عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان این که استفاده از واگن‌های چینی حاوی لنت‌های آزبست‌دار در نوع خود یک فاجعه است، گفت: واردات این‌گونه واگن‌ها از سوی مسئولان اجرایی این سؤال را در ذهن جامعه به‌ وجود می‌آورد، که آیا مسئولان تنها به فکر سود و کاهش هزینه هستند و یا اندکی هم برای جان مردم ارزش قائل هستند.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان این که استفاده از واگن‌های چینی حاوی لنت‌های آزبست‌دار در نوع خود یک فاجعه است، گفت: واردات این‌گونه واگن‌ها از سوی مسئولان اجرایی این سؤال را در ذهن جامعه به‌ وجود می‌آورد، که آیا مسئولان تنها به فکر سود و کاهش هزینه هستند و یا اندکی هم برای جان مردم ارزش قائل هستند.

انوشیروان محسنی‌بندپی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به افزایش استفاده از ماده سمی آزبست در محصولات صنعتی، افزود: متأسفانه در چند سال اخیر میزان واردات آزبست از کشورهای اروپایی به‌ویژه کانادا به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده، افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به منع قانونی استفاده از ماده سمی آزبست از سوی صنایع به ویژه شرکت‌های خودروساز، گفت: در تاریخ (یک آذرماه ۱۳۹۰)، مهلت شش ساله جایگزینی ماده آزبست به پایان رسید و سازمان حفاظت از محیط زیست استفاده از هر گونه آزبست را به‌طور کلی ممنوع اعلام کرد، این در حالی است که تمام صنایع هم‌اکنون از این محصول بی‌رویه استفاده می‌کند.

سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست و توسعه‌پایدار مجلس هشتم، با تأکید بر این که خطر سرطان‌زایی ماده سمی آزبست برای همه مسئولان و سازمان‌ها محرز شده است، گفت: این مواد در هنگام تنفس به اعماق شش نفوذ می‌کنند و برای همیشه در آن جا می‌مانند، با گذشت زمان این ذرات بر اثر تحریکات مداوم خود می‌توانند موجب بیماری‌های آزبستوسیس، سرطان ریه و یا بیماری مزوتلیوما شوند که همه آن‌ها در نهایت به مرگ منتهی می‌شوند.

وی از واردات واگن‌های چینی قطار شهری انتقاد کرد و یاد‌آور شد: لنت این‌گونه این واگن‌ها حاوی مقدار زیادی از ماده سمی آزبست است، این در حالی است هم‌اکنون واگان‌های چینی بدون هیچ نظارتی و کنترلی وارد کشور شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود: واردات بی‌رویه واگن‌های غیراستاندارد چینی از سوی مسئولان اجرایی این سؤال را در ذهن جامعه به‌وجود می‌آورد، که آیا مسئولان تنها به فکر سود و کاهش هزینه هستند و یا اندکی هم برای جان مردم ارزش قائل هستند.

محسنی‌بندپی با بیان این که استفاده از واگن‌های چینی حاوی لنت‌های آزبست‌دار در نوع خود یک فاجعه است، گفت: دولت و سازمان‌های مربوطه مانند سازمان حفاظت از محیط زیست و شهرداری باید اولویت اول خود را در خرید تجهیزات در حفظ جان مردم بگذارند.

محسنی‌بندپی با اعلام این‌که بر اساس آزمایشات صورت گرفته بر هوای شهر تهران، میزان معلق ماده آزبست در هوای تهران حدود ۵۰ برابر کشورهای اروپایی و آمریکایی است، یادآور شد: متأسفانه کشور آمریکا سالانه ۴۰ میلیارد دلار برای تبلیغ و فروش ماده آزبست هزینه می‌کند، این در حالی است که این کشور در چند سال اخیر استفاده از این ماده سمی را ممنوع کرده است.

عضو فراکسیون جمعیت و توسعه مجلس هشتم، با اعلام این که وزیر بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی از سونامی سرطان در کشور خبر داده است، تصریح کرد: متأسفانه به‌علت بی‌توجهی دولت در موضوع مهار آلودگی هوای تهران هم‌اکنون سن ابتلا به بیماری سرطان پایین آمده، از این‌رو باید در آینده نزدیک شاهد بحران بیماری سرطان در کشور به‌ویژه تهران باشیم.

رئیس کمیته آموزشی و پژوهشی فراکسیون دانشگاهیان مجلس هشتم، با بیان این که مجلس شورای اسلامی به‌طور حتم باید با صنایع متخلف  برخورد می‌کند، گفت: طرح سؤال از رئیس‌جمهوری یکی از ابزارهای مجلس به‌ویژه کمیسیون بهداشت و درمان برای حل موضوع آزبست است.

الیاف پنبهٔ کوهی (آزبست) می‌تواند به ذرات بسیار ریز و نامریی تبدیل شود، این ذرات نامریی که قطر آن‌ها کمتر از ۰٫۵ میکرون است، در هنگام تنفس به اعماق شش نفوذ می‌کنند و برای همیشه در آن جا می‌مانند، با گذشت زمان این ذرات بر اثر تحریکات مداوم خود می‌توانند موجب بیماری‌های آزبستوسیس(Asbestosis)، سرطان ریه و یا بیماری مزوتلیوما  (Mesothelioma) شوند که همه آن‌ها در نهایت به مرگ منتهی می‌شوند.

مهمترین محصولات آزبستی شامل محصولات آزبستی سیمانی (لوله‌های آزبست سیمانی، ناودانی و صفحات ایرانیت)، جامه‌های‌نسوز ( لباس ، جلیفه، نمدها و دیگر مواد نسوز)، کاغذهای آزبستی (پوشش لوله‌ها و عایق‌های الکتریکی)، محصولات ساینده( مانند لنت ترمز و کلاچ اتومبیل های سبک و سنگین و قطار)، به عنوان ماده پرکننده در آسفالت، رنگ شیمیایی، کاشی، پلاستیک و غیره است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha