سلامت نیوز: رئیس انجمن علمی پریودنتولوژی ایران گفت: خبری دیدم مبنی بر اینکه وزارت بهداشت قرار است مقطع تحصیلی جدیدی در خصوص آموزش دندانپزشکی راه‌اندازی کند، اگر این بحث واقعیت دارد چرا مخفی‌کاری می‌کنند و چرا از انجمن‌ها مشورت نمی‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، امیررضا رُکن در یازدهمین همایش انجمن علمی پریودنتولوژی (لثه و بافتهای نگهدارنده دندان) ایران که صبح امروز در هتل المپیک برگزار شد اظهار داشت: هر روزه شاهد افزایش سرویس‌های آموزشی در سطح دانشگاه‌های پزشکی هستیم.

دانشکده‌ای با 3 عضو هیئت علمی قابلیت تربیت متخصص ندارد

وی افزود: در بعضی جاها دانشکده‌ای با 3 عضو هیئت علمی وجود دارد، دانشکده‌ای با 3 عضو هیئت علمی نمی‌‌تواند قابلیت مناسبی برای تربیت دانشجو داشته باشد و نتیجه آن این خواهد شد که در آینده متخصصانی تربیت کنیم که قابلیت‌های تخصصی لازم را ندارند.

دانشکده‌ها در شهرستان‌ها امکانات ندارند

رئیس انجمن علمی پریودنتولوژی ایران اضافه کرد: برخی اعضای هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها در شهرستان‌ها مدام به ما گلایه می‌کند که شما که به مسئولان دسترسی دارید به آنها بگوئید ما عاجز شده‌ایم و ما امکانات نداریم؛ دولت کمی‌نگر که فقط به آمارها توجه دارد باید واقعاً همان طور که صادقانه خدمت می‌کند به کیفیت نیز توجه کند.

وی ادامه داد: دانشکده‌ای که 3 سال است رزیدنت تربیت می‌کند باید عملکرد و خروجی آن ارزیابی شود. بوردهای تخصصی و امتحان‌ها در سراسر دنیا توسط انجمن‌های تخصصی انجام می‌شود ما نمی‌گوییم که برگزاری بردها را به ما بسپارند، خواسته ما این است که حداقل یک نماینده از اعضای انجمن‌های تخصصی در بردها عضو باشند. این خواسته چند سال پیش مطرح شد در سال اول این اتفاق افتاد در سال دوم نصفه و نیمه و در سال سوم به فراموشی سپرده شد.

مجری نمی‌تواند خود نیز ناظر باشد

رُکن تصریح کرد: انجمن‌های تخصصی می‌توانند در راه‌اندازی و اعتباربخشی دانشگاه‌ها در زمینه تربیت رزیدنت‌ها و ارزیابی بخش‌های تخصصی پریودنتولوژی نقش داشته باشند. لازم است که یک نهاد خارج از دانشگاه به این کار نظارت کند، نمی‌شود که مجری خود نیز ناظر باشد.

وی تأکید کرد: با توجه بروز شدن علوم و پیشرفت‌های روز افزون علمی، بازنگری کریکولوم (برنامه درسی) باید هر چند سال یکبار انجام شود. اما در عمل اینچنین نیست.

مخفی کاری وزارت بهداشت در راه‌اندازی رشته‌های دندانپزشکی

انجمن علمی پریودنتولوژی ایران با اشاره به نقش و جایگاه مهم انجمن‌های علمی گفت: عضویت در انجمن‌های تخصصی هنوز یک الزام نیست؛ همچنین در سطح سیاستگذاری اجرایی کارهایی انجام می‌شود که حتی ما به عنوان انجمن تخصصی از آن بی‌اطلاعیم.
 
رُکن، ادامه داد: مثلا خبری دیدم مبنی بر اینکه وزارت بهداشت قرار است مقطع تحصیلی جدیدی در خصوص آموزش دندانپزشکی راه‌اندازی کند، اگر این بحث واقعیت دارد چرا مخفی‌کاری می‌کنند و چرا از انجمن‌ها مشورت نمی‌گیرند، افرادی در این انجمن‌ها هستند که بیش از 40 سال در این زمینه کار کرده‌اند و اینها منابع غنی هستند.

جرافکر می‌کنید فقط شما می‌فهمید


وی با گلایه ابراز داشت: چرا فکر می‌کنید همه چیز را فقط شما می‌فهمید و دیگران هیچ چیز نمی‌فهمند. چرا یک لیست می‌دهید و می‌گویید نباید این افراد عضو بردهای تخصصی باشند چون آنها مثل ما فکر نمی‌کنند.

هزینه‌های درمان را در پیشگیری خرج کنیم

در ادامه این همایش غلام عباس مرتضوی، دبیر علمی این کنگره اظهار داشت: با تلاش وزارت بهداشت افزایش چشمگیری در تآسیس دانشکده‌های دندانپزشکی انجام گرفته و هم اکنون تعداد دانشکده‌های ما به 40 دانشکده رسیده است. همچنین تعداد فارغ‌التحصیلان رو به فزونی است که علاوه بر اینکه این فارغ‌التحصیلات با مشکل اشتغال مواجه هستند این مشکل در آینده تشدید می‌شود.

تعطیلی برخی دانشکده‌های دندانپزشکی اروپا به خاطر پیشگیری

دبیر علمی این کنگره  افزود: این در حالی است که برای رفع مشکلات دندانپزشکی مردم از نظر پوسیدگی و بیماری‌های لثه اقدامی نشده است. تجربه موفق کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در زمینه پیشگیری باعث شده نیاز به دانشکده دندانپزشکی و دندانپزشک کمتر شود به گونه‌ای که در برخی کشورهای اروپایی تعدادی از دانشکده‌های دندانپزشکی تعطیل شده‌اند.

وی اضافه کرد: برنامه‌های پیشگیرانه در خصوص سلامت دهان و دندان برای سلامت و اقتصاد بسیار مفید و با صرفه‌تر است. همچنین برای سلامت دهان و دندان مردم همکاری وزارت بهداشت، دانشکده‌ها و انجمن‌های تخصصی همکاری مؤثر و مفیدی خواهد بود.

دعوت از مسئولان برای افتتاح همایش‌ها ارزش علمی ندارد

امیررضا رُکن، رئیس انجمن علمی پریودنتولوژی ایران، در ابتدای افتتاح این همایش ضمن ابراز گلایه از مرسوم شدن دعوت از مسئولان که بعضی از اوقات تخصصی در خصوص آن همایش هم ندارند گفت: ما در انجمن این رسم را شکسته‌ایم و از پیشکسوتان برای افتتاح همایش‌ها استفاده می‌کنیم. دعوت از مسئولانی که غالباً جوان هم هستند و دری به تخته خورده و آنها صاحب سمت شده‌اند خیلی خوب نیست.

این صحبت‌ها در حالی مطرح شد که محمد حسین خوشنویسان، رئیس اداره سلامت دهان و دندان در کنگره حضور داشت و سخنرانی نکرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha