معاون وزیر بهداشت با اشاره به هزینه تولید داخلی داروها گفت: تولید داخلی داروها در مجموع کمتر از 20 میلیارد تومان هزینه داشته در حالی که صرفه جویی ارزی حاصل از آنها بیش از 60 میلیارد تومان در سال است.

سلامت نیوز: 6 دارو و ماده اولیه دارویی بیوتکنولوژی از مجموع طرح های خودکفایی دارویی امروز با حضور رئیس جمهور رونمایی می شود که این داروها در قالب طرح کلان ملی مورد حمایت مالی قرار گرفته و از سوی محققان ایرانی تولید شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، این 6 دارو و ماده اولیه دارویی که با کمک فناوریهای پیشرفته تولید شده اند، شامل داروی "سالمترول" (Salmeterole) با کاربرد در درمان آسم، داروی "ریلوزول" (Riluzole) با کاربرد در درمان ALS، داروی "لتروزول" (Letrozol) که با مهار آروماتاز برای درمان سرطان پستان کاربرد دارد و داروی "زولدرونیک اسید" (Zoledronic acid) با کاربرد در پیشگیری از استئوپروز و پوکی استخوان، بوتولیوم (Botulism a toxine ) برای مشکلات پوستی و زیبایی و فاکتور هفت Antihemophilic Factor VII  برای درمان بیماری هموفیلی هستند.

پیش از این دکتر مصطفی قانعی - معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شده بود: تولید داخلی این داروها هم از جهت فناوری بالا و هم از نظر تاثیر در کاهش قیمت‌ دارو اهمیت دارد. به طور نمونه قیمت یکی از این داروها 30 درصد قیمت مشابه خارجی است، در حالی که اثربخشی آن بالاتر از نمونه خارجی است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به هزینه تولید داخلی داروها گفت: تولید داخلی داروها در مجموع کمتر از 20 میلیارد تومان هزینه داشته در حالی که صرفه جویی ارزی حاصل از آنها بیش از 60 میلیارد تومان در سال است.

جدول جدیدترین داروهایی تولید دانشمندان کشور



 جزئیات داروهای تولید شده در ایران

Salmeterole

داروی سالمترول به شکل تنفسی مصرف می شود و بسته به میزان بیماری در دوزهای مختلف استنشاق می شود. این دارو به عنوان گشاد کننده‌های راههای هوایی و داروهای ضد آسم کاربرد دارد.

Riluzole

داروی ریلوزول به شکل قرص مصرف می شود و برای درمان بیماری ALS یا آمیوتروفیک لاترال اسکلروز که نوعی بیماری سیستم عصبی است، کاربرد دارد. این بیماری مربوط به نورون‌های حرکتی است و تخریب پیشرونده و غیرقابل ترمیم در دستگاه عصبی مرکزی (مغز و نخاع) و دستگاه عصبی محیطی را موجب می شود. این بیماری منجر به از دست رفتن تدریجی عملکرد عضلات (به ویژه عضلات مخطط) می شود و با تضعیف ماهیچه‌ها فرد به تدریج به فلج عمومی مبتلا می‌شود.

Letrozole

ماده اولیه دارویی لتروزول برای تولید این دارو مورد نیاز است. داروی لتروزول تبدیل آندروژنها به استروژن را از طریق مهار سیستم آنزیمی آروماتاز مهار می کند. کاهش استروژنها منجر به کاهش توده توموری و تاخیر در پیشرفت رشد تومور در سرطان سینه در زنان می شود. این دارو هورمونی بوده و در پیشگیری از گسترش تومورها نقش دارد.

Zoledronic acid

ماده اولیه دارویی زولدرونیک اسید به صورت تزریقی بوده و مکانیسم اثر آن به صورت مهار فعالیت استئوکلاست ها در استخوان ها و غضروف ها است. همچنین این دارو فعالیت استئوکلاستیک آزاد سازی کلسیم در استخوان ها و غضروف ها را مهار می کند. این دارو از خانواده بیس فسفونات ها بوده و در درمان پوکی استخوان، سرطان های سینه، پروستات و هیپرکلسمیا مورد استفاده قرار می گیرد.

Botulism a toxine

داروی توکسین بوتولیوم دارای مصارف دارویی مختلفی است و به صورت فرآورده دارویی تزریقی به صورت پودر لیوفیلیز تولید شده است. این دارو برای درمان بیماری های پوستی و همچنین مصارف زیبایی کاربرد دارد. این فرآورده دارویی یک فرآورده بیوتکنولوژی به شمار می رود.

Antihemophilic Factor VII

فاکتور هفت یک فاکتور مربوط به انعقاد خون و ضد خونریزی است که به شکل تزریقی ارائه می شود. این دارو در درمان خونریزی هموفیلی A و B موثر است.

همچنین دکتر نسرین سلطانخواه - معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اجرای طرح های کلان ملی در حوزه سلامت اظهار داشت: بر اساس تفاهم نامه معاونت علمی با وزارت بهداشت مقرر شد داروهای مورد نیاز، در قالب طرح های کلان ملی با اعتباری بالغ بر 150 میلیارد ریال تولید شود. در این خصوص وزارت بهداشت طی فراخوانی که داشت لیست داروهای مورد نظر را اعلام کرد و محققان، متخصصان و شرکت های داروساز که توانمندی ساخت این داروها را در داخل داشتند در این فراخوان شرکت کرده و با انعقاد قراردادی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کار خود را شروع کردند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: معاونت علمی بر اساس قراردادهای منعقد شده حمایت های مالی را به دو صورت بلاعوض برای تولید دانش فنی و ارائه تسهیلات برای تولید انبوه در اختیار سازندگان دارو قرار داد. داروهایی که در داخل کشور تولید شده اند مجوزهای بهره برداری را اخذ کرده و تست های بالینی را پشت سر گذاشته اند و برخی هم مجوزهای تولید انبوه را دارا هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha