سلامت نیوز: حوادث مختلف نشان می دهد که هنوز در انسجام مدیریت بحران ضعف وجود دارد و این ضعف باعث می شود بسیاری از فرصت های طلایی امداد و نجات در زمان حوادث از دست بروند.

دکتر محمود تولایی، رئیس سازمان بسیج علمی کشور در حاشیه برگزاری پنجمین کنگره بهداشت، درمان و مدیریت بحران در حوادث و بلایا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: برای مدیریت علمی و اصولی در زمان بحران لازم است که دستگاه های مسئول و مجموعه ارکان نظام و سازمان های امدادی در قالب یک سیستم و سازماندهی و قربانیانی که در این حوادث پدید می آیند و ثانیه ها در این مواقع در کمک به آنها ارزش حیاتی پیدا می کند را به درستی درک کنیم و برای آنها برنامه ریزی کنیم.

دکتر تولایی تصریح کرد: مدیریت یعنی هرچیز را در جای خود قرار دادن و اگر در مواقع امدادرسانی به کسانی که درگیر بحران هستند و آسیب دیده اند را نتوانیم در جای خود دسته بندی صحیح کنیم این امر در هم ریختگی را به وجود می آورد و روند امدادرسانی را کند و در آن اختلال به وجود می آورد و روند امداد رسانی را كند و در آن اختلال به وجود می آورد.

وی با بیان اینکه عدم توجه به مقوله مدیریت بحران باعث بروز خسارات و ضایعات می شود افزود: باید با استفاده از مجموعه همایش هایی مانند این کنگره وظایف و مسئولیت ها در زمان بروز حوادث و بلایا را در قالب یک سازمان و مجموعه هماهنگ تعریف کنیم و در جای خود قرار دهیم و حوادث ناخواسته ای که به وجود می آید تعریف سیستم و سازماندهی امداد و نجات باید در شرایط منطقی و آرامشی باشد.

دکتر تولایی در ادامه با تأکید بر اینکه باید از این لحظات امن و آرام برای برنامه ریزی و سازماندهی مدیریت بحران استفاده کرد افزود: مشخص شدن نقش همه اجزا این سازماندهی بسیار با اهمیت است و تحقق این امر باعث موفقیت در مدیریت بحران می شود.

وی به نقش بسیج در امداد رسانی به حادثه دیدگان در مواقع بروز حوادث اشاره و تصریح کرد: تفکر بسیجی یعنی از خود گذشتن و ایثارگرانه عمل کردن و در قالب نام و عنوان و سازمان نگنجیدن، بنابراین باید ما از فرصت استفاده کنیم و در هر جا و هر سازمانی که هستیم تفکر بسیجی را در کارهای خود پیاده سازی کنیم که قطعاً خداوند متعال در این راه ما را یاری خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری این کنگره و این حضور هم افزا ناشی از میدان داری بسیج است و آنها خود را بسیجی می دانند و بسیج را متعلق به خودشان می دانند و این ایفای نقش خوب و مؤثر را باید به بسیجیان تبریک گفت و باید در زمان آرامش هم با حضورمان به این وظایف تعمیم بدهیم که بتوانیم با تفکر بسیجی زندگی مان اثر بخش تر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha