پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4154

دبیر انجمن آسم و آلرژی ایران اعلام كرد: دود قلیان مضرتر از دود سیگار است.

 در حالی كه نیروی انتظامی اقدام به جمع‌آوری قلیان‌ها از قهوه‌خانه‌های دربند و برخی دیگر از مراكز تفریحی كرد[سابقه خبر]، دبیر انجمن آسم و آلرژی ایران اعلام كرد: دود قلیان مضرتر از دود سیگار است و مانند سایر محصولات دخانی، به طور مستقیم سبب تحریك و انقباض عضلات صاف مجاری هوایی و تنگی راه‌های تنفس، ایجادالتهاب و افزایش ترشحات و خلط می‌شود.

دكتر محمد قره‌گزلو فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی به ایرنا گفت: دود قلیان و سیگار از طریق پایین‌آوردن كارایی سیستم ایمنی بدن، موجب ناتوانی سلول‌های دفاعی بدن و در نتیجه افزایش عفونت‌های تنفسی می‌شود.

دبیر انجمن آسم و آلرژی ایران با استقبال از تصمیم معاون سلامت وزارت بهداشت مبنی بر این كه با كمك نیروی انتظامی تهران بزرگ اقدام به جمع آوری قلیان از اماكن عمومی، مراكزتهیه و توزیع مواد غذایی و اماكن گردشگری دربند و سربند كند، با ابراز نگرانی از گرایش برخی از جوانان و خانم‌ها به كشیدن قلیان گفت: دود ناشی از قلیان و سیگار و به طور كلی دود توتون و تنباكو حاوی مواد سمی شناخته شده‌ای هستند كه تعداد آنها به بیش از سه هزار ماده كشف‌شده می‌رسد.

دكتر قره‌گزلو خاطرنشان كرد : متاسفانه طی سال‌های گذشته در كشور ما برخی به خصوص جوانان به اشتباه فكر می‌كنند كه عوارض و ضررهای قلیان كمتر از سیگار است، در حالی كه خلاف این موضع به اثبات رسیده است.

وی با بیان این كه دود ناشی از قلیان به هیچ وجه كم خطرتر از سیگار نیست، ضمن اینكه به دلیل آغشته بودن به مواد معطره و انواع اسانس‌ها به هنگام سوختن، مواد سمی بیشتری تولید می‌كند، گفت: سوختن زغال قلیان به همراه اسانس آن، سبب تولید مواد سمی مهمی از جمله گاز خطرناك مونواكسید كربن می‌شود كه تاثیرات قلبی آن كاملا شناخته شده است.

این متخصص ایمونولوژی آسم و آلرژی تاكید كرد كه دود قلیان علاوه بر عوراض ریوی، قلبی عروقی، سبب عوارض آلرژیك پوستی و خارش نیز می‌شود.

دكتر قره‌گزلو گفت: آلاینده‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند كه شامل آلاینده‌های هوای باز و فضاهای بسته است. وی افزود با توجه به اینكه اغلب افراد به طور متوسط  02تا  ۲۲ساعت از شبانه روز را در فضای بسته بسر می‌برند، لذا محیطهایی كه به دود قلیان و سیگار آلوده بشود تا ساعت‌ها مواد سمی در محیط باقی می‌ماند.

دبیر انجمن  آلرژی و آسم ایران تصریح كرد: اطلاعاتی كه طی دو دهه اخیر درباره تعداد مبتلایان به آسم و آلرژی‌های تنفسی در دنیا و كشور ما به دست آمده نشانگر افزایش قابل ملاحظه در تعداد بیماران بر اثر آلاینده‌های ذكرشده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha