سلامت نیوز: شاخص جهانی عملکرد زیست‌محیطی سال ۲۰۱۲ میلادی در حالی منتشر شده است که ایران در میان ۱۳۲ کشور جهان با ۳۶ پله سقوط نسبت به سال ۲۰۱۰ میلادی در رتبه ۱۱۴ جهان قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، بر اساس گزارش شاخص عملکردی محیط زیست EPI(2012 Environmental (Performance Index ایران از میان ۱۳۲ کشور جهان با کسب نمره ۴۲.۷۳ در مقام ۱۱۴ جهان قرار گرفته است این در حالی است که در سال ۲۰۱۰ با کسب نمره ۶۰ در مقام ۷۸ جهان و در سال ۲۰۰۸ میلادی با نمره ۷۶.۹ در رتبه ۶۷ جهان قرار داشته است.

در این فهرست جدید سوییس، لاتویا و نروژ در رتبه های اول تا سوم و عراق، ترکمنستان و ازبکستان به ترتیب در پایین‌ترین رتبه جهان قرار دارند.
در این بین آمریکا نیز در این رده‌بندی رتبه ۴۹ داشته و بدترین روند آن در حفاظت از منابع آبی و اثرات اکوسیستمی با ۴۳.۷- و پس از آن در ارتباط با جنگل‌ها و تخریب آن با ۳۱.۴- بوده است.

در این گزارش ۲۲ شاخص زیست‌محیطی مورد اندازه‌گیری قرار گرفت که ایران در بخش استفاده از آب، حفظ منابع آبی، انتشار گزار CO2 و گازهای گلخانه ای و انتشار ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون عملکرد ضعیفی را در میان سایر شاخص‌ها به خود اختصاص داده است.

بر اساس شاخص EPI 2012 ایران توانسته در گروه بهداشت محیط به ۵۸.۲ درصد و در گروه پویایی اکوسیستم به ۳۶.۱ درصد اهداف دست یابد.
 
تحلیل‌های آماری این شاخص با توجه به دهه گذشته و نتایج روند عملکرد زیست محیطی کشور در جهت رسیدن به استانداردها و اهداف تعیین شده نشان می‌دهد که ایران در ارتباط با شیلات و ماهیگیری با روند مثبت ۲۰.۷ و کنترل آلودگی هوای محیط‌های مسقف با ۲۰.۶ و کنترل بیماری‌های محیطی و مرگ و میر کودکان با ۱۷.۲ مواجه بوده و در زمینه اثر آب بر سلامت انسان کشاورزی تغییرات ثابتی داشته است.

در مقابل ایران در زمینه سرانه انتشار گاز CO2 با روند ۵۰-  شاخص عملکرد منفی را داشته و پس از آن استفاده از آب و حفاظت از منابع آبی روند نزولی به میزان ۴۸.۴- داشته است. از سوی دیگر در خصوص غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون نیز روند ۲۶.۶- داشته است.

به طور کلی می توان گفت که شاخص‌های بهداشت محیط با روند مثبت ۷.۸ و پویایی اکوسیستم با روند ۸.۷- نقش اساسی در امتیاز ایران ایفا کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha