سلامت نیوز: استفاده نابجا از آنتی بیوتیک ها برای درمان سرماخوردگی منجر به افزایش مقاومت باکتری های پاتوژن سیستم تنفسی می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی باید زنجیره انتقال ویروس که به صورت تماس مستقیم انجام می گیرد قطع شود و در صورت بروز بیماری با مراجعه به پزشک نسبت به درمان اقدام شود چرا که استفاده نابجا از آنتی بیوتیک ها برای درمان سرماخوردگی منجر به افزایش مقاومت باکتری های پاتوژن سیستم تنفسی می شود.

دکتر جلیل مشاری با بیان اینکه برای پیشگیری از سرماخوردگی واکسیناسیون موثر نیست، گفت: فقط واکسیناسیون علیه ویروس آنفولانزا برای پیشگیری از سرماخوردگی ناشی از این ویروس موثر است.

این متخصص کودکان، شستشوی دست ها توسط بیمار و افراد سالم را از مهمترین اقدامات پیشگیری از این بیماری عنوان کرد و افزود: سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است که آب ریزش و انسداد بینی از مهمترین علائم آن بوده و معمولا تب یا درد عضلانی در آن وجود نداشته یا خفیف است.

وی با بیان اینکه سرماخوردگی در تمام فصول سال مشاهده می شود اما میزان شیوع آن از ابتدای پاییز تا پایان بهار است، گفت: معمولا کودکان بطور متوسط سالیانه6 تنا 7 مرتبه دچار سرماخوردگی می شوند و حدود 10 تا 15درصد کودکان حداقل دوازده مرتبه در سال دچار عفونت می شوند.

 وی با اشاره به اینکه میزان ابتلا به سرماخوردگی با افزایش سن کاهش می یابد، گفت: نگهداری کودک در خارج از محیط خانه مثل مهد کودک باعث افزایش احتمال بروز ابتلاء به این بیماری می شود.

دکتر مشاری افزود: ویروس عامل سرماخوردگی می تواند توسط ذرات ریز هوایی و ذرات معلق در هوا و تماس مستقیم انتقال یابد.

 وی شروع علائم سرماخوردگی را یک تا سه روز پس از ورود ویروس به بدن عنوان کرد و افزود: احساس درد و خراش در گلو، انسداد و آب ریزش از بینی از علائم اولیه این بیماری است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گناباد افزود: در 30 درصد موارد سرماخوردگی، سرفه مشاهده می شود و برخی از ویروس های سرماخوردگی می توانند موجب ایجاد تب شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha