سلامت نیوز: تحقیقات جدید ثابت کرد که تغییرات مغزی باعث بروز اختلال نارساخوانی (دیسلکسیا) در کودکان می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، نارساخوانی یک نوع اختلال یادگیری است که بر توانایی خواندن کودک تأثیر می‌گذارد.

پژوهشگران مرکز پزشکی هاروارد گفتند: تغییرات مغزی مربوط به نارساخوانی در کودکان پیش از آغاز سن خواندن و نوشتن و نه بعد از آن، روی می دهد.

 به گفته این پژوهشگران، بخش های اساسی قسمت شمالی مغز که مربوط به زبان است، بر اثر مشکل نارساخوانی دچار تغییرات نمی‌شود بلکه تغییرات در این بخش‌ها است که به بروز نارساخوانی منجر می‌شود.

 این نتایح می تواند به پزشکان برای تصویر برداری از مغز به منظور آگاهی از مشکل نارساخوانی درچند سال اول زندگی کمک کند و در نتیجه پزشکان بتوانند به طور موثرتری برای کاستن از این اختلال وارد عمل شوند.

نادین گاب مسئول این تحقیقات گفت: می‌دانیم که کودکان و افراد بالغ که دچار نارساخوانی هستند، تغییراتی را در منطقه شمالی بخش عقب مغز خود نشان می‌دهند اما تاکنون روشن نبود که این تغییرات نتیجه اختلال نارساخوانی است یا این تغییرات است که اختلال نارساخوانی را به همراه می آورد.

 وی افزود: امروز می‌توانیم بگوییم که تغییرات مغزی قبل از شروع سن یادگیری وجود دارد و این بدان معناست که کودکان یا با این مشکل متولد می‌شوند یا این مشکل در چند سال اول زندگی در آنها بروز می‌کند.

نارساخوانی بر توانایی خواندن کودک تأثیر می‌گذارد و این عارضه در پسران شایع‌‌تر از دختران است.

نارساخوانی شکلی از عقب‌ماندگی ذهنی نیست و با معلولیت جسمی، مشکلات فرهنگی، وضعیت اقتصادی و اجتماعی پائین ارتباط مستقیم ندارد.

کودکی که دچار نارساخوانی است، به طور معمول تا قبل از ورود به مدرسه هیچ مشکلی ندارد اما به هنگام ورود به مدرسه درمی‌یابد که نمی‌تواند کارهایی را انجام دهد که کودکان دیگر به ‌راحتی آن را انجام می‌دهند.

کودک اغلب قادر به بیان مشکل خودش نیست و در نتیجه، آن قدر پریشان‌ حال می‌شود که یا کلاس را به‌هم می‌ریزد یا به شدت گوشه‌گیر و ساکت می‌شود.

کودکان دیگر، کودک نارساخوان را کودن خطاب می‌کنند و معلمان و والدین، کودک را تنبل یا بی‌انگیزه می‌خوانند اما در واقع کودک نارساخوان می‌تواند بسیار باهوش باشد و اغلب برای خواندن بسیار سخت تلاش می‌کند.

گیجی درباره چپ ‌دست یا راست‌ دست بودن، مشکل در ساعت خواندن و یادآوردن ترتیب روزهای هفته، ماه‌ها یا فصول، فعالیت بیش از حد، مشکلات صحبت کردن، اشکال در تمیز و تشخیص چپ و راست و بالا و پائین از هم، مشکلات تعادلی و هماهنگی حرکتی، مشکلات حافظه، برعکس دیدن حروف و اعداد از جمله مشکلات کودکان دچار نارساخوانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha