شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 41400
سلامت نیوز: مدیرعامل انجمن دیابت ایران در شهرستان اسلامشهر گفت: دیابت را جدی بگیرید چرا كه این بیماری در صورت كنترل‌ نشدن عوارض زیادی را برای بیمار به همراه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر داوود عباسی در سمینار پیشگیری و كنترل دیابت افزود: پیشگیری از عوارض دیابت مهم‌ترین هدف درمان این بیماری است. این درحالی است كه متاسفانه در ایران افراد تا دچار بیماری نشوند به پزشك مراجعه نمی‌كنند.

وی بهبود كیفیت زندگی را یكی ‌دیگر از اهداف دیابت برشمرد و اظهار كرد: دیابتی‌ها باید زندگی عادی داشته باشند و برخی از بیمارانی كه از كودكی بیماری خود را كنترل كرده‌اند، در حال حاضر به افراد موفقی تبدیل شده‌اند.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران در شهرستان اسلامشهر با بیان این ‌كه متاسفانه هنوز دارو درمانی در ایران مهم‌ترین پایه‌ی درمان دیابت در ایران محسوب می‌شود، گفت: در حالی این روند در ایران حاكم است كه در كشور‌های دیگر دنیا آموزش مهم‌ترین پایه‌ی درمان است، بنابراین لازم است آموزش در كشور نهادینه و به زندگی روزانه‌ی بیماران وارد شود در این جهت سیستم بهداشت و درمان باید تمام تلاش خود را به این سمت معطوف كند.

وی تاكید كرد: سالانه هر دیابتی باید 15 ساعت در زمینه‌ی این بیماری آموزش ببیند، چون در این صورت می‌تواند بیماری خود را كنترل كند.

عباسی افزود: لازم است هر دیابتی به ویژه بیمارانی كه انسولین تزریق می‌كنند، در خانه هر روز قند خود را كنترل كنند، علاوه بر آن تغذیه صحیح داشته باشند. البته رژیم غذایی به معنای نخوردن نیست بلكه به معنای درست مصرف ‌كردن مواد غذایی است.

وی با تاكید بر افزایش تحرك بیماران دیابتی اظهار كرد: زندگی ماشینی باعث كم‌تحركی و افزایش احتمال ابتلاء به دیابت شده است، بنابراین لازم است افراد سالم و دیابتی‌ها در طول شبانه‌روز تحرك كافی داشته باشند. علاوه بر آن تا حد امكان دچار استرس نشوند، چون استرس باعث افزایش قند خون می‌شود.

عباسی تصریح كرد: مرحله‌ی آخر درمان دارو است، چون اگر به عواملی مانند كاهش استرس، تغذیه صحیح، تحرك كافی، كنترل قند خون توجه نشود، مصرف بهترین داروها نیز فایده‌ای برای بیمار نخواهد داشت.

مدیر عامل انجمن دیابت ایران در شهرستان اسلامشهر درباره میزان قند خون افراد دیابتی اظهار كرد: قند ناشتای دیابتی‌ها باید بین 80 تا 110 باشد، البته ممكن است این میزان بسته به شرایط هر فرد تغییر كند، اما هرچقدر قند ناشتای او به 100 نزدیك‌تر باشد، بهتر است.

وی افزود: قند دو ساعت پس از مصرف غذا در افراد دیابتی 180 باید باشد علاوه بر آن هموگلوبین A1C كمتر از 6.5 درصد، تری گلیسیرید 150، كلسترول كمتر از 200 و چربی كمتر از 100 باید باشد. البته لازم است چربی خوب در زنان بالای 50 و در مردان بالای 40 باشد.

وی با اشاره به تاثیر مصرف سیگار بر ابتلاء به دیابت تاكید كرد: مصرف این ماده دخانی هم باعث افزایش خون و هم شدت پیدا ‌كردن بیماری دیابت می‌شود، علاوه بر آن دود سیگار بر زنانی كه در معرض دود آن قرار می‌گیرند، تاثیر مخرب‌تری دارد.

عباسی درباره‌ آزمایش هموگلوبین A1C اظهار كرد: با استفاده از این روش معدل قند سه ماهه گذشته بیمار كنترل می‌شود. اگر این میزان زیر 7 و حتی 6.5 باشد، قند فرد كنترل است.

عباسی در پایان با بیان این‌ كه متاسفانه هنوز در 99 درصد از موارد دیابت به شیوه‌ی سنتی درمان می‌شود، گفت: در این شرایط به آزمایش هموگلوبین A1C توجه كافی نمی‌شود و این درحالی است كه یك درصد كاهش A1C تا 43 درصد مانع قطع عضو می‌شود و 37 درصد از ابتلا به عوارض چشمی و كلیوی می‌كاهد و 19 درصد جلوی ابتلا به آب مروارید را می‌گیرد و 12 تا 16 درصد از ابتلا به عوارض قلبی و عروقی پیشگیری می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha