پنجشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 41362
سلامت نیوز: چشم یكی از اعضای حساس و آسیب‌پذیر بدن است كه اگر روزی دچار اختلال شود بخش عمده‌ای از زندگی‌مان را درگیر خواهد كرد. ما در این‌جا به بعضی از بیماری‌های شایع چشم می‌پردازیم كه هر چند در نگاه اول سطحی به‌نظر می‌رسند ولی ...

چشم یكی از اعضای حساس و آسیب‌پذیر بدن است كه اگر روزی دچار اختلال شود بخش عمده‌ای از زندگی‌مان را درگیر خواهد كرد. ما در این‌جا به بعضی از بیماری‌های شایع چشم می‌پردازیم كه هر چند در نگاه اول سطحی به‌نظر می‌رسند ولی نادیده گرفتن آن‌ها ممكن است موجب مشكلات جدی در قدرت بینایی شود. دكتر سید محمد میرآفتاب، متخصص چشم و فوق‌تخصص قرنیه با در اختیار گذاشتن اطلاعات كاملی در موردچشم شما را راهنمایی می‌كنند.


حساس‌ترین عضو بدن

چشم به دلایل مختلفی می‌تواند قرمز شود، در حقیقت نوع قرمزی و علائم آن در بیماری‌های مختلف متفاوت است. به‌طور كلی وقتی در هر قسمت چشم بیماری یا ناراحتی ایجاد شود می‌تواند به‌صورت قرمزی چشم خود را نشان دهد.

 بعضی از قرمزی‌های چشم به‌صورت حاد و گروهی نیز به‌صورت مزمن هستند. معمولا اگر قرمزی چشم به‌صورت ناگهانی ایجاد شود باید حتما به چشم پزشك مراجعه كرد تا علت اصلی مشخص شود. دلیل قرمزی چشم می‌تواند در قسمت‌های مختلف این عضو حساس مثل پلك یا لایه‌های دیگر آن اتفاق بیفتد. عفونت چشم، آلرژی، وارد شدن جسم خارجی، بیماری‌های مختلف قرنیه و حتی التهاب داخل چشم از دلایل قرمزی چشم هستند كه همه این عوامل با معاینه پزشك مشخص می‌شوند و درمان آن‌ها نیز با توجه به نوع ناراحتی زمینه‌ای انجام می‌شود.


هرگز با لنز نخوابید

لنزها باید قبل از استفاده حداقل برای 24ساعت ضد‌عفونی شوند كه می‌توان از مواد ضد‌عفونی‌كننده مخصوص كه در انواع لنزها متفاوت است استفاده كرد. به یاد داشته باشید تا لنزتان را برای مدت طولانی در چشم نگذارید. حتی در مورد لنزهای جدیدی كه می‌توان برای مدت طولانی از آن‌ها استفاده كرد نیز این نكته را رعایت كنید و شب‌ها لنز را از چشم‌تان بیرون آورید تا احتمال عفونت كاهش پیدا كند. كسی كه به‌طور مرتب از لنز استفاده می‌كند باید به‌طور مرتب هر 3 تا 6 ماه توسط پزشك متخصص معاینه شود تا احیانا در سطح قرینه چشمانش مشكلی ایجاد نشود. بسته به نوع و ساخت لنز طول مدت استفاده از آن‌ها نیز متفاوت است. ما لنزهایی داریم كه یك‌بار مصرف، هفتگی و چند ماهه هستند بنابراین با توجه به هدف استفاده عمر آن‌ها نیز فرق می‌كند اما به‌طور كلی در مورد لنزهای نرم حدود یك‌سال می‌توان از آن‌ها استفاده كرد.


 خرده ریزه‌های بدجنس


ورود اجسام خارجی یكی دیگر از علل قرمزی چشم است كه امكان دارد برای هر كسی در هر جایی اتفاق بیفتد و منجر به ناراحتی شود اما نكته مهم در این مورد این است كه چه نوع جسم خارجی و با چه سرعتی وارد چشم شده است. اگر این اتفاق در منزل بیفتد و اجسام خارجی، خرده ریزه‌هایی مثل گرد و خاك باشد اصولا با جریان اشك پاك می‌شوند و مشكل بیمار بعد از گذشت مدت كوتاهی برطرف می‌شود. در این حالت شست‌وشوی چشم با آب فراوان بهترین راه‌حل است، شما می‌توانید چشم‌تان را در آب چند مرتبه باز و بسته كنید و آن را حركت دهید تا اجسام خارجی از چشم خارج شوند اما همیشه جسم خارجی به این راحتی از چشم بیرون نمی‌آید، گاهی اوقات افراد شغل‌هایی دارند كه در معرض براده‌های آهن یا خرده شیشه هستند و تكه‌های كوچك این اجسام به‌طور ناگهانی با سرعت زیاد وارد چشم‌شان می‌شود كه معمولا این تكه‌ها گرم نیز هستند و به قرنیه چشم می‌چسبند.

خب در این شرایط نیاز است كه از وسایل مناسب برای بیرون آوردن این اجسام خارجی استفاده كرد كه این كار تنها توسط پزشك انجام‌پذیر است. اگر شخصی دچار چنین شرایطی شود مثلا هنگام چكش كاری تكه‌ای از چوب یا آهن با سرعت زیاد وارد چشمش شود باید سعی كند تا جایی كه می‌تواند چشمش را نخاراند و سریعا به پزشك مراجعه كند تا با معاینه در پشت میكروسكوپ و استفاده از وسایل استریل شده و مناسب جسم خارجی از چشم خارج شود. توصیه می‌كنیم تا در حالاتی كه گفته شد حتما به پزشك مراجعه شود و بیرون آوردن جسم‌های این‌چنینی توسط افراد غیرپزشك انجام نشود زیرا اگر این اجسام تیز یا چسبنده باشند باعث آسیب جدی به بافت و عفونت می‌شوند. در این مواقع پزشك معمولا برای پیشگیری از بروز عفونت برای مدت محدودی قطره آنتی‌‌بیوتیك تجویز می‌كند.اگر فردی چند روز بعد از ورود جسم خارجی به چشم دچار تاری دید و اختلال در بینایی یا عفونت شود باید سریعا به پزشك معالج مراجعه كند تا مراقبت‌های چشم پزشكی كافی، درمان دارویی و البته اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب جدی به بافت چشم صورت گیرد.


كسانی كه فشار خون بالا دارند


چشم از قسمت‌های مختلفی تشكیل شده بنابراین خونریزی آن می‌تواند در قسمت‌های مختلف آن اتفاق بیفتد. یكی از مواردی كه مردم را نگران می‌كند خونریزی‌هایی است كه به‌طور ناگهانی در سفیدی چشم دیده می‌شود. گاهی اوقات فرد از خواب بیدار می‌شود و با خارش یا قرمزی چشم مواجه می‌شود اما معمولا این حالات خیلی نگران‌كننده نیستند و در عرض یك تا 2 هفته از بین می‌روند و خودبه‌خود جذب می‌شوند، با این حال نكته مهم در این مورد علت خونریزی چشم است. این معضل نوعی پارگی عروق چشمی است كه عوامل متعددی مانند افزایش فشار خون، سن بالا، دیابت، ورود اجسام خارجی خطرناك، وارد‌شدن ضربه و حتی عطسه و سرفه محكم نیز در ایجاد آن نقش دارند. گاهی‌اوقات دسته‌ای از بیماری‌های زمینه‌ای هم احتمال بروز خونریزی چشمی را افزایش می‌دهند. به این مسئله هم اشاره كنیم كه خونریزی‌های داخل چشمی جدی‌تر هستند و بسته به این‌كه در كدام قسمت چشم رخ دهند با هم فرق می‌كنند و البته ممكن است عوارض بعدی چون اختلالات بینایی را در پی داشته باشند. گاهی اوقات ضربه‌های ناخودآگاه نیز باعث خونریزی داخل چشم می‌شوند و برحسب این‌كه در كدام قسمت نواحی قدامی اتفاق افتاده باشند به درمان احتیاج دارند. به‌طور كلی درمان خونریزی داخلی چشم بستگی به‌علت تشكیل‌دهنده آن دارد.


 آرایش طولانی مدت ممنوع!

گل مژه معمولا توده متورم و قرمز رنگ در نزدیكی لبه پلك است كه در اثر عفونت ریشه‌های مژه یا ریشه‌های غدد چربی كه در لبه پلك قرار دارند به‌وجود می‌آید؛ این غدد می‌تواند به هر دلیلی بسته شود و كانونی برای عفونت را ایجاد كند كه همان گل مژه است. مسلما اگر مواد آرایشی برای مدت طولانی روی پلك و مژه‌ها باقی بماند و از ترشح غدد طبیعی كه روی پلك قرار دارد جلوگیری كند احتمال ابتلا به گل مژه افزایش می‌یابد. گل مژه‌ای كه به‌صورت حاد باشد به‌طور خودبه‌خود یا با استفاده از كمپرس آب گرم یا آنتی‌بیوتیك ساده رفع می‌شود ولی گاها ممكن است غدد ترشح‌كننده بسته شود و چربی نمی‌تواند از آن‌ها خارج شود. در این حالت عفونت چربی زیر ضخامت پلك جمع می‌شود و به‌صورت توده‌ای زیر پلك باقی می‌ماند كه اگر با كمپرس آب گرم یا ماساژ برطرف نشود می‌توان از طریق جراحی آن را تخلیه كرد.


   حساس نشو!

همان‌طور كه می‌دانید آلرژی شدت و شكل‌های متفاوتی دارد و اعضایی مانند چشم و بینی را نیز درگیر می‌كند. در آلرژی و حساسیت‌های چشمی علاوه بر قرمزی معمولا خارش و ریزش اشك نیز وجود دارد كه بسیاری از افراد درگیر این ناراحتی می‌شوند.

حساسیت پلك‌ها ممكن است گاهی اوقات در اثر تماس با مواد شوینده یا مواد لوازم آرایشی ایجاد شود به همین دلیل در خانم‌ها شایع‌تر است. در این حالت معمولا پلك‌ها دچار خارش شدید و قرمزی می‌شود و برای فرد ناراحتی ایجاد می‌كند. بر حسب شدت آلرژی داروهای مختلفی مانند قطره‌ها و داروهای خوراكی ضد‌حساسیت برای بیمار تجویز می‌شود. باید بدانید كه قطره‌های چشمی طیف بسیار متنوعی دارند بنابراین پزشك با توجه به‌شدت آلرژی قطره‌های ضد‌حساسیت و كنترل‌كننده التهاب را تجویز می‌كند. به تازگی قطره‌های جدیدی وارد بازار شده‌اند كه برای مواردی كه خیلی سخت درمان می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.كسانی كه به آلرژی‌های چشمی دچار می‌شوند باید سعی كنند تا چشم‌شان را نمالند چون این كار باعث تشدید علائم مانند قرمزی می‌شود. خانم‌ها اگر به ماده خاصی مانند لوازم آرایش حساسیت دارند باید برای كنترل آلرژی و درمانی موثر از این مواد پرهیز كنند و داروهایی كه پزشك برای آن‌ها تجویز كرده را به‌طور مرتب مصرف كنند تا حالات آزاردهنده آلرژی را تسكین دهند.


  دنیا را رنگی ببینید

اگر به شیشه‌های رنگی علاقه دارید می‌توانید بر حسب شماره چشم‌تان عینك مورد نظر با فرم مخصوص آن را سفارش دهید كه پوشش UV هم داشته باشد. در مورد عینك‌ها حتی می‌توان از شیشه‌های شفاف بدون این‌كه خیلی تیره باشند نیز استفاده كرد و این در حالی است كه این نوع عینك نیز اشعه UV را به‌خود جذب می‌كند. كسانی كه می‌خواهند هم عینك طبی و آفتابی را در كنار هم داشته باشند می‌توان با طراحی‌های جدید شیشه عینك آفتابی‌شان را به عینك طبی خود نسب كنند. این‌كه تیرگی شیشه چقدر باشد به نوع استفاده شما از عینك بستگی دارد.


  دیابت موجب خونریزی چشم می‌شود

یكی از علل مهم خونریزی داخل چشم بیماری دیابت است. این بیماری باعث می‌شود تا رگ‌های جدیدی در چشم تشكیل شود كه این رگ‌ها می‌توانند نشت كنند یا پارگی در آن‌ها ایجاد شود كه در نتیجه منجر به خونریزی در ناحیه شبكیه و زجاجیه شود كه باز هم بر حسب نوع آن درمان مشخص صورت می‌گیرد. دیابت یكی از دلایل شایع خونریزی خودبه‌خودی داخل زجاجیه چشم است زیرا عروق جدیدی كه در چشم رشد می‌كنند مستعد خونریزی هستند. بنابراین پزشك متخصص برای درمان باید پرونده پزشكی را مورد بررسی قرار دهد. افراد دیابتی باید مراقب وضعیت بدنی خود باشند و با توجه به تشخیص پزشك هر چند وقت یك‌بار برای معاینه به متخصص مراجعه كنند. گاهی اوقات دراثر خونریزی‌های شدید به انجام عمل جراحی و استفاده از لیزر نیاز است، بنابراین این افراد بهتر است قبل از ایجاد عوارض اقدام به درمان به موقع كنند.


در هوای آلوده عینك بزنید

چشم‌ها اعضای حساس و آسیب پذیری هستند با این‌كه آلودگی هوا به‌طور مستقیم به چشم آسیب نمی‌رساند ولی در هوای آلوده بیماری‌های سطح چشم مانند خشكی چشم، حساسیت و عفونت‌های مختلف كه ممكن است در سطح پلك اتفاق بیفتد تشدید می‌شود و در این شرایط افراد احساس ناراحتی بیشتری می‌كنند، علاوه بر این تحریكات سطحی مثل خارش، سوزش، اشك ریزی و قرمزی چشم را نیز به‌دنبال خواهد داشت. اگر فرد دچار یكی از بیماری‌های چشمی باشد در این شرایط علائم آن افزایش پیدا می‌كند. بنابراین بهتر است ابتدا بیماری زمینه‌ای خود را درمان كند. كسانی كه آلودگی هوا بیشتر آن‌ها را اذیت می‌كند می‌توانند از عینك‌های محافظ مثل عینك آفتابی یا عینك بدون شماره با فرم بزرگ كه مقداری چشم را در مقابل باد، خاك و چیزهای محرك دیگر محافظت می‌كند استفاده كنند.


  عینك آفتابی در هوای ابری


خوب است بدانید كه در هوای ابری هم مقادیر زیادی از اشعه خورشید از میان ابرها عبور می‌كندو پخش نور در قسمت‌های مختلف جوUV قابل توجهی را در محیط ایجاد می‌كند ولی مسلما كمتر از زمانی است كه آفتاب به‌صورت كامل در آسمان وجود دارد. اگر هوا ابری ولی روشن است طوری كه نور چشمان‌تان را اذیت می‌كند برای راحتی بیشتر از عینك آفتابی استفاده كنید. در این موارد بسته به راحتی افراد میزان فتوكرومیك بودن عینك تنظیم می‌شود مثلا در حالاتی مانند هوای ابری درصد عینك‌هایی كه فتوكرومیك آن خیلی بالا نیست برای آن مناسب است چون شیشه عینك كمتر تیره شده و دید فرد را مختل نمی‌كند.


  استاندارد چقدر مهم است؟

یكی از موضوعاتی كه امروزه در بسیاری منابع دیده شده و به اشتباه نیز تكرار می‌شود این است كه اگر عینك آفتابی استاندارد نباشد به‌دلیل این‌كه مردمك چشم باز می‌شود نور بیشتری وارد چشم شده بنابراین صدمه جدی‌تری به آن وارد می‌شود اما این تصور نادرستی است كه در گذشته بیان شده است؛ عینك‌های تیره حدود 80درصد اشعه UV را به‌خود جذب می‌كنند حال اینكه شیشه عینك تراش خوبی نداشته باشد و فرد با آن احساس راحتی نكند، مسئله دیگری است كه افراد می‌توانند با تغییر آن عینك مناسب خود را تهیه كنند تا دیگر شیشه یا قاب عینك اذیت‌شان نكند. پس این‌‌كه فكر كنید اگر عینك‌تان تیره است ولی استاندارد نیست بنابراین می‌تواند به چشم‌تان آسیب بیشتری وارد كند تصور اشتباهی است.

منبع: برترین ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha