سلامت نیوز: وزیر بهداشت گفت: هنوز برای اجباری شدن آزمایش تشخیص ایدز قبل از ازدواج به قطعیت نرسیده‌ایم اما جای بحث کارشناسی آن باز است.

مرضیه وحید دستجردی در گفت‌و‌گو با فارس، در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای افزایش آزمایش‌های اجباری قبل از ازدواج در کشور داریم، افزود: الان برای آزمایش‌های قبل از ازدواج، آزمایش‌های مختلفی انجام می‌شود و بالاخره، دیابت، تالاسمی و اعتیاد مشخص می‌شوند.

وی گفت: اما اگر بخواهیم این آزمایش‌ها را وسیع کنیم باید آزمایشگاه‌ها را تجهیز کنیم،الان حتی برای آزمایش اعتیاد، آ‌زمایشگاههای کشور می‌توانند اعتیاد به مواد روانگردان و محرک را هم نشان دهند،‌قبلاً فقط اعتیاد به مواد سنتی را نشان می‌دادند اما الان با کیت‌های جدیدی که هم در کشور ساخته‌ایم و هم وارد کرده‌ایم، آزمایش اعتیاد به مواد صنعتی را هم جزء آزمایش‌های اجباری قبل از ازدواج گنجانده‌ایم.

وزیر بهداشت افزود: اکنون اگر بخواهیم پروتکل آزمایش قبل از ازدواج را باز هم تغییر دهیم و مثلاً آزمایش ایدز را در آن بگنجانیم، این کار امکانپذیر است ولی اگر فرض کنیم که هر سال حدود یک میلیون نفر ازدواج می کنند باید برای طرفین این ازدواج یعنی یک میلیون مرد و یک میلیون زن آزمایش HIV تجویز کنیم.

وی گفت: هزینه این آزمایش‌ها هزینه گزافی است که اگر دولت بخواهد بپردازد، برای دولت هزینه بالایی است و اگر مردم بخواهند از جیبشان بپردازند، برای مردم سنگین است.

وحید دستجردی افزود: اما به هر حال یک کار سیاستگذاری است و باید ببینیم که شیوع بیماری ایدز در جامعه آن قدر هست که لازم باشد دولت این هزینه را پرداخت کند یا مردم بپردازند.

وزیر بهداشت ادامه داد: هر کاری که به عنوان غربالگری در کشور انجام می دهیم باید ابتدا هزینه - اثربخشی آن را حساب کنیم که آیا ارزش دارد این کار را انجام دهیم یا خیر، اگر محاسبه هزینه - اثربخشی نشان داد که مفید است. خوب انجام می‌دهیم.

وی اضافه کرد: اما اکنون با توجه به اینکه شیوع ایدز در کشور ما به آن حد نیست و با توجه به اینکه ممکن است، فرد در دوره پنجره ابتلا به ویروس ایدز باشد و آزمایش نشان ندهد، ضمن اینکه ممکن است برخی تقلبات هم صورت بگیرد که آزمایش آن را  نشان ندهد، هنوز هزینه- اثربخشی این کار نشان نمی‌دهد که چنین کاری توجیه داشته باشد.

وی گفت: در مورد آزمایش اعتیاد هم گاهی تقلباتی صورت می‌گیرد، یعنی افراد کارهایی می‌کنند، یا چیزهایی می‌خورند و تلاش می‌کنند که جواب آزمایش منفی شود، با توجه به این قضایا هنوز در معاونت بهداشتی در بخشی که پروتکل آزمایش‌های قبل از ازدواج را می‌نویسند به این نتیجه نرسیده‌اند که آزمایش ایدز را جزء آزمایش‌های قبل از ازدواج بگذاریم.

وحید دستجردی اضافه کرد: با این وجود جای بحث کارشناسی درباره این قضیه باز است که آیا واقعاً ضرورت دارد این کار انجام شود یا خیر؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha