شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 41437
سلامت نیوز: آنچه شما می‌خورید و می‌نوشید روی توانایی به خواب رفتن و یا داشتن خواب راحت و كافی تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا‌، بسیاری از غذاها می‌توانند شما را خواب‌آلوده كنند در حالی كه بسیاری دیگر باعث می‌شوند برای خوابیدن با مشكل مواجه شوید.

انجمن ملی خواب در آمریكا نمونه‌هایی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها را معرفی كرده كه می‌توانند روی خواب شما تاثیر بگذارند. برای مثال غذاهای حاوی كربوهیدرات از آنجا كه دارای نوعی اسیدآمینه موسوم به تریپتوفان هستند پس از رسیدن این اسید آمینه به مغز، خواب را افزایش داده و مغز را به خوابیدن ترغیب می‌كنند.

تریپتوفان در بسیاری از مواد غذایی غنی از پروتئین یافت می‌شود. بنابراین تهیه یك میان وعده قبل از خواب كه حاوی تركیبی از پروتئین و كربوهیدرات باشد می‌تواند شما را به خوابیدن ترغیب كند. از جمله این خوردنی‌ها می‌توان به شیر، غلات، پنیر، كراكر، نان تست و كره و بادام‌زمینی اشاره كرد.

همچنین خوردن یك وعده غذایی سنگین و زیاد به ویژه اگر مقدار زیادی كربوهیدرات داشته باشد موجب افزایش خواب‌آلودگی می‌شود. از سوی دیگر نوشیدن آشامیدنی‌های حاوی كافئین در ساعات پایانی روز و قبل از خواب موجب كاهش خواب‌آلودگی می‌شود و خوابیدن را دشوار می‌سازد.

نوشابه‌های انرژی‌زا نیز به طور موقت سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهند اما اغلب پس از مدتی كوتاه در نهایت منجر به خواب‌آلودگی می‌شوند. الكل نیز خواب را آشفته كرده و مانع از وارد شدن مغز به مرحله خواب عمیق می‌شود كه از مراحل مهم خواب برای استراحت و بازسازی مغز و بدن و تخلیه استرس‌ها و تنش‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha