سلامت نیوز:  رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: آمارها نشان می‌دهد که در سالهای گذشته آسیب‌های جنسی سیر نزولی داشته که این امر در ارتقای سطح سلامت جامعه بسیار تاثیرگذار است و امیدواریم این شیب نزولی که در 3 سال گذشته آغاز شده ادامه یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس سید شهاب‌الدین صدر در همایش عوامل اجتماعی موثر بر سلامت اظهار داشت: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامت شامل ابعاد اجتماعی، روانی،‌جسمی و معنوی‌ می‌شود و بر این اساس اگر بخواهیم به تعریف جامع سلامت برسیم قطعاً وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان متولیان سلامت به تنهایی نمی‌توانند این کار را انجام دهند چرا که این امر نیازمند عزم ملی، نگاه فرابخشی و بین‌بخشی است.

وی تصریح کرد: شورای عالی سلامت و امنیت قضایی در این راستا تشکیل شده تا در آن دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت صنایع برای ارتقای سلامت جامعه با هم مشارکت کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: ۲۵ درصد عوامل موثر بر سلامت در اختیار جامعه پزشکی است و ۵۰ درصد سلامت در اختیار سایر دستگاه‌ها، ۱۰ درصد مربوط به عوامل رفتاری جامعه و ۱۵ درصد مربوط به عوامل اپیدیومولوژیک و ژنتیک است.

وی با اشاره به اینکه شاخص سطح سواد و آگاهی مردم یکی از مهمترین عوامل اجتماعی موثر بر سلامت است گفت: پس از انقلاب تاکنون برخی شاخص‌ها از جمله مرگ‌ومیر نوزادان، مرگ و میر کودکان زیر یک سال و زیر ۵ سال و مرگ و میر مادران باردار و شاخص امید به زندگی بهبود یافته است که این امر حاکی از توجه به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت بوده است.
 
صدر اذعان داشت: قبل از انقلاب سن امید به زندگی ۵۷ سال بود که اکنون به حدود ۷۳ سال رسیده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی فقر و شکاف طبقاتی را از دیگر عوامل موثر در ارتقای شاخص‌های سلامت عنوان کرد و گفت: معمولاً مرگ‌ومیر و شیوع بیماری‌ها در افرادی که بنیه‌ ضعیف‌تری دارند ۲ برابر افراد عادی است.

وی اذعان داشت: بهداشت روانی یکی از مهمترین مسائل در ارتقای شاخص‌های سلامت است؛ امروزه عوامل استرس‌زا نقش مهمی را در بروز بیماری‌های روان‌تنی ایفا می‌کند و میزان این بیماریها در حال حاضر بسیار بالاست اما کاهش درصد این بیماریها فقط  در اختیار وزارت بهداشت نیست بلکه مشارکت تمام دستگاههای مربوطه را می‌طلبد.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: آمار نشان می‌دهد که در سالهای گذشته آسیب‌های جنسی سیر نزولی داشته که این امر در ارتقای سطح سلامت جامعه بسیار تاثیرگذار است و امیدواریم این شیب نزولی که در 3 سال گذشته آغاز شده ادامه یابد.

صدر عدالت در سلامت را از مولفه‌های مهم ارتقاء سلامت اجتماعی عنوان کرد و گفت: با اینکه سن امید به زندگی حدود ۷۵ سال است اما در برخی مناطق به ۶۵ سال می‌رسد و در برخی مناطق دیگر کشور به ۸۵ سال که نشانگر سطح متفاوت زندگی در مناطق مختلف کشور است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی نقش آموزش و پرورش را در تحقق ارتقاء شاخص‌های سلامت مهم خواند و گفت: هم جمعیت تحت پوشش آموزش و پرورش بالاست و هم از نظر ارتقاء سواد و آگاهی مردم این سازمان بسیار موثر است. در اوایل انقلاب جمعیت زیر پوشش آموزش و پرورش ۸ میلیون نفر بود و اکنون به ۱۸میلیون نفر رسیده است.

صدر گفت:‌ توجه به طردشدگان اجتماعی از اولویت‌های موثر بر ارتقاء سلامت اجتماعی است چرا که بالاترین آمار مرگ‌ومیر زودرس در این قشر دیده‌ می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد از طرفی اشتغال و بیکاری نیز از دیگر عوامل موثر بر سلامت اجتماعی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha