سلامت نیوز: 50 درصد از مبتلایان تحت درمان سرطان به بیماری های لثه دچار می شوند که باید تحت نظر مداوم دندانپزشک قرار گیرند.

دکتر رضا ملایری، فوق تخصص مدیکال آنکولوژی در گفتگوی باشگاه خبرنگاران افزود: برخی از سرطان ها همچون سرطان خون و سرطان هایی که سیستم انعقادی خون و بدن را مختل می کنند نظیر سرطان دستگاه گوارش، کبد اثر مستقیم در بروز بیماری های لثه و دهان و دندان دارند که گاهی نیز به صورت مزمن در فرد مبتلا به سرطان بروز می کنند.

وی در خصوص آثار عوامل درمان سرطان نیز گفت: البته به غیر از خود سرطان ها مهمترین عامل بروز ناراحتی های لثه، داروها و روش های درمان سرطان است که به علت کاهش شدید سطح ایمنی بدن نظیر پرتودرمانی، برخی از داروهای ویژه شیمی درمانی و با ایجاد عوارض روی مخاط دهان موجب بروز التهاب بیش از حدی همچون بروز زخم های متعدد ناحیه لثه و دهان می شوند که در مدت طولانی تری بهبود می یابند.

دکتر ملایری با اشاره به اینکه مهمترین عامل پیشگیری از گسترش التهاب لثه ها درمان عوارض اولیه بیماری های سرطان است تأکید کرد: التهاب لثه ها در نیمی از مبتلایان به سرطان بروز می کند که باید در همان مراحل اولیه بیماری، بیمار باید تحت نظر مداوم دندانپزشک و همچنین دکتر متخصص درمان بیماری خود قرار گیرد و البته بیماری های دهانی ناشی از سرطان پس از درمان کامل بیماری نیز بهبود می یابند که ممکن است کمی به طول بیانجامد.

این فوق تخصص مدیکال آنکولوژی خاطرنشان کرد: هر زخمی که در دهان بودجود میاید و زمان بهبودی آن طول می کشد بویژه در سنین بالای 30 سالگی باید بررسی شود زیرا در این سنین و بویژه در افرادیکه سیگار یا قلیان می کشند خطر ابتلا به سرطان دهان چندین برابر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha