سلامت نیوز: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که در سال ۸۶ در مجلس به تصویب رسید پس از گذشت ۴ سال هنوز اجرایی نشده است و پرستاران همچنان در انتظار اجرای این قانون هستند. همچنین قرار بود که این قانون در ۶ ماهه اول امسال در ۱۰ بیمارستان به صورت آزمایشی اجرا و زمینه اجرای آن در سراسر کشور فراهم شود که این امر نیز محقق نشد. یکی از دلایل اجرایی نشدن این قانون اعتبارات مورد نیاز است که در این زمینه میان وزارت بهداشت و بیمه ها پاس کاری می شود. دکتر تامینی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این مطلب به خراسان گفت: با وجود گذشت ۴ سال از تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در مجلس، هنوز این قانون اجرایی نشده است و پیگیری ها حاکی از آن است که کمبود و نبود اعتبار از دلایل اجرایی نشدن این قانون است و وزارت بهداشت تامین اعتبار را به عهده بیمه ها و بیمه ها به عهده وزارت بهداشت می دانند و همین پاس کاری باعث شده که این قانون اجرایی نشود.

وی افزود: در این قانون به تعرفه گذاری ۴۰۰ نوع خدمات پرستاری با توجه به سختی کار، کار پرستاران بخش های درمانی و حساسیت های کاری اشاره شده است.این امر در وهله اول به ایجاد انگیزه در پرستاران و در پی آن به ارتقای کیفیت خدمات پرستاری منجر می شود.

اجرای آزمایشی قانون تعرفه گذاری در ۱۰ بیمارستان نیز محقق شد

وی افزود: پیگیری هایی در سال گذشته برای اجرای این قانون از سوی مجلس و نظام پرستاری انجام و قرار شد که در ابتدا و در ۶ ماهه اول امسال این قانون در ۱۰ بیمارستان تهران به صورت آزمایشی اجرا شود تا برآوردهای اولیه از منابع مورد نیاز و مشکلات پیش رو انجام شود و پس از آن در ۶ ماهه دوم سال اجرای سراسری آن در تمامی بیمارستان ها کلید بخورد که این مهم محقق نشد و پرستاران در حال حاضر از بی توجهی به مسائل و مشکلاتشان گلایه مند هستند. تامینی با اشاره به این که مجلس این موضوع را از وزارت بهداشت پیگیری کرده است خاطرنشان کرد: مسئولان نبود و کمبود منابع برای اجرای این قانون را از مهم ترین دلایل محقق نشدن آن اعلام می کنند که دلیل قابل قبولی نیست و دولت تاکنون باید زمینه اجرای این قانون را فراهم می کرد. وی افزود: هفته گذشته سازمان نظام پرستاری در کمیسیون بهداشت و درمان حضور یافتند و نسبت به بی توجهی دولت به اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری که گام مهمی در رفع مشکلات پرستاران است، گلایه مند بودند این در حالی است که با وجود وعده های فراوانی که مسئولان داده اند هنوز قانون کاهش ساعت کار پرستاران نیز اجرایی نشده است.

موافقت وزارت بهداشت با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری

وزیر بهداشت نیز در این باره به فارس گفت: وزارت بهداشت کاملا با تعرفه گذاری خدمات پرستاری موافق است و آن را پیگیری می کند اما بررسی ها نشان می دهد که عملیاتی شدن این قانون به بودجه بالایی حدود ۲۵۰۰ تا ۲۸۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد. مرضیه وحید دستجردی افزود: از معاونت درمان خواسته ایم جلساتی بگذارند و میزان مبلغ لازم برای اجرای این قانون را پایین بیاورند تا سازمان های بیمه گر توانایی پرداخت آن را داشته باشند این کار هم در حال پیگیری است که امیدواریم با تشکیل وزارت جدید کار، تعاون و رفاه اجتماعی دوباره مسئله تعرفه های پرستاری را مطرح کنند وزارت بهداشت هم کاملا از تعرفه گذاری خدمات پرستاری حمایت می کند و قبلا در این زمینه بررسی هایی انجام شده است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای این قانون پرداخت از جیب مردم را برای سلامت افزایش می دهد، توضیح داد: هزینه تعرفه گذاری خدمات پرستاری را نمی توانیم از مردم بگیریم زیرا همین الان هم پرداخت مردم از جیبشان برای سلامت زیاد است و براساس برنامه توسعه پنجم باید سهم مردم را از هزینه های سلامت به زیر ۳۰ درصد کاهش دهیم بنابراین دریافت این تعرفه ها از مردم نه قانونی است و نه ممکن. تنها راه اجرای این قانون، پرداخت آن از طریق سازمان های بیمه گر و در نهایت دولت است که با تشکیل وزارت خانه جدید و در اولین جلسه شورای عالی بیمه، وزارت بهداشت قطعا از این قانون دفاع می کند و اعتبارات سازمان های بیمه هم قطعا برای این کار باید افزایش پیدا کند. چندی قبل رئیس شورای عالی نظام پرستاری نیز گفته بود که مهم ترین مطالبه پرستاران در حال حاضر اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است که پس از ۴ سال هنوز اجرا نشده است. علاوه بر این قانون کاهش ساعت کار نیز به درستی اجرا نشد. وی افزود: با اجرای این ۲ قانون بیش از ۷۰ درصد مشکلات پرستاران برطرف می شود.جعفری گفت: وزارت بهداشت کمبود منابع و بودجه را عامل اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ذکر کرده است و البته ناهماهنگی بیمه ها با وزارت بهداشت هم در این زمینه موثر بوده است.

وی افزود: استانداردهای خدمات پرستاری که براساس آن تعرفه هر خدمت مشخص می شود تعریف شده و مقدمات آن نیز آماده است بنابراین برای اجرای این قانون منتظر تامین بودجه و اعتبارات مورد نیاز از سوی دولت هستیم. دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت نیز گفت: اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیاز به اعتبار و منابع مالی دارد و تااین منابع از سوی دولت تامین نشود امکان اجرای آن نیست. وی افزود: در حال حاضر برای اجرای این قانون و تامین اعتبار دولت و بیمه ها ناهماهنگی وجود دارد و هر کدام وظیفه تامین اعتبار اجرای این قانون را به دیگری واگذار می کند. در صورتی که باید منابع آن از سوی دولت تامین شود.

وعده جدید برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری


در حالی که در حال حاضر پرستاران از اجرای این قانون در سال جاری ناامید شده اند که یک مسئول در وزارت بهداشت وعده جدی در این زمینه می دهد.دکتر محسن پور معاون امور مجلس وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات جدید وزارت بهداشت برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تا پایان سال جاری به خراسان گفت: معاونت درمان وزارت بهداشت در حال طراحی مدل اجرایی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و طرح آن در شورای معاونین وزارت بهداشت است تا در نهایت این قانون که از چهارسال پیش در انتظار اجرایی شدن است تا پایان سال یا اوایل سال آینده اجرایی شود. در همین راستا یک مقام مسئول در سازمان نظام پرستاری از پیگیری های سازمان نظام پرستاری از دولت و وزارت بهداشت برای اجرایی شدن قانون تعرفه خدمات پرستاری در بیمارستان های کشور خبر داد و به خراسان گفت: سازمان نظام پرستاری درخواست تامین اعتبار اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را به دولت فرستاده و از سوی دیگر پی گیر اجرای این قانون به صورت پایلوت در کمتر از ده بیمارستان دولتی تهران تا پایان سال جاری توسط وزارت بهداشت است. این مقام مسئول خاطرنشان کرد: معاونت برنامه ریزی و توسعه راهبردی ریاست جمهوری و وزارت بهداشت برای تامین اعتبار اجرای قانون تعرفه گذاری قول داده اند و امیدواریم این قانون پس از گذشت چهارسال از تصویب آن در بیمارستان های کشور اجرایی شود.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha