شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۲
کد خبر: 41459
سلامت نیوز : هل گیاهی است كه در مناطق گرم و خشک می روید . میوه ی هل، بیضی شكل و به رنگ های زرد، سبز یا سیاه است. دانه های معطر و مطبوعی به رنگ قهوه ای در میوه ی آن وجود دارد كه به عنوان ادویه و برای خوشبو كردن نوشیدنی ها و غذاها به مصرف می رسد. عطر خوش و اثر گرمابخش و اشتهاآور هل، این دانه را به یکی از بهترین طعم دهنده ها برای انواع نوشیدنی، دسر و شیرینی تبدیل کرده است.
به گزارش مجله پزشکی مادر، هل اشتها را تحریك می كند و عمل هضم غذا را بهبود می بخشد. جویدن دانه های هل پس از صرف غذا ضمن كمك به هضم و گوارش بهتر غذا، می تواند بوی نامطبوع دهان را نیز خنثی كند. دانه های هل خواص گرمابخشی داشته و معده و روده ها را تقویت می كنند.
یكی از خواص ویژه و بسیار ارزشمند هل، جلوگیری از تشكیل خلط در گلو است، همچنین از هل به عنوان دارو برای معالجه سرفه،سرماخوردگیو تب استفاده می ‌كنند. مصرف هل برای رفع سردرد و كاهش حملات بیماری صرع نیز توصیه می ‌شود.
هل تقویت ‌كننده قلب و اعصاب نیز است، ولی می‌ گویند مصرف زیاد آن هم تپش قلب را افزایش می ‌دهد و هم برای بیماری‌های روده و ریه مفید نیست.
نوشیدن دم كرده ی داغ آن موجب تسكین كولیت، سوءهاضمه، باد نفخ، حالت تهوع و بی حالی شده و مانع ترشح زیاد اسید معده می شود. مقدار 30 گرم هل کوبیده را در یک لیتر آب جوش ریخته و بگذارید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و بنوشید، هل را همچنین می توان موقع دم کردن چای، به آن اضافه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha