شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۴
کد خبر: 41461
سلامت نیوز : بنظر میرسد مردان و زنان نه تنها در گوش دادن بلکه هیچگاه در روابطشان درست عمل نمیکنند . شما می بینید، عدم توانائی در برقراری ارتباط یکی از دلایلی است که بسیاری از روابط و ازدواجها با شکست مواجه میشوند.عدم توانائی در شنونده بودن یکی دیگر از دلایل اصلی عصبانی شدن مردم از یکدیگر می باشد.
خیلی وقتها، میشنویم زنها شکایت میکنند که شوهرانشان به آنها گوش نمی دهند، یا کاملا آن را نادیده میگیرند، و بیشتر اوقات هم حق با آنهاست . اما واقعیت این است که زنان نیز به اندازه مردان در گوش ندادن مقصرند. ما - مردان و زنان- اغلب فکر میکنیم که حرف زدن بیشتر بنفع ماست تا گوش دادن . یکی از بزرگترین مزایای حرف زدن این است که بشما فرصت کنترل افکار و اعمال دیگران را میدهد.

دلیل دیگر اینکه مردم به حرف زدن بیشتر از گوش کردن تمایل دارند این است که فکر میکنند بدین ترتیب احترام و تحسین دیگران را بدست می آورند، در حالیکه اگر ساکت بمانند فکر میکنند گوشه گیر و بی ارزش بنظر میرسند .ما فکر میکنیم کلید موفقیت زندگی در توانائی خوب صحبت کردن است.
اما واقعیت این است که اگر میخواهید دیگران را بوسیله کلمات جذب و متقاعد کنید- مخصوصا همسرتان- اول می بایست ببینید چه میگویند.
در این قسمت هفت دلیل اصلی اینکه ما شنونده خوبی نیستیم، عنوان میشود:

1- گوش دادن نیازمند تغییرات جسمی است
باور کنید یا نه، وقتی که فردی به دیگری گوش فرا میدهد یک سری تغییرات در بدن وی صورت میگیرد. دفعه آینده که به صحبتهای همسرتان گوش میدهید، دقت کنید که چگونه میزان شنوائی شما افزایش می یابد، دمای بدن بالا رفته و تنفس سریعتر میشود. البته، اگر شما واقعا به تمام این تغییرات توجه کنید، در حقیقت به آنچه که دیگران میگویند توجه نخواهید داشت.
نکته: برای جلوگیری از حواس پرتی در نتیجه توجه به رفتار خودتان، نسبت به آنچه که دیگران میگویند هوشیار باشید و روی پیام حرفهایشان تمرکز نمائید.

2- افکار سریع
بعنوان یک انسان، ما قادر هستیم کلمات را سریعتر از آنچه میتوانیم صحبت کنیم، بفهمیم یک فرد عادی میتواند در دقیقه تا600 کلمه را پردازش کند؛ در حالیکه نرخ تکلم همین فرد حدود 125 تا 150 کلمه در دقیقه است.
بنابراین، از آنجائیکه مغز ما کلمات را سریعتر از آنکه بیان کند، پردازش میکند و میفهمد، وقتی پای صحبت کسی می نشینیم علاوه بر آنکه میتوانیم متوجه حرفهای او باشیم، وقت اضافی زیادی هم برای افکار شخصی خود در اختیار داریم، مثلا میتوانیم به منافعمان فکر کنیم یا به رد صحبتهای فرد مقابل بیندیشیم. تا حالا به این موضوع فکر کرده بودید؟ جالبه، مگه نه؟
نکته : بجای اینکه از این فرصت اضافی برای رد یا تقابل با صحبتهای همسرتان استفاده کنید، سعی کنید عقاید، شکایات یا بازتابهای وی را درک کنید.

3- فرضیات غلط
پدرم همیشه به من میگفت که یک فرض غلط مادر تمام اشتباهات است . اغلب اوقات، مردم گوش نمیکنند چون فکر میکنند آنچه که دیگری میخواهد بگوید را میدانند، یا اینکه موضوع بقدری پیچیده است که متوجه آن نخواهند شد یا آنقدر مهم نیست که به آن گوش دهند.
نکته : بجای اینکه فرض کنید افکار همسرتان خیلی واضح، ساده، پیچیده، یا خیلی کم اهمیت تر از آن است که به آنها توجه شود، باید بدقت به آنها گوش کنید. قبل از اینکه صحبت فرد به پایان برسد در مورد او قضاوت یا ارزشیابی نکنید. قبل از اینکه در مورد همسرتان قضاوت کرده باشید سعی کنید عقایدش را بفهمید . اول خوب گوش کنید و مطمئن شوید که فهمیده اید، و سپس ارزشیابی کنید.

4- گرفتاریهای شخصی
وقتی خیلی در فکر مشغله های شخصی خود باشیم، باعث میشود نتوانیم فرآیند گوش دادن را بدرستی انجام دهیم . بعضی وقتها بگونه ای تحت فشار قرار میگیریم یا نگرانی هائی در ما وجود دارد که مانع از آن میشود که روی پیام صحبتهای دیگران تمرکز داشته باشیم.
نکته : بجای اینکه برای بی ادبانه جلوه نکردن رفتارتان، وانمود کنید که دارید به همسرتان گوش میکنید، باید به او بگوئید که در حال حاضر مسائل و نگرانی هائی در ذهن شما وجود دارد که نمی گذارد با دقت به حرفهای او گوش کنید . ممکن است با گفتن این مسئله، حالا او شنوندۀ حرفهای شما شود.

5- تعداد زیاد صحبت کننده ها
اغلب ما زندگی پر مشغله ای داریم . هر روز به همسرانمان، فرزندانمان، والدینمان، خواهر و برادرانمان، معلمانمان، همکارانمان، رسانه ها، همسایه ها، فروشنده ها و حتی غریبه ها گوش میدهیم . غیر ممکن است که بخو اهیم به تمام آنها و پیام حرفهایشان بدقت گوش دهیم . بنابراین گاهی اوقات نیاز پیدا یکنیم توجهمان را معطوف به چیزی نکنیم . یا بصورت گزینشی به پیامها گوش کنیم تا بتوانیم به مهمترین آنها توجه کنیم.
نکته : حق تقدم در گوش دادن را به آنهائی بدهید که برای شما عزیزترند و یا آنهائی که طبق روال زندگی با آنها سر وکار دارید مثل همسر، فرزندان، خانواده، همکاران و رئیستان . کم توجهی را برای وقتی بگذارید که تلویزیون تماشا میکنید یا رادیو گوش میدهید.

6- حواس پرتی
پزشکان به آن پارازیت خارجی میگویند. صدای بلند تلویزیون در پس زمینه، موسیقی، محاوره دیگران (در پس زمینه)، ترافیک، شرایط جوی و نظایر آن میتوانند بر قابلیت گوش دادن شما تاثیر منفی بگذارند.
نکته: اگر می بینید که نمیتوانید درست به همسرتان گوش کنید یا تمرکز روی صحبتهای او مشکل است، سعی کنید عوامل حواس پرتی را کاهش داده یا از بین ببرید : تلویزیون را خاموش کنید، پنجره را ببندید، صدای موسیقی را کم کنید یا به مکان ساکت تری بروید.

7- کم شنوائی
گاهی اوقات مشکل در قابلیت گوش دادن فرد نیست؛ این می تواند واقعا یک مسئله فیزیولوژیکی باشد . حتی میزان پائین کم شنوائی میتواند مانع از گوش دادن مؤثر شما به دیگران گردد. واقعا تاسف انگیز است که کم شنوائی تشخیص داده نشود . فرض کنید همسرتان صرفا برای اینکه در محاوره با شما مورد کم توجهی یا بی توجهی قرار گرفته است شما را ترک کند در حالیکه این واقعا تقصیر شما نبوده است.
نکته: اگر فکر میکنید شما یا کسی که می شناسیدش از کم شنوائی رنج میبرد، از او بخواهید حتما یک آزمایش شنوائی سنجی بدهد . با امکانات پزشکی امروز ، امکان درمان کم شنوائی پس از تشخیص آن وجود دارد.

گوش کنید، ببینید، بپرسید

حال که تمامی موانع مختلفی که مانع از گوش دادن شما به پیامهای همسرتان میشود را دانستید، ممکن است فکر کنید که شنونده خوب بودن غیر ممکن است . خوشبختانه با یک طرز برخورد صحیح، میتوانید این کار را بخوبی انجام داده و از استحکام روابطتان اطمینان حاصل کنید .
در این قسمت چند نکته اضافی که عمل خوب گوش کردن شما را ساده تر میکند، عنوان می کنیم:

کمتر صحبت کنید:
ما یک دهان و دو گوش داریم، بنابراین باید دو برابر آنچه که حرف میزنیم، گوش کنیم . اگر میخواهید همسرتان را بهتر درک کنید، باید بفهمید که با افزایش تمرکز محاورات روی شما و افکارتان، نمیتوانید اینکار را انجام دهید . صبور باشید و بدقت گوش دهید، به زودی این شما خواهید بود که صحبت می کنید.

دنبال پیامهای کلیدی بگردید:
در یک محاوره طولانی، براحتی حواستان پرت خواهد شد. اگر احساس میکنید که دقت کافی را ندارید، سعی کنید توجهتان را به ایده اصلی همسرتان جلب کنید.

سوال کنید:

بمنظور افزایش درک و توجهتان از یک محاوره، میتوانید همیشه بعد از اینکه صحبت فرد به پایان رسید از او سؤال کنید . یا حتی بهتر آن است که حرف او را تفسیر و تاویل کنید تا نشان دهید که واقعا معنی آنرا درک کرده اید . همچنین اینکار به همسر شما امکان میدهد قسمتهائی که خوب متوجه نشده اید یا برداشت اشتباه داشته اید را دوباره توضیح بدهد.

رازی وجود ندارد:
اگر خواهان یک رابطه خوب هستید باید یاد بگیرید که درست محاوره کنید . این فقط شامل چگونگی بیان احساسات و نگرانی هایتان نمیشود، بلکه شامل چگونگی گوش دادن به همسرتان نیز میگردد. تنها نکته باقیمانده آن است که اگر همسرتان مدام نق میزند و بهانه میگیرد، شاید به این خاطر باشد که میخواهد چیزی بشما بگوید اما شما گوش نمیکنید و او اینقدر به این کار ادامه خواهد داد تا شما به حرفهایش گوش کنید.

دکتر معین، متخصص روان شناسی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha