سلامت نیوز: تصمیم شما درباره ترک سیگار مهم‌ترین اقدام جهت حفظ سلامتیتان بوده است ولی این کار ممکن است سبب چاقی و افزایش وزن شما شود. با این‌حال نگران این موضوع نباشید ابتدا روی ترک سیگار تمرکز کنید و بعد از ترک موفقیت‌آمیز آن قدم‌های بعدی برای حفظ سلامتیتان را بردارید.

تبریک می‌گوییم!

تصمیم شما درباره ترک سیگار مهم‌ترین اقدام جهت حفظ سلامتیتان بوده است ولی این کار ممکن است سبب چاقی و افزایش وزن شما شود. با این‌حال نگران این موضوع نباشید ابتدا روی ترک سیگار تمرکز کنید و بعد از ترک موفقیت‌آمیز آن قدم‌های بعدی برای حفظ سلامتیتان را بردارید.

شما با ترک سیگار احتمال رخداد سرطان ریه، مری، حنجره، پانکراس و دهانه رحم را در خود کاهش داده‌اید.

آیا همه افراد بعد از ترک سیگار چاق می‌شوند؟

باید توجه داشته باشید که همه افراد بعد از ترک سیگار چاق نمی‌شوند و درصدی از افراد که بعد از ترک سیگار چاق می‌شوند فقط حدود 4-2 کیلوگرم افزایش وزن پیدا می‌کنند.

چرا بعد از ترک سیگار چاق می‌شوید؟

احساس گرسنگی می‌کنید:

بعضی افراد ممکن است بعد از ترک سیگار بیش‌از حد احساس گرسنگی کنند ولی توجه داشته باشید این احساس ظرف چند هفته بهبود می‌یابد.

میان‌وعده بیش‌تری می‌خورید:

ممکن است بعد از ترک سیگار میان‌وعده بیش‌تری مصرف کنید و همچنین ممکن است میان‌وعده‌های سرشار از چربی و کربوهیدرات و قند استفاده کنید.

میزان سوزاندن کالری بدنتان به حد طبیعی برمی‌گردد:

کشیدن هر عدد سیگار باعث می‌شود سوزاندن کالری در بدن شما بیش‌تر و سریع‌تر شود که البته این امر منجر به آسیب به قلب می‌شود. بعد از ترک سیگار به مدت طولانی میزان سوزاندن کالری حتی به میزان قبلی هم برنمی‌گردد بلکه بدن شما کم‌تر و آهسته‌تر کالری را می‌سوزاند.

آیا می‌توان اقدامی انجام داد که بعد از ترک سیگار چاق نشوید؟

یک اقدام مؤثر برای پیشگیری از چاقی بعد از ترک سیگار آن است که بعد از ترک، فعالیت بدنیتان را افزایش دهید و غذای سالم مصرف کنید. همچنین نباید نگرانی در مورد چاقی بعد از ترک سیگار به خودتان راه‌ دهید.

ما در اینجا به شما چندین توصیه می‌کنیم تا بعد از ترک سیگار چاق نشوید:

1. به خودتان باور داشته باشید.

اگر بعد از ترک سیگار چاق شدید به‌جای اینکه از چاقیتان ناراحت شوید سعی کنید از به یادآوری این نکته که ترک سیگار چه مزایایی برای سلامتی شما دارد در خود احساس مطلوبی پدید بیاورید.

ترک سیگار از راه‌های زیادی باعث می‌شود شما درباره خود احساس مطلوبی پیدا کنید، بعضی از این موارد را بخوانید:

• انرژی بیش‌تری خواهید داشت.

• دندان‌های سالم‌تر و سفیدتری خواهید داشت.

• تنفس‌، لبخند، لباس و موهای خوشبوتری خواهید داشت.

• پوست جوان‌تر و سالم‌تری خواهید داشت.

• صدای صاف‌تر و بهتری خواهید داشت.

2. فعالیت بدنیتان را افزایش دهید.

فعالیت بدنی حداقل 30 دقیقه در بیش‌تر روزهای هفته باعث می‌شود ترک سیگار موجب افزایش وزن شدیدی نشود. علاوه بر آنکه فعالیت بدنی سبب جلوگیری از افزایش وزن می‌شود سبب می‌شود شما احساس انرژی بیش‌تری کنید و درباره خودتان احساس بهتری داشته باشید.

منبع: موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha