شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 41380
سلامت نیوز : اصول کلی کنسرو‌سازی مراحل مختلف کنسرو‌سازی از مرحله برداشت مواد اولیه از مزارع شروع شده توسط کامیون یا وسایل دیگر حمل و به کارخانه تحویل داده می‌شود. اولین مرحله فرآیند در کارخانه شست‌وشو مواد اولیه برای جداسازی کثافات و گل و خاک چسبیده به آنهاست در مرحله بعد انواع نامرغوب جدا شده و مواد اولیه درجه‌بندی می‌شوند.به گزارش تهران امروز  سپس وارد مرحله آنزیم بری می‌شود.پس از این کار مرحله پرکردن در ظرف مناسب است که از ظروف فلزی شیشه‌ای و نظایر آنها استفاده می‌شود. مرحله بعد تونل بخار (اگزاستر) است که هوای بالای قوطی توسط بخار جایگزین می‌شود.قوطی‌ها بعد از این مرحله دربندی شده و وارد مرحله فرآیند حرارتی می‌شوند در نهایت سرد شده برچسب‌زنی می‌شوند و در داخل کارتن‌ها بسته‌بندی می‌شوند. اما از ما به شما نصیحت...

1 - قبل از مصرف کنسرو‌ها جهت از بین بردن سم خطرناک بوتولیسم احتمالی موجود در مواد غذایی کنسرو شده قوطی‌های کنسرو به مدت 10 دقیقه درآب جوشانده شوند. خوشبختانه با جوشاندن کنسروها در مدت زمان ذکر شده سم بوتولیسم ترشح شده توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینیم از بین می‌رود.

2 - برای گرم کردن مواد غذایی کنسرو شده قوطی کنسرو چه به صورت در بسته و چه باز شده مستقیما روی شعله قرار داده نشود.

ممکن است در اثر شعله مستقیم و حرارت زیاد لحیم جداره قوطی ذوب شود و باعث ورود ذرات فلز به داخل ماده غذایی شود.

3 - پس از باز کردن قوطی کنسرو محتویات آن فورا خارج و در ظرف دیگری ریخته شود. چرا که ممکن است ماده غذایی بعد از باز کردن درب قوطی در مجاورت اکسیژن هوا با جداره داخل قوطی هر چند که اندود هم شده باشد وارد واکنش شود.

4 - برای نگهداری مازاد محتویات قوطی کنسرو بهتر است از ظروف شیشه‌ای استفاده نموده و حتما در یخچال نگهداری شود.

5 - کنسرو‌ها را می‌توان مدتها بدون استفاده در یخچال نگهداری کرد مشروط بر اینکه با رعایت کامل اصول کامل بهداشتی تهیه شده باشند.

البته محتویات کنسرو در داخل قوطی به تدریج با یکدیگر و حتی با جداره داخلی قوطی وارد فعل و انفعالات شیمیایی می‌شوند و بنابراین مصرف کنسروهایی که سالها مانده‌اند صحیح نیست. این چنین کنسرو‌هایی معمولا با بوی کهنگی و مزه تند و نامطبوعی همراه می‌باشند. معمولا بهترین زمان مصرف کنسرو 2 سال پس از تاریخ تولید می‌باشد.

6 - نشت مواد غذایی داخل قوطی خصوصا در مورد قوطی‌هایی که ضربه دیده‌اند موجب تماس محتویات با هوای خارج و در نتیجه فساد و سمی شدن آن می‌شود و لازم است از مصرف آن خودداری شود.

7 - در صورت وجود زنگ زدگی در سطح خارجی قوطی‌ها احتمال سوراخ بودن و فساد محتویات آن وجود دارد. لذا از مصرف این چنین کنسروهایی بایستی خودداری شود. ایجاد حالت زنگ زدگی در سطح داخل قوطی‌ها هم محتویات آن را غیر‌قابل مصرف می‌نماید. چرا که اولا زنگ ایجاد شده با محتویات در تماس خواهد بود و ثانیا احتمال سوراخ بودن بدنه وباز شدن درزها در منطقه زنگ‌زدگی وجود خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha