سلامت نیوز: رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان این كه اغلب بیمارستان‌های كشور بیش از 40 سال قدمت داشته و در مقابل زلزله آسیب‌پذیر هستند، گفت: بودجه لازم برای ساخت هشت بیمارستان جایگزین در تهران كه در مقابل زلزله مقاوم باشند، برای سال آینده توسط دولت تامین شده است و امیدواریم در مجلس نیز به تصویب برسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر حسن ابوالقاسمی در حاشیه برگزاری پنجمین كنگره بین‌المللی بهداشت، درمان و مدیریت بحران در حوادث و بلایا در خصوص انسجام مدیریت در مواقع بحران عنوان كرد: بحران‌های زیادی را در كشور پشت سر گذاشته‌ایم و بهداشت و درمان همواره یكی از اركان اساسی این بحران‌ها بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر می‌توان گفت توانایی‌های گروه‌های پزشكی و امداد در انجام امداد و نجات مجروحین بی‌نظیر است و تنها نكته حائز اهمیت در این میان هماهنگ شدن گروه‌ها در مواقع بروز بحران‌ و انجام یك مدیریت صحیح برای نزدیك شدن این كمك‌ها به یكدیگر و كسب بهترین نتیجه است.

ابوالقاسمی با بیان این كه باید همیشه نگران انسجام مدیریت‌ها در بحران باشیم، افزود: سخت‌ترین بخش كار، مدیریت است. به همین دلیل بایستی حلقه‌های مختلف مدیریتی در بحران تشكیل شود تا بتواند اقدامات لازم در خصوص بحران‌ها را هماهنگ كند.

رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص آمادگی بیمارستان‌ها در برابر وقوع زلزله با بیان این كه اغلب بیمارستان‌های كشور در مقابل زلزله آسیب‌پذیرند، مقاوم سازی و احداث بیمارستان‌های جدید را از جمله راهكارهای حل این مساله عنوان و تصریح كرد: برای نخستین بار در طول 30 سال گذشته به موضوع ساخت بیمارستان‌های جایگزین در دولت توجه شد. به گونه‌ای كه بودجه لازم برای ساخت هشت بیمارستان جایگزین كه در مقابل زلزله مقاوم باشند برای سال آینده در دولت تامین شده است و امیدواریم در مجلس نیز به تصویب برسد.

ابوالقاسمی ادامه داد: در حال حاضر در هیچ كجای كشور به اندازه تهران نیاز به احداث این بیمارستان‌ها احساس نمی‌شود. ضروری است توجه ویژه‌ای به ساخت و ساز در حوزه درمان در استان تهران شود. مهمترین علت آن نیز این است كه این بیمارستان‌ها در مقابل زلزله مقاوم بوده و بتوانند در مواقعی كه حوادث پیش بینی نشده اتفاق می‌افتد با فراغ بال به مردم خدمات ارائه كنند.

رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی همچنین در خصوص بار سنگینی كه هدفمند سازی یارانه‌ها به بیمارستان‌ها تحمیل كرده است، اظهار كرد: جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی نزدیك به 11 میلیون نفر است. باید توجه شود كه برای ارائه خدمات خوب باید امكانات خوبی نیز فراهم كرد. همچنین از ماندگاری پزشكان و نیروی انسانی در این سیستم نباید غافل شد.

وی با اشاره به اینكه هدفمندسازی یارانه‌ها منشا تحولات عظیمی در اقتصاد كشور شده است، گفت: لازم بود هزینه‌های ناشی از بار هدفمندی یارانه‌ها در بخش درمان جبران شود. در همین خصوص بنا بود دولت سه هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت اختصاص بدهد كه 300 میلیارد تومان آن تخصیص یافت كه پنج درصد آن در اختیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی قرار گرفته است.

ابوالقاسمی با بیان اینكه اكنون بیش از 10 درصد جمعیت، 10 درصد دانشجویان و 10 درصد هیات علمی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی هستند، عنوان كرد: پیش بینی كرده بودیم كه از این سه هزار میلیارد تومان، 300 میلیون تومان سهم دانشگاه خواهد شد كه اگر تحقق یابد كارهای باارزشی قابل انجام است و می‌توانیم شاهد ارتقای خدمات ارائه شده در این حوزه باشیم.

وی با اشاره به اینكه اكنون چهار میلیون و 100 هزار نفر در اطراف استان تهران تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی قرار دارند، عنوان كرد: این جمعیت نیاز به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، ماندگاری پزشكان و تجهیزات در منطقه محل سكونت خود دارند تا دیگر برای درمان به تهران رفت و آمد نكنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha