سلامت نیوز: بازمانده های میكروسكوپی پلاستیكی كه از شست و شوی برخی از لباس ها آزاد می شوند، محیط زیست دریایی را آلوده می كند و این ذرات می توانند وارد چرخه غذایی حیوان و انسان شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محققان با ردیابی این میكروپلاستیك ها در لباس های با الیاف مصنوعی متوجه شدند كه هر یك از این لباس ها در هر بار شست و شو بیش از 1900 فیبر كوچك آزاد می كنند.

یك تحقیق كه پیش از این انجام شده بود، نشان داد: پلاستیك كوچكتر از یك میلی متر توسط حیوانات خورده و به این ترتیب وارد چرخه غذایی انسان می شود.

این یافته ها در مجله Environmental Science and Technology منتشر شده است.

مارك بران بوم شناسی كه اكنون در دانشگاه كالیفرنیا مشغول به فعالیت است ، گفت: نتایج تحقیق قبلی نشان داد كه پلاستیك های كوچك یك موضوع نگران كننده هستند زیرا شواهد نشان می دهد كه آنها به راحتی وارد چرخه غذایی حیوانات و انسان ها می شوند.

وی افزود: زمانی كه پلاستیك خورده می شود از معده حیوانات وارد چرخه خون آنها می شود و سلول های آنها را آلوده می كند .

محققان به منظور تشخیص گسترده حضور میكروپلاستیك ها در سواحل، نمونه هایی از 18 ساحل اطراف جهان را از جمله انگلیس، هند و سنگاپور آزمایش كردند.

بران گفت: ما متوجه شدیم كه در سراسر جهان نمونه ای كه آلوده به ذرات میكروپلاستیك یافت می شود.

وی افزود: به نظر می رسد كه بیشتر این پلاستیك ها فیبروز باشند اما زمانی كه به انواع مختلف پلیمرهایی كشف شده ، نگاه می كنیم ، متوجه می شویم كه بیشتر آنها پلی استر، آكرلیك و پلی آمیدها هستند.

این محققان با انجام آزمایش هایی درنظر دارند بفهمند كه آب خارج شده از ماشین لباس شویی حاوی چه فیبرهایی است.

بران گفت: نتیجه این آزمایش ها ما را كاملا متعجب كرده است . برخی لباس های پلی استر در هر بار شست و شو بیش از 1900 فیبر آزاد می كنند كه این فیبرها وارد فاضلاب می شوند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha