با یك شكایت مشترك به پزشك مراجعه می‌كنند؛ آنها تمام علائم را مربوط به سرماخوردگی معمول می‌دانند و تفاوتی میان انواع مختلف آن قائل نمی‌شوند.

دكتر سلامت‌فر با بیان این كه هر بیماری درمان خاص خود را دارد، می‌گوید: سرماخوردگی‌های عادی یا آنفلوآنزا، بیماری‌های ویروسی هستند و به همین دلیل مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها تاثیری بر درمان آنها ندارد. در مقابل برای درمان برخی از انواع بیماری‌ها هم بیمار به آنتی‌بیوتیك نیاز دارد و اگر تشخیص و درمان به‌درستی انجام نشود، به خصوص در مواردی كه حساس هستند، ممكن است مشكلات جدیدی تا حد نارسایی‌ كلیوی و ناراحتی‌های قلبی بروز كند.

به گفته وی، برخی مواقع برای درمان سرماخوردگی‌های معمول نیز باید از داروهای ضدویروس استفاده شود. اما نكته مهم كه همه مردم باید بدانند، آن است كه شیوه‌های درمانی‌، طول دوره بیماری را كاهش نمی‌دهد و فقط علائم را بهبود می‌بخشد تا تحمل بیماری آسان‌تر شود.

دكتر سلامت‌فر همچنین به اقداماتی كه بیماران خودشان می‌توانند برای بهبود وضعیت انجام دهند، اشاره می‌كند و می‌گوید: استراحت كردن، مصرف مایعات گرم، داشتن رژیم غذایی سبك و مناسب و گرم نگه‌داشتن بدن از جمله شیوه‌هایی است كه بیمار می‌تواند برای بهبود شرایط از آنها استفاده كند. در صورتی كه فرد تب داشته باشد نیز می‌تواند از داروهای تب‌بر مانند استامینوفن كمك بگیرد، اما استفاده از داروهایی مانند آسپیرین چندان توصیه نمی‌شود؛ چون ممكن است عوارضی در پی داشته باشد.

سرما خوردگی و آنفلوآنزا

دكتر سلامت‌فر با اشاره به این‌كه سرماخوردگی و آنفلوآنزا هر دو بیماری‌های ویروسی ولی از خانواده‌هایی متفاوت هستند، توضیح می‌دهد: این بیماری‌ها موجب درگیری دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود كه برخی از نشانه‌های آنها مشترك و گروهی متفاوت است. در سرماخوردگی‌های عادی فرد ممكن است با علائمی مانند سرفه، آبریزش بینی، گلودرد، عطسه، تب و حتی درد عضلانی روبه‌رو شود. در آنفلوآنزا هم نشانه‌ها همین موارد و البته شدیدتر است.

به گفته وی، شروع بیماری آنفلوآنزا حاد و شدید است، در حالی كه علائم سرماخوردگی به‌تدریج و خیلی خفیف‌تر نمایان می‌شود.

این پزشك عمومی با بیان این‌كه هنگام بروز بیماری مراجعه به پزشك بهترین كار است، توضیح می‌دهد: بیماری‌های مختلفی وجود دارد كه ممكن است علائمی مشترك با سرماخوردگی‌های معمول داشته باشد؛ بنابراین مراجعه به پزشك و بررسی‌های بیشتر می‌تواند از بروز مشكلات جدی پیشگیری كند.

متاسفانه هنوز هم افراد زیادی خودسرانه و بدون تجویز پزشك از داروهای مختلف و حتی آنتی‌بیوتیك‌ها استفاده می‌كنند. دكتر سلامت‌فر در این زمینه هشدار می‌دهد: بیماران نباید هیچ دارویی را بدون تجویز پزشك مصرف كنند. در مورد سرماخوردگی‌ها و آنفلوآنزا هم باید دقت داشت كه در بسیاری از موارد مصرف آنتی‌بیوتیك تاثیری در بهبود بیماری ندارد.

واكسن آنفلوآنزا؛ خوب یا بد؟


گفته‌ها و شنیده‌های زیادی درباره واكسن آنفلوآنزا وجود دارد؛ اما آیا واقعاً استفاده از این واكسن لازم است؟ عوارضی ندارد و همه می‌توانند این واكسن را بزنند؟

دكتر سلامت‌فر با بیان این‌كه یك مرتبه مبتلا شدن به ویروس آنفلوآنزا برای بقیه عمر در مورد همان نوع ویروس ایمنی ایجاد می‌كند، می‌گوید: ویروس آنفلوآنزا یكی از ویروس‌هایی است كه جهش‌های زیادی در آن رخ می‌دهد؛ بنابراین بیماری به شكل‌های مختلف ظاهر می‌شود و به همین دلیل لازم است واكسن‌ها هر سال براساس نوع ویروس تغییر كند.

به گفته وی، لازم است برای تاثیر بیشتر واكسن، در شروع فصل سرما و قبل از شیوع آنفلوآنزا از آن استفاده شود. همچنین با توجه به تولید واكسن‌های جدید، عوارض آنها نیز كاهش یافته است، ولی برخی از علائم عمومی ممكن است در اثر استفاده از این واكسن ایجاد شود؛ مشكلاتی مانند تب، احساس ضعف و... اما نكته مهم منع مصرف برای افرادی است كه حساسیت شدیدی به پروتئین تخم‌مرغ دارند و در نتیجه نباید از این واكسن استفاده كنند.

دكتر سلامت‌فر به گروه‌های خاصی اشاره می‌كند كه بهتر است از این واكسن استفاده كنند و می‌گوید: بچه‌های شش ماهه تا پنج ساله، افراد بالای 50 سال، خانم‌های باردار، بچه‌هایی كه در سنین شش تا 18 سال قرار دارند و تحت درمان طولانی مدت با آسپیرین هستند، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، كسانی كه به بیماری‌های سیستمیك مبتلا هستند، كسانی كه سابقه تشنج یا ضایعات نخاعی دارند، بیمارانی كه با اختلالات شناختی روبه‌رو هستند، ساكنین خانه‌های سالمندان و كسانی كه از آنها مراقبت می‌كنند، كاركنان بخش‌های بهداشتی مانند پرستاران و پزشكان و تمام كسانی كه در خانواده‌شان یكی از افراد مذكور وجود دارد، از گروه‌هایی محسوب می‌شوند كه بهتر است واكسن آنفلوآنزا تزریق كنند.

دكتر سلامت‌فر با تاكید بر مصرف نكردن خودسرانه دارو به هنگام بروز علائم سرماخوردگی تاكید می‌كند: بیماران به هیچ وجه نباید خودسرانه از دارو و بخصوص آنتی‌بیوتیك‌ها استفاده كنند. افراد باید به این نكته دقت داشته باشند كه مصرف نامناسب داروها ممكن است سبب بروز عوارضی برای آنها و مقاومت میكروب‌ها شود كه این موضوع در آینده حتما مشكل‌ساز خواهد‌شد.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha