سلامت نیوز: مصرف نان سنگک به دلیل دارا بودن سبوس گندم و استفاده کمتر مواد افزودنی همچون جوش شیرین بیش از سایر نان ها توصیه می شود

دکتر ابراهیم خادم مسئول کیلینیک تخصصی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود : نقش تغذیه در حفظ تندرستی افراد بسیار حائز اهمیت است چراکه برخورداری از سلامتی بدون داشتن تغذیه صحیح نیست و لازمه تغذیه درست دریافت غذا به مقدار کافی و متناسب با نیاز بدن است اما غذا در صورتی سودمند خواهد بود که سالم و به دور از آلودگی ها مورد استفاده قرار گیرد در این میان به نقش غلات و اهمیت آن از منظر طب سنتی می پردازیم.

وی گفت : از ویژگی های مهم غلات در مقایسه با سایر دسته های مواد غذایی ، حضم سریع و آسان آن است و در این رابطه از جهت مشابهت با طبیعت انسان گندم در جایگاه نخست قرار دارد طبیعت گندم گرم و از لحاظ رطوبت و خشکی ، معتدل به شمار می رود.

دکتر خادم با اشاره به انواع آرد های گندم تصریح کرد : آردی که میزان کافی سبوس داشته باشد ارجحیت دارد و هرچه نان تازه تر باشد غذاییت آن بیشتر است و ماندگی نان باعث کاهش میزان غذاییت آن می شود.

از بین نان های گندم موجود در جامعه امروزی نان سنگک به جهت دارا بودن سبوس گندم و استفاده کمتر مواد افزودنی همچون جوش شیرین بیش تر از سایر نان ها توصیه می شود.

 مسئول کیلینیک تخصصی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه افزود : جو از دیگر غلات پر مصرف است که البته غذاییت آن کمتراز گندم است طبیعت جو سرد و خشک است و به خاطر طبیعت سردش نفخ و گاز بیشتری تولید می کند.

وی گفت : اگر جو پوست کنده و نیم کوب با آب پخته شود به دلیل رطوبتی که از آب کسب می کند خشکی طبیعی آن تعدیل می شود از دیدگاه طب سنتی مداومت در خوردن نان جو بر خلاف نان گندم باعث لاغری در افراد می شود.

مداومت در مصرف نان برنج به دلیل دیر هضم بودن توصیه نمی شود


دکتر خادم در ادامه افزود : برنج همانند جو وگندم یکی دیگر از غلات پرمصرف جامعه است که غذاییت آن از نان گندم کمتر و از سایر غلات بیشتر است طبیعت آن خشک بوده ولی در گرمی یا سردی آن بین حکما اختلاف نظر وجود دارد همچنین مداومت در خوردن برنج باعث چاقی و افزایش وزن می شود.

وی تصریح کرد : برخی افراد به دلایلی به جای نان گندم یا جو از نان برنج استفاده می کنند که در این رابطه لازم به ذکر است که نان برنج از نان گندم دیر هضم تر بوده و ممکن است در برخی افراد ایجاد مشکل کند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha