سلامت نیوز: اسهال‌های عفونی از جمله عوامل اصلی بروز اسهال‌های حاد خونی محسوب می‌‌شوند. این ارگانیسم‌ها از تهاجم به سلول‌های پوششی روده بزرگ سبب زخم مخاطی خونریزی دهنده همراه با ترشحات التهابی می‌شوند که از نظر بالینی علاوه بر اسهال خونی با تب، زور پیچ شکم و درد رکتوم همراه است. این بیماری در اغلب موارد طی هفت روز بدون عارضه بهبود می‌یابد. اما گاهی اسهال پایدار مشاهده می‌شود. اسهال خونی در کودکان خردسال، به ویژه شیر خواران، افراد مسن و مبتلایان به سوء تغذیه با شدت و وخامت بیشتری ظاهر می شود و مرگ و میر بیشتری را به دنبال دارد.

عوارض عمده ناشی از ابتلا عبارتند از:
*سندرم همولیتیک اورمیک
*تسنج
*سپتی سمی
*بیرون زدگی رکتونم
*مگاکواون توکسیک

5 تا 10 درصد مبتلایان به اشکال شدید اسهال خونی سندرم همولیتیک اورمیک دچار می‌شوند. همچنین حدود 20 درصد افراد مبتلا به سندرم همولیتیک اورمیک می‌میرند و 30 درصد نیز گرفتار نارسایی مزمن کلیه می‌شوند.

علل اسهال خونی
شیگلا، اشرشیا کلی، سالمونلا از عوامل میکروبی شناخته شده بروز اسهال است که در این میان عامل اشرشیا کلی تاکنون موجب همه‌گیری وسیع اسهال خونی در جنوب آفریقا و آلمان شده است.

علاوه بر مصرف گوشت نیمه پخته آلوده گاو یا مصرف شیر خام، آب آلوده در همه گیری جدید مصرف جوانه حبوبات به عنوان علت دیگر ایجاد اسهال شناخته شده است. هر چند که انتقال آلودگی از فردی به فرد دیگر نیز در شیوع این بیماری مطرح است.

اصول پیشگیری از ابتلا به اسهال خونی:

انتشار عفونت ممکن است نتیجه تماس مستقیم با فرد آلوده یا خوردن مواد غذایی یا نوشیدن آب آلوده باشد. در نتیجه سه نکته ساده زیر برای پیشگیری از ابتلاء به اسهال خونی را به یاد داشته است.

1- از غذای پخته استفاده کنیم.(جوانه حبوبات نیز پخته استفاده شود)
2-آب آشامیدنی مشکوکرا یا بجوشانیم یا کلر بزنیم.
3-دستهای خود را به طور مرتب بشوییم.

شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، قبل از شروع  غذا یا هر نوع خوراکی دیگر یا بعد از خروج از توالت بهترین راه پیشگیری است.

اصول رسیدگی به مبتلایان اسهال خونی
درمان موثر مبتلایان به اسهال خونی طی همه گیری شامل مراحل زیر است

*افرادی را که دچار سوء تغذیه شدید، بد حالی یا شاید حالات پر خطر هستند به سرعت به بیمارستان منتقل کنید.

*تمام مبتلایان را با آنتی بیوتیک خوراکی موثر بر سوش‌های محلی درمان کنید.

*در صورت ابتلای خود یا لطرافیان به اسهال، نوشیدن آب و مایعات فراوان را فراموش نکنید، چرا که کم آبی باعث افزایش عوارض بیماری‌های اسهالی می‌شود. تمام بیماران را به منظور پیشگیری یا درمان کم آبی با محلول خوراکی ORS یا محلول وریدی در موارد کم آبی شدید درمان کنید.

*رژیم غذایی مبتلایان همان غذای معمولی است و فقط باید به دفعات مکرر با حجم کمتر خورده شود. در مورد شیر خواران تغذیه با شیر مادر را ادامه دهید.

بیماران پر خطر
خوب است بدانیم خطر مرگ به علت اسهال خونی در کودکان زیر پنچ سال و شیر خوارانی که سوء تغذیه شدید دارند،بزرگسالانی که بالای 50 سال هستند، بیماران مبتلا به کم آبی، تشنج یا بد حال در زمان مراجعه، کودکان و بزرگسالان دچار سوء تغذیه واضح بیشتر است.

پیشگیری و درمان کم آبی  
اگرچه اسهال خونی معمولا با کم آبی و از دست رفتن شدید الکترولیت‌ها همراه نیست. اما لازم است وضعیت آب و الکترولیت این بیماران در تسهیلات بهداشتی ارزیابی شود و در صورت کم آبی، موارد خفیف با محلول ORS و در موارد شدید با محلول‌های تزریقی درمان شوند.

مبتلایان به اسهال خونی با علایم کم آبی، به شدت در معرض عوارض بیماری قرار دارند.
بنابراین لازم است پس از دو روز از نظر بالینی ارزیابی مجدد شوند و باید به تمام مبتلایان توصیه شود که در منزل به مقدار زیاد مایعاتی مانندORS، آب برنج، سوپ، دوغ و آب مصرف کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha