سلامت نیوز: داریوش قنبری با اشاره به اینکه سن خودکشی در استان ایلام به کمتر از ۳۰ سال کاهش یافته است، گفت: در برخی شهرستان‌ها به‌خصوص ایوان وضعیت خودکشی از مرز بحران نیز عبور کرده که در قیاس استانی، وضعیت خوبی در پی نخواهد داشت. داریوش قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه بیکاری در استان ایلام به حدی رسیده که مشکلات روانی را برای جوانان استان پدید آورده است، تصریح کرد: این معضل باعث شده تا آمار خودکشی در استان ایلام بالاترین حد را در کل کشور داشته باشد به طوری که امروز رتبه اول خودکشی در ایران به این استان اختصاص یافته است؛  در سال گذشته این میزان به بیش از دو نفر از هزار نفر رسیده است یعنی از جمعیت ۶۰۰ هزار نفری استان ایلام در سال گذشته هزار و ۲۰۰ نفر به دلیل مسائل مالی و بیکاری و عدم توانایی در ازدواج و تخلیه نشدن انرژی خودکشی کرده‌اند.

 سن خودکشی به کمتر از ۳۰ سال کاهش یافته است


نماینده ایلام، ایوان، مهران، شیروان و چرداول در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس با اشاره به اینکه سن خودکشی در استان ایلام به کمتر از ۳۰ سال کاهش یافته است، گفت: در برخی شهرستان‌ها به‌خصوص ایوان وضعیت خودکشی از مرز بحران عبور کرده که در قیاس استانی، وضعیت خوبی در پی نخواهد داشت، خودکشی در استان ایلام به یک بحران اجتماعی تبدیل شده که بسیار نگران ‌کننده است.

وی افزود: با توجه به اینکه آمار دقیقی از میزان ثبت خودکشی نداریم، اما بنا بر تحقیقات صورت گرفته، در برخی ماه‌ها، مرگ ۴ نفر در سطح استان در طول هفته به دلیل خودکشی رخ می‌دهد.

عضو فراکسیون دانشگاهیان مجلس  یکی از دلایل بالابودن میزان خودکشی در بین زنان را، طلاق و مشکلات جانبی آن دانست و تصریح کرد: در راستای مهار این مشکل در سطح استان، بهزیستی قصد دارد با همکاری معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و مرکز تحقیقات و پیشگیری از طلاق دادگستری استان، زنان بیوه پس از طلاق را تحت پوشش قرار بدهد.

قنبری  نقش رسانه‌ها را در مقابله با این پدیده شوم بسیار با اهمیت خواند و گفت: با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته توسط مدیران و نهادهای فرهنگی استان، امیدواریم بتوانیم این بحران اجتماعی را به طور چشمگیری کاهش دهیم که شاهد این صحنه‌های دلخراش در استان نباشیم.

 در مورد وعده‌های دولت دچار سردرگمی شده‌ایم

وی گفت: ما در مورد وعده‌های دولت دچار نوعی سردرگمی شده‌ایم و مسئولان به جای اهمیت دادن به واقعیت‌های جامعه فقط وعده می‌دهند.

قنبری تاکید کرد: متاسفانه با قول‌های بسیاری که دولت در مورد تامین اشتغال جوانان داده است هنوز هیچ نشانه‌ای از تغییر و تحول در این خصوص مشاهده و احساس نشده است، در عین حال مصوبات هیچ یک از سفرهای هیات دولت در حوزه اشتغال اجرایی نشده و هر بار اقدامات دولت تنزل پیدا کرد تا جایی که بین جوانان به صورت طنز رواج پیدا کرده است که احتمالا دولت در سفر چهارم وامی برای خرید مرغ و خروس به جوانان پرداخت خواهد کرد.

سخنگوی فراکسیون اقلیت با بیان این مطلب که استان ایلام از نظر ذخایر نفتی بسیار غنی است، اظهار داشت: در این خصوص کشور عراق اقدامات خوبی انجام داده و با ایجاد پالایشگاه‌های متعدد فرصت‌های بسیاری را برای اشتغال و اقتصاد کشورش ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: متاسفانه در حوزه کشاورزی هم بسیاری از فرصت‌ها را از دست داده‌ایم و مصوبات بسیاری داشتیم که هنوز اجرایی نشده است. یکی دیگر از راه‌هایی که می‌تواند به اقتصاد این منطقه کمک کند داد و ستد و تجارت با کشورهای همسایه است که در این مورد هم هیچ اقدامی صورت نپذیرفته است.

قنبری همچنین با ابراز تاسف از وضعیت بهداشت در استان ایلام یادآور شد: متاسفانه در زمینه بهداشت هم حرفی برای گفتن نداریم و بیمارستان‌هایی که قبلا ساخته شده بود فاقد ابتدایی‌ترین تجهیزات لازم است، ضمن اینکه پزشک متخصص برای درمان بیماران وجود ندارد. ما سعی کرده‌ایم پزشکان و متخصصان را به استان ایلام ببریم و آنها را برای ماندن و معالجه مردم ترغیب کنیم اما متاسفانه هنوز با حد مطلوب فاصله زیادی داریم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: آلودگی هوا که ناشی از گردوغبار کشورهای همسایه است به شدت مردم ایلام را اذیت کرد و بسیاری از مردم به بیماری‌های تنفسی دچار شدند و حتی با وجود تذمرات پیاپی هیچ نهادی تلاشی برای کاهش آلودگی هوا نکرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha