چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۳
کد خبر: 41267
سلامت نیوز: افرادی که مواد غذایی معینی را برای سلامتی مغز مصرف می‌کنند، حدود 40 درصد کمتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، تحقیقات نشان می‌دهد كه دنبال كردن یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند در پیشگیری از آلزایمر موثر باشد. رژیم غذایی شامل روغن زیتون، انواع مغزها به خصوص گردو و فندق، همچنین مصرف دو وعده ماهی در هفته به همراه قرار دادن بعضی از میوه‌های خاص و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه می‌تواند تاثیر فوق العاده‌ای در پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر یا كاهش سرعت پیشرفت آن داشته باشد.

 ** روزی یک سیب بخورید
عامل اصلی ایجاد آلزایمر، رادیكال های آزاد اكسید كننده هستند كه با افزایش سن بیشتر تولید می شوند.در سیب ماده آنتی اکسیدانی به نام "کورستین" وجود دارد که بیشترین مقدار آن در پوستش نهفته است. سیب قرمز در مقایسه با سیب زرد و سبز آنتی اکسیدان بیشتری دارد.

** گردو و مغزهای مقوی
گردو را به نام "غذای مغز" نیز می شناسند و این فقط به خاطر شباهت آن به مغز نیست، بلکه به خاطر وجود امگا 3 فراوان آن است. آنتی اکسیدان گردو در بین آجیل ها از همه بیشتر است. پس مصرف گردو نیز می تواند از آلزایمر پیشگیری کند. البته سایر مغز های موجود در خشکبار هم که دارای امگا 3 هستند برای پیشگیری از بیماری آلزایمر مفید هستند. مانند بادام؛ در پوست بادام ویتامین E وجود دارد. این ویتامین، یکی از انواع آنتی اکسیدان ها است.

 ** سالاد همراه با روغن زیتون فراموش نشود
روغن زیتون از بروز فراموشی و آلزایمر در افراد مسن جلوگیری می‌ کند، ولی مکانیسم عمل آن ناشناخته است. به نظر می ‌رسد اسیدهای چرب غیراشباع موجود در روغن زیتون می‌ تواند باعث حفظ ساختار غشای سلول‌های مغزی شوند.
البته فایده زیتون تنها برای پیشگیری نیست؛ تحقیقات نشان داده كسانی که در سالاد از روغن زیتون استفاده کردند، 30 تا 40 درصد در نشانه‌ها و علائم بیماری آلزایمر آنها بهبودی مشاهده شد

 **سبزیجات سبز
مصرف کم سبزیجات سبز رنگ موجب افت اسید فولیک خون و بروز لخته های خونی در مویرگ های مغز و آسیب به بافت مغز می شود که فراموشی را در پی دارد.

 **لسیتین مغز را تامین کنید
سازمان بهداشت جهانی(WHO) سویا را "سلطان لسیتین" معرفی كرده است. زیرا كیفیت لسیتین گرفته شده از سویا از سایر تركیبات بهتر و بالاتر می باشد.
مغز برای انجام فعالیت های طبیعی خود به استیل كولین نیاز دارد كه منشأ آن از لسیتین می باشد. ولی باید توجه داشت كه اگر در دوران جوانی ذخیره كافی از لسیتین برای خود فراهم كرده باشیم، بسیار كمتر ازدیگران دچار معضل كاهش حافظه خواهیم شد. پس بیائید از همین حالا به فكر ذخیره سازی و فراهم كردن توشه ی مغز برای زمان پیری باشیم.
 
**چه چیزهایی را نخوریم؟
البته این رژیم غذایی برای پیشگیری از بیماری آلزایمر تنها شامل مواد غذایی که باید خورده شوند نمی شود بلکه باید از خوردن غذاهای چرب پرهیز کرد. پژوهشگران تصریح كردند كه عدم استفاده از بعضی مواد غذایی مانند اسیدهای چرب اشباع شده در گوشت قرمز و کره می‌تواند به طور جدی و موثر برای مقابله با آلزایمر مفید باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha