شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 41472
سلامت نیوز: توصیه اول متخصصان نازایی به این دسته از زوج ها، توصیه های رفتاری زیر است. اگر تلاش کردید و با وجود داشتن روابط زناشویی مرتب پس از یک سال نتیجه ای حاصل نشد، مراجعه به متخصص نازایی را به تاخیر نیندازند.

● ساعت زیستی را جدی بگیرید


هماهنگ کردن کار و خانواده کمی سخت است. نکته ای که باید در این بین به آن توجه داشت این است که ساعت زیستی زنان سریع تر از ساعت زیستی مردان حرکت می کند. قدرت باروری زنان در ۲۵ سالگی به اوج خود می رسد، در حالی که برای مردان این زمان ۳۵ سالگی است. در سن ۳۰ سالگی احتمال بچه دار شدن زنان به سرعت کاهش می یابد و در حالی که در ۲۵ سالگی احتمال بارور شدن در هر ماه ۲۵ صد در صد است، این میزان در ۳۵ سالگی به ۱۲ درصد و در ۴۲ سالگی به ۶ درصد می رسد. متاسفانه در جامعه امروز سن میانگین اولین بارداری در زنان ۳۰ سالگی شده است.

● از الکل و سیگار پرهیز کنید

سیگار تخمک گذاری را مختل می کند و احتمال سقط جنین را افزایش می دهد. این موضوع هم در زنان و هم در مردان به اثبات رسیده است. بررسی ها نشان داده در زنان سیگاری، لقاح مصنوعی خارج از رحم نیز با موفقیت کمتری همراه است. در رابطه با مصرف الکل نیز بررسی ها حاکی از این موضوع است که مصرف بالای الکل قدرت باروری در زنان و مردان را کاهش داده اما هم در رابطه با سیگار و هم الکل، قطع مصرف می تواند سبب تقویت مجدد باروری در هر دو جنس شود.

● مراقب وزن تان باشید

اضافه وزن نه تنها روی قدرت باروری زوج ها بلکه در سلامت نوزادی که در آینده متولد می شود، تاثیرگذار است. در واقع رابطه نزدیکی بین وزن مادر قبل از بارداری و کیفیت اسپرم در فرزند پسر وقتی بالغ می شود، وجود دارد. محققان گمان می کنند به احتمال زیاد یک زن چاق چون بافت چربی بیشتری دارد، استروژن بیشتری تولید می کند. این موضوع نه تنها بر تخمک گذاری خود او تاثیر گذشته و آن را دچار اشکال می کند بلکه می تواند بر رشد بیضه جنین پسر او هم تاثیر بگذارد و سبب کاهش تولید اسپرم توسط بیضه ها در سن بلوغ شود. مردان چاق هم معمولا دچار به هم ریختگی در تولید هورمون بوده که این موضوع بر باروری آنها تاثیر می گذارد. در مورد مردها کمبود تستوسترون و افزایش استرادیول و انسولین می تواند اثرات ناخوشایندی بر میل جنسی و کیفیت اسپرم بگذارد.

بیضه مردان چاق حرارتی بالاتر از حد نرمال داشته و این امر می تواند روند تولید اسپرماتوزویید را دچار مشکل کند. برعکس این موضوع لاغری بیش از حد هم خوب نیست. زنان بسیار لاغر نمی توانند به اندازه کافی استروژن تولید کنند و روند تخمک گذاری در آنها مختل می شود و احتمال بروز انواع مشکلات را حین بارداری پیش می آورند. آمار نشان داده مردان خیلی لاغر نیز کمتر از سایر مردان فرزنددار می شوند.

● در حد تعادل ورزش کنید

ورزش در حد متعادل خوب است اما بیش از حد آن برای باروری مضر است. بررسی ها نشان داده ورزش بیش از ۵ ساعت در هفته سبب ترشح آندروفین در بدن زنان شده و تخمک گذاری را دچار مشکل می کند.

● از آفت کش ها دور بمانید


سموم و آفت کش ها امروزه به شکل وسیعی در کشاورزی و صنایع پلاستیکی (بیسفنولA) مورد استفاده قرار گرفته و به شدت برای باروری و سیستم هورمونی انسان مضر است. بررسی ها نشان داده است در زنانی که در مواجهه طولانی و زیاد با این نوع مواد هستند احتمال سقط جنین بسیار بالاست.

● تغذیه خودتان را اصلاح کنید

متخصصان تغذیه می گویند داشتن یک رژیم غذایی صحیح می تواند تا حد زیادی از ناباروری افراد پیشگیری کند. همان طور که می دانید ویتامین ها و مواد معدنی آنتی اکسیدانی (ویتامین A، B و E، زینک، سلنیوم، مس و…) در تولید اسپرماتوزوییدها و تخمک نقش مهمی ایفا می کنند.

داشتن رژیم غذایی با کیفیت و متناسب با قد، جنس و سن می تواند بر کیفیت اسپرم و تخمک و قدرت باروری در مردان و زنان تاثیر بگذارد. در حال حاضر هنوز موثر بودن مصرف مکمل های غذایی در بهبود قدرت باروری به اثبات نرسیده است. به هر حال به زوج ها توصیه می شود قبل از تصمیم به باروری و طی آن و بعد از باردار شدن رژیمی صحیح را دنبال کنند.

● آنچه قدرت باروری را کاهش می دهد

مصرف دخانیات، چه سیگار و چه مواد مخدر باعث کاهش حرکت لوله ها در خانم ها و حتی ایجاد بارداری های خارج از رحم و نازایی می شود و برای تخمک و اسپرم سمی بوده و در آقایان نیز سبب کاهش حرکت اسپرم می شود. در رابطه با تغذیه باید گفت اگر به حالت سوءتغذیه نرسد، آن قدرها عامل مهمی نیست. بیش از آن عفونت های دستگاه تناسلی است که در هر دو جنس مهم است.

برخی بیماری های مقاربتی در زنان و مردان می تواند به ویژه در خانم ها سبب بسته شدن لوله ها و نازایی شود. امروزه متاسفانه سن ازدواج و بارداری در خانم ها بالا رفته و معمولا اکثر زنان بعد از ۳۰ سال بچه دار می شوند. در این سنین مشکلاتی همچون فیبروم را داریم که به ویژه اگر به داخل رحم برجسته شده باشند، می توانند عامل ناباروری باشند زیرا امکان عبور اسپرم را نمی دهند یا جنین نمی تواند به خوبی در رحم بنشیند و سبب نازایی می شود.

بالا رفتن سن در جامعه چه در خانم ها و چه در آقایان سبب کاهش باروری به دلیل پایین آمدن کیفیت اسپرم و تخمک می شود. دود و استرس و آلودگی هوا نیز گرچه به نظر بی تاثیر می رسد اما در واقع به ویژه در آقایان بر تولید اسپرم تاثیر می گذارد. بیماری هایی مثل آندومتریوز در خانم ها به دلیل ایجاد مواد زیاد التهاب زا و ایجاد چسبندگی می تواند از بارداری جلوگیری کند.

در ضمن آفت کش ها، کودها و سرب های موجود در فرآورده های کشاورزی همگی نیترات بالایی دارند که بر بارداری تاثیر می گذارد. هورمون های موجود در گوشت دام ها نیز می تواند جلوی تخمک گذاری را در زنان بگیرد و سبب بروز بیماری تخمک های پلی کیستیک شود. آنتی بیوتیک های موجود در غذای دام ها نیز خود می تواند سبب مقاوم شدن بدن ما به آنتی بیوتیک ها شود و در بسیاری از بیماری ها تجویز آنتی بیوتیک معمولی جوابگو نیست. توصیه ما به تمامی زنان باردار قبل از ۳۰ سال و برای مردها اقدام به بچه دار شدن قبل از ۴۰ سال و مراجعه به متخصص در صورت موفق نبودن اقدام به بچه دار شدن پس از یک سال تلاش مداوم است!
منبع: سیمرغ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha