سلامت نیوز:  مدیركل تشریح و بررسی صحنه جرم سازمان پزشكی قانونی كشورگفت: نقش و وظایف پزشكی قانونی در مواجهه با بلایای دسته جمعی و مدیریت اجساد ناشی از آن در قالب یك پیش نویس سند، تهیه و به سازمان مدیریت بحران ارایه شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دكتر  جابر قره داغی  با بیان این مطلب، افزود: در خصوص مدیریت اجساد به جا مانده از حوادث و بلایا، پروتكل های بین‌المللی وجود دارد و لازم است در مدیریت اجساد در بلایای طبیعی از این پروتكل ها استفاده شود.

وی با اشاره به اینكه در حوادث و بلایای طبیعی، تعیین هویت اجساد چندان مورد توجه نیست، افزود: متاسفانه در این حوادث با این تصور اشتباه كه اجساد به جا مانده بیماری زا هستند به سرعت به خاكسپاری آنان اقدام می كنند و بسیاری از آنها به صورت ناشناس به خاك سپرده می شوند و همین امر پس از گذشت زمان مشكلاتی را ایجاد خواهد كرد.

وی اضافه كرد: به طور مثال علاوه بر مشكلات عاطفی كه بستگان هیچ گاه از مرگ متعلقین خود و محل خاكسپاری آن ها مطمئن نمی شوند و جواز دفن رسمی برای مرگ آنها به شكل مستند وجود ندارد، باعث بروز مشكلات مالی ارث، مشكلات قضایی و قانونی نیز می شود.

وی گفت: بنابراین وظیفه پزشكی قانونی است كه در این میان وارد عمل شده و ضمن بررسی و معاینه اجساد ناشناس، با ثبت مشخصات ظاهری و تهیه عكس های مناسب برای آنان تشكیل پرونده داده و با صدور جواز دفن و تدفین آنها در مكان های معین امكان شناسایی آنها را در آینده فراهم كند.

قره داغی یاد آورشد لازم است هر انسان قبل از دفن احراز هویت شود و این موضوع به لحاظ سیاسی، اقتصادی، امنیتی و قضایی بسیار حائزاهمیت است در نتیجه در حوادث و بلایای طبیعی و یا هر فاجعه دسته جمعی، مدیریت قربانیان، شناسایی آنان و صدور جواز دفن و احراز هویت از مسایل مهمی است كه باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیركل تشریح و بررسی صحنه جرم سازمان پزشكی با اشاره به اینكه عمده مشكلات در تعیین هویت اجساد حوادث و بلایای جمعی به مرحله پیش از انتقال به پزشكی قانونی مربوط می شود، افزود: متاسفانه در حوادث و بلایا، گاه اجساد بدون علامت گذاری و عكسبرداری، توسط مردم و یا برخی از ارگان ها جمع آوری می شوند بنابراین ممكن است قطعاتی از بدن افراد مختلف كه ارتباطی به یكدیگر ندارد در كنار هم جمع آوری و به پزشكی قانونی منتقل شود كه آموزش نیروهای انسانی مرتبط در این خصوص و حضور كارشناسان پزشكی قانونی در صحنه از وقوع چنین مسائلی جلوگیری می كند.

وی ادامه داد: متاسفانه نقش پزشكی قانونی درمرحله قبل از انتقال اجساد چندان شناخته شده نیست و در این میان هر نهاد برای خود نقشی قایل می شود بر این اساس و برای جلوگیری از ایجاد آشفتگی در مدیریت اجساد، شناساندن نقش پزشكی قانونی در حوادث و بلایا امری ضروری است تا مدیریت و احراز هویت اجساد به شكل صحیح انجام گیرد.

قره داغی با اشاره به برگزاری كنگره مدیریت بحران كه از 5 تا 8 بهمن ماه جاری در تهران برگزار شد گفت: پزشكی قانونی در این كنگره یك كارگاه دو ساعته با عنوان تشخیص هویت اجساد در حوادث و بلایا برگزار كرد و در آن چگونگی احراز هویت قربانیان، مراحل انجام تشخیص هویت، اهمیت آن و مشكلات موجود در این رابطه را مطرح نموده و نیز پیشنهاداتی در خصوص انجام بهتر، صحیح تر و سریع تر تشخیص هویت قربانیان بلایای طبیعی را مطرح كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha