شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 41438
سلامت نیوز: یك متخصص چشم با تاكید براینكه هرگز نباید گل مژه را تركاند یا به زور تخلیه كرد، گفت: این كار می تواند باعث گسترش عفونت به بافتهای مجاور، حتی مغز شود.

گل مژه، بیماری شایع چشمی است كه به صورت یك توده متورم، حساس،دردناك و قرمزرنگ در نزدیك لبه پلك ظاهر می شود.

دكترمحسن مجد روز شنبه در گفتگو با ایرنا در اصفهان اظهار داشت: گل مژه درحقیقت یك آبسه كوچك است كه در اثر عفونت،التهاب ریشه مژه ها یا غدد ترشح كننده چربی پلك ایجاد می شود.

به گفته این متخصص، تماس دست آلوده با چشم بویژه اگر با ترشحات بینی آلوده شده باشد از عوامل بروز گل مژه است.

وی نشانه های این بیماری را احساس سنگینی و درد پلك،ایجاد یك توده برجسته قرمز رنگ دردناك در لبه پلك،سوزش،خارش، ریزش اشك و خروج ترشحات چركی از چشم عنوان كرد.

وی تصریح كرد:تاری دید از علائم معمول گل مژه نیست اما اگر گل مژه نسبتاً بزرگ باشد با فشار روی قرنیه باعث ایجاد آستیگماتیسم و تاری دید می شود.

این متخصص چشم درباره درمان گل مژه اظهار داشت:اكثر گل مژه ها بتدریج بهبود می یابد و مشكل خاصی ایجاد نمی كند.

وی افزود:درچند روز اول، استفاده از كمپرس گرم باعث تسكین درد می شود و ممكن است به سرباز كردن گل مژه و تخلیه ترشحات چركی كمك كند.

به گفته دكتر مجد، برای این منظور یك حوله تمیز را با آب جوشیده گرم مرطوب كرده و برای 10 تا 15 دقیقه روی چشم مبتلا قرار دهید.

وی اضافه كرد: ماساژ ملایم نیز به تسكین درد و تخلیه ترشحات كمك می كند و ماساژ كمپرس گرم را می توان روزی سه تا چهار بار انحام داد.

وی تاكید كرد:اگر پس از چند روز گل مژه بهبود پیدا نكرد حتماً به چشم پزشك مراجعه كنید تا در صورت لزوم با یك جراحی كوچك، گل مژه را تخلیه كند.

دكتر مجد گفت:در گل مژه های معمولی استفاده از قطره های آنتی بیوتیك یا آنتی بیوتیك خوراكی فایده ای ندارد.

این متخصص چشم افزود:برای بچه های كوچك یا افرادی كه گل مژه ی بسیار ملتهب دارنددر برخی موارد لازم است بانظر پزشك آنتی بیوتیك خوراكی برای جلوگیری از گسترش عفونت به بقیه پلك و قسمت های مجاور استفاده شود.

وی درباره پیشگیری و عود مكرر گل مژه گفت:جلوگیری از تماس دست آلوده با چشم،شستشوی منظم پلك با آب ولرم و شستشوی لبه پلك با شامپو بچه رقیق شده می تواند به جلوگیری از گل مژه كمك كند.

دكترمجد خاطرنشان كرد:گاهی اوقات بعضی بیماریهای جدی پلك مانند تومورها ممكن است به صورت گل مژه های مكرر تظاهر كند كه در این موارد معاینه توسط چشم پزشك برای درمان بسیار راهگشاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha