پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4152

چاقی، بزرگ و کوچک و معروف و غیر معروف نمی‌شناسد و نتیجه رعایت نکردن اصول زندگی سالم، برای همه یکسان است.

حتماً خبر سفر جلال طالبانی رئیس جمهور عراق به آمریكا به منظور كاهش وزنش را شنیده‌اید. رئیس جمهور 72ساله عراق معتقد است هیچ مشکل جسمانی دیگری به جز اندکی اضافه وزن ندارد! هر چند اگر او نگاهی اجمالی به كتاب‌های پزشكی می‌انداخت، با مشکلات ریز و درشت ناشی از چاقی بیشتر آشنا می‌شد و می‌فهمید آدمی در سن و سال او و با این همه اضافه وزن خیلی عجیب است كه بگوید جز چاقی هیچ مشكلی ندارد، اما به هرحال او اولین و آخرین سیاستمدار «خیلی خیلی چاق» دنیا نیست.

 از جمله معروف‌ترین آنها می‌توان به چاقی بیش از حد ویلیام هاوارد تفت، بیست و هفتمین رئیس جمهور آمریكا اشاره کرد که به خاطر همین معضل، هشتم مارس 1930 در اثر حمله قلبی جان خود را از دست داد. او هنگام مرگ حدود 175 كیلو وزن داشت.

 آریل شارون دیگر سیاستمداری است که از سال2001 نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود و شدیداً اضافه وزن داشت. این چاقی به حدی بود كه بوش هم به شارون تلفن زد تا به او نصیحت كند دست از پرخوری برداشته و لاغر شود!

دنیای آدم‌های چاق معروف به سیاستمداران محدود نمی‌شود. مارلون براندوی فقید هم که روزگاری نماد کاملی از غایت بازیگری بود، در سال‌های پایانی عمرش به شدت کم‌کار و همین‌قدر چاق شده بود.

مارلون براندو 80 سال زندگى كرد؛ اما سال‌هاى آخر، سال‌هاى خوش زندگى‌اش نبودند. او آنقدر چاق شده بود كه حتى حرف زدن برایش آسان نبود، چه رسد به راه رفتن! كووالسكیِ «اتوبوسی به نام هوس»، انبوه چربى‌ها را زیر لباس‌هایی پنهان مى‌كرد كه خیاط انگار فقط مخصوص او دوخته است.

 فکر نکنید چاقی تنها گریبان شخصیت‌های معروف سیاسی و هنری را می‌گیرد. ورزشکاران هم خیلی وقت‌ها با این معضل روبه‌رو می‌شوند. نمونه‌اش دیه‌گو مارادونا، ستاره سابق آرژانتینی است که به جز چاقی، مشكل حاد دیگری هم به اسم اعتیاد به کوکائین دارد. او تا کنون دو بار به خاطر ناراحتی قلبی بستری شده و دو سال قبل هم یک عمل معده انجام داده است.

 بعد از این عمل، او با 30 کیلوگرم کاهش وزن باردیگر شروع به بازی کرد و به نظر می‌رسید زندگی‏اش درحال بازگشت به حال عادی باشد. اما رسانه‏های آرژانتینی چندی پیش گزارش دادند که مارادونا دوباره وزن اضافه کرده و در نظر دارد در یک مرکز کاهش وزن در سوئیس ثبت نام کند.

کاسانو، دیگر فوتبالیستی است كه به خاطر 5 کیلو اضافه وزنش به بعضی بازی‌ها از جمله بازی با ویارئال نرفت و پیش پزشکان رئال ماند تا بتواند وزنش را كم كند.

چاقی، بزرگ و کوچک و معروف و غیر معروف نمی‌شناسد و نتیجه رعایت نکردن اصول زندگی سالم، برای همه یکسان است. البته فراموش نكنید كه محققان می‌گویند چاقی همیشه به دلیل پرخوری و سبك زندگی ناسالم نیست. آنها می‌گویند نقش وراثت حتی پررنگ‌تر از نوع تغذیه و تحرك افراد است. خیلی هم چاق‌ها را ملامت نكنید.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha