سلامت نیوز: عضو ایرانی انجمن دانشمندان جوان امریكا برای نخستین بار در جهان تاثیر استرس های مزمن بر بروز پیری زودرس را كشف كرد.


مهدی اخبارده در گفت و گو با ایرنا افزود: اگرچه در سالهای متمادی پزشكان از ارتباط استرسهای مزمن و پیری زودرس آگاه بودند اما سازوكار دخیل در این ارتباط بر آنها پوشیده بود و برای نخستین بار درجهان فرمول استثنایی رابطه استرس و پیری زود رس را ارایه كرده ایم.

اخبارده گفت: افزایش سطح كورتیزول در خون كه در افسردگی های مزمن بروز می كند از دو طریق باعث كاهش طول تلومر DNA می شود كه در جوان ماندن ما نقش دارد .

عضو انجمن پیری آمریكا اضافه كرد: اولین تاثیر افزایش كورتیزول، افزایش التهابات است كه خود باعث تخریب در ساختمان فیزیكی و شیمیایی گلبولهای سفید شده و همین امر در نهایت باعث اختلال در عملكرد آنها خواهد شد .

به گفته وی، دومین حالت این است كه التهاب ناشی از كورتیزول خودبه طور مستقیم باعث تخریب تلومر شود و

این دو عامل هر دو باعث كاهش طول تلومر می شود و بنابراین طول تلومر زودتر از موعد مقرر كوتاه می شود، از سوی دیگر خود التهابات بدون اینكه بر تلومر تاثیر داشته باشند مانند رادیكالهای آزاد باعث تخریب لایه های كربوهیدراتها، پروتئینها و لیپیدها در ساختمان سلولها شده و مرگ سلولی و یا حداقل كاهش میزان عملكرد تخصصی سلولها را به بار می آورد .

اخبار ده اظهار داشت: با وجود پیشرفت های پزشكی مولكولی، اما این سه عامل بیش از پنجاه سال از چشم دانشمندان مخفی مانده بود .

وی به افراد افسرده توصیه كردكه روزانه از مواد غذایی ضد التهاب مانند زنجبیل، زیتون، ماهی های آبهای سرد،آجیل، زرد چوبه ، دارچین و قارچ استفاده كنند تا از اثرات این سازوكار كاسته شود.

به گفته این پژوهشگر افراد افسرده از سوی دیگر می توانند با افزایش قدرت سیستم ایمنی بدنشان با استفاده از ویتامین های E ، C و A ، مصرف سیر، چای سبز، پیاز و ماست های پروبیوتیك دار، قدرت ایمنی بدنشان را افزایش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha