چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۱
کد خبر: 41299

پیروی از رژیم های غذایی سنگین و سخت ، موجب کاهش تحمل گرسنگی و وابستگی بیشتر به مواد غذایی می شود.

سلامت نیوز: پیروی از رژیم های غذایی سنگین و سخت ، موجب کاهش تحمل گرسنگی و وابستگی بیشتر به مواد غذایی می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ چاقی از مهمترین معضلاتی است که سلامتی انسان ها را به شدت تهدید می کند، داشتن وزنی متناسب با جنس و سن، رعایت تعادل غذایی و ورزش علاوه بر نشاط و سلامتی از بروز بیماریهایی نظیر: بیماری قلبی، دیابت، افزایش فشار خون پیشگیری کند ولی نباید لاغر شدن و کاهش وزن با تحمل رژیم های غذایی دشوار و غلط اشتباه گرفته شود، رژیم غذایی غیر اصولی و غیر علمی نه تنها موجب کاهش ریز مغذی ها می شود بلکه به دلیل کاهش سطح تحمل به افسردگی نیز منجر خواهد شد.

* حذف گروه های غذایی در رژیم روزانه ممنوع

دکتر حمید رضا فرشچی، متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه برخی برای لاغر شدن به رژیم های غذایی غلط روی می آورند گفت: پیروی از رژیم های غذایی سخت و حذف برخی از گروه های مواد غذایی مثلا حذف گوشت ها و رعایت رژیم گیاهخواری موجب کاهش ریز مغذی هایی می شود که بدن برای فعالیت ها لازمه به آنها نیازمند است و کاهش ناگهانی انرژی دریافتی نیز موجب کاهش ریز مغذی ها می شود.
وی درادامه با تاکید بر عدم حذف گروه ها مختلف مواد غذایی رژیم روزانه گفت: کم خونی،‌عصبانیت ،‌پرخاشگری از عوارضی است که به دنبال پیروی از رژیم های سخت و حذف برخی از مواد غذایی گریبانگیر افراد می شود.
 

* چه افرادی مستعد چاقی هستند؟

افزایش چربی دور شکم و ناحیه کمر در دهه چهارم و پنجم زندگی بیشتر در خانم ها ایجاد می شود ولی برای پیشگیری از این مشکل به خانم هایی که مادر یا خواهران آنها به این مشکل دچار شده اند توجه کنند که ارث مهمترین عامل در چاقی بی رویه آنان در سنین بالای 40 سالگی است بنابراین باید در دهه سوم عمر با دقت بیشتری سعی در به تاخیر انداختن عوامل ژنتیکی و جلوگیری از چاقی داشته باشند این افراد می توانند با کنترل تغذیه و دوری جستن از استرس و افزایش فعالیت فیزیکی بروز این عارضه را به تاخیر انداخته و حتی تا حدود زیادی نیز کنترل نمایند.
 

* چرا خانم ها در سن بالای 40 سالگی یکباره چاق می شوند؟
پیروی از رژیم های غذایی سخت موجب کاهش تحمل گرسنگی و وابستگی بیشتر به مواد غذایی می شود.

دکتر فرشچی گفت: خانم ها عمدتا در سنین بالای 40 سالگی بیشتر به مشکلات فکر می کنند و این امر موجب می شود به طور ناخوآگاه تمایل بیشتری به مصرف مواد غذایی داشته باشند و در این سنین اغلب به دنبال یک آزمایش خون سالیانه متوجه افزایش خون نیز می شوند و یکباره به کاهش وزن در تحمل رژیم های سنگین روی می آورند كه این کار موجب کاهش تحمل گرسنگی و وابستگی بیشتر به مواد غذایی می شود.

در صورت ادامه رژیم غذایی احساس ضعف، کم خونی خواب آلودگی و افسردگی و اضطراب نیز وجود می آید.

* چربی های دور شکم با رژیم غذایی می سوزد؟

این متخصص تغذیه تصریح کرد: رعایت رژیم غذایی موجب می شود از افزایش چربی های ناحیه دور شکم و کمر پیشگیری  شود.

در سنین بالا هرگز نباید توقع داشته باشید که به سایز و وزن هجده سالگی برسید.

* مهمترین راهکار برای پیشگیری از افزایش وزن

ثابت نگه داشتن وزن و اندازه بدن، مهمترین راهکار برای جلوگیری از افزایش وزن محسوب می شود.

ثابت نگه داشتن وزن علاوه بر پیشگیری از بیماری های متابولیك موجب بهبود روحیه و حالت روانی افراد می شود.

* کاهش وزن با چه رژیمی امکان پذیر است؟

اصولا در کلیه رژیم هایی که به منظور کاهش وزن است باید میزان انرژی دریافتی روزانه کاهش یابد ولی کاهش زیاد انرژی دریافتی، منجر به ابتلا بیماری می شود.
در هر نوع رژیم غذایی، هرگز نباید میزان پروتئین دریافتی را کاهش داد، عدم دریافت پروتئین مورد نیاز روزانه باعث ضعف و کاهش توان بدنی می شود ولی چربی های مواد پروتئینی باید بطور کامل گرفته شود واین مواد بصورت سرخ کرده مصرف نشود.
حذف چربی ها از رژیم غذایی جایز نیست مقداری چربی برای سوخت و ساز طبیعی بدن مورد نیاز است و حذف آن موجب بروز عوارض متعددی می شود ولی بجای چربی های اشباغ شده باید حتی الامکان از چربی های با منابع گیاهی استفاده شود.

*مبتلایان به افزایش فشار خون چه موادی را مصرف کنند؟

باید حتی الامکان مصرف چربی های اشباع شده را محدود کرده و در رژیم غذایی روزانه، به اندازه کافی از مواد حاوی فیبر استفاده کنند ولی تصور نکنید که رژیم غذایی معجزه می کند بلکه علاوه بر رعایت تغذیه مناسب، نباید داروها را قطع کنند.

* رفع بیوست شدید با رژیم غذایی

اصولا ترکیبی از رژیم غذایی حاوی فیبر و تحرک و فعالیت بدنی موجب سهولت اجابت مزاج می شود.ورزش های کششی بسیار کمک کننده است.
مصرف روزانه حداقل 6-5 لیوان آب ،مصرف روغن زیتون همراه با سالاد و مصرف قندهای پیچیده و عبور کردن مصرف چربی های اشباع شده بسیار کمک کننده است.
 

* جراحی برای کاهش وزن
عمل جراحی جایگزین رژیم غذایی نمی شود، اگر این افراد ابتدا جراحی را انتخاب کنند، رژیم غذایی برایشان قابل تحمل نیست، باید ابتدا به رژیم غذایی عادت کنند، سپس نسبت به انجام عمل جراحی اقدام نمایند، تا پس از عمل چربی های برداشته مجددا تولید نشود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha