سلامت نیوز:  معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه گفت: بعید می‌دانم وزارت بهداشت موافق تصدی‌گری بیمه‌ها باشد چون دولت در این زمینه تصمیم می‌گیرد ولی بر اساس ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی ارائه‌کنندگان خدمت باید از خریداران خدمت تفکیک شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سید عبدالله عمادی در حاشیه همایش عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اشتغال، مسکن، آموزش و پرورش، بیمه‌های اجتماعی و سلامت 60 درصد عوامل مؤثر بر سلامت را که در حوزه رفاه اجتماعی به آن پرداخته می‌شود، تشکیل می‌دهند.

وی افزود: حدود ۱۰ میلیون نفر در کشور بیمه‌ شده تامین اجتماعی هستند که با افراد خانواده مجموعاً ۲۸ میلیون نفر را شامل می‌شوند. همچنین ۶۸ میلیون نفر بیمه شده بیمه سلامت هستند و بیمه بستری هم در حال اجراست که طبق آن افرادی که بنا به عللی دچار سانحه می‌شوند همان لحظه می‌توانند زیر پوشش بیمه قرار گیرند.

عمادی اضافه کرد: با توجه به اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، امسال توانستیم ۳۰۰ هزار نفر از آنان را تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار دهیم.

وی افزود: همچنین در برنامه پنجساله پنجم توسعه سعی داریم تا پوشش بیمه‌های درمانی را صددرصدی کنیم،چرا که معتقدیم این کار یکی از عواملی است که اعتماد را به جامعه تزریق می‌کند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه تأسیس بیمه سلامت ایرانیان را یکی دیگر از برنامه‌های ۵ ساله پنجم توسعه عنوان کرد و افزود: این طرح توسط وزارت بهداشت تعیین شده و اگر دولت آن را تصویب کند، این بیمه جایگزین بیمه خدمات درمانی می‌شود.

وی در مورد واگذاری بیمه‌ها به وزارت بهداشت و اینکه آیا این کار امکانپذیر است، گفت: بعید می‌دانم وزارت بهداشت چنین نظری داشته باشد، چون دولت در این زمینه تصمیم می‌گیرد ولی بر اساس ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی ارائه‌کنندگان خدمت باید از خریداران خدمت تفکیک شوند.

عمادی افزود: امیدواریم با پیش‌بینی‌هایی که در برنامه پنجم توسعه صورت گرفته هزینه‌های متفرقه بخش سلامت یک جا متمرکز شود تا مشکلات حل شود.

وی در مورد حمایت‌های اجتماعی که بر سلامت جامعه مؤثر است، گفت: معتقدیم برخی افراد آسیب‌پذیر جامعه مانند معلولان شدید و سالمندان باید به طور دائم تحت پوشش دولت قرار گیرند ولی برای افرادی که قابل توانمند شدن هستند باید آنها را با بودجه دولت توانمند کرده تا از چرخه حمایت خارج کنیم و افراد جدید را جایگزین کنیم.

عمادی افزود: برای افرادی که قابل توانمند شدن هستند‌ سالانه ۱۰ درصد آنها را طبق یک برنامه‌ریزی توانمند خواهیم کرد چرا که معتقدیم چرخه حمایتی ما رسوب‌زا شده و فردی که وارد سیستم ما می‌شود فکر می‌کند تا پایان عمر باید از حمایت کامل بهره‌مند شود. ولی بنا داریم این امر را مدت‌دار کنیم،به‌جز مواردی مانند معلولان شدید یا سالمندان.

معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه در مورد بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار روستایی گفت: ۱۷۴ هزار زن سرپرست خانوار روستایی و عشایر زیر پوشش بیمه اجتماعی هستند که از مزایای درمانی آن بهره‌مند شده و به مرور می‌توانند از حقوق بازنشستگی و از کار افتادگی استفاده کنند.

عمادی در مورد طرح تهیه مسکن برای افراد آسیب‌پذیر در سراسر کشور، گفت: ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را در سراسر کشور آغاز کرده‌ایم که امسال تعدادی از آنها را به معلولان و زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی واگذار خواهیم کرد.

وی کاهش فقر غذایی در کودکان را از اعم برنامه‌های وزارت رفاه عنوان کرد و گفت: در این راستا ۲۰۰ هزار کودک را در طرح برنامه غذایی قرار داده‌ایم چون کودکان تا ۶ سالگی اگر تغذیه مناسبی نداشته باشند آسیب جدی خواهند دید و ۹۰ درصد مغز کودکان تا ۶ سالگی شکل می‌گیرد.

وی در مورد این طرح توضیح داد: این طرح در قالب دو برنامه آغاز شده و ۷ هزار روستامهد در سراسر کشور، ۱۵۰ هزار کودک را زیر پوشش گرفتند و در روز یک وعده غذای گرم به کودکان داده می‌شود و از طرفی آموزش‌های لازم را به آنها و خانواده‌شان ارائه می‌کنیم و به نوعی این روستامهدها تبدیل به یک نهاد اجتماعی خوب شده‌اند.

عمادی اضافه کرد: همچنین ۵۰ هزار کودک زیر پوشش کمیته امداد هر ماهه سبد غذایی کاملی دریافت می‌کنند تا زمانی که سوء تغذیه آنها برطرف شود و افراد جدید را جایگزین می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha