یکشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۴
سلامت نیوز: استعمال دخانیات در بین نوجوانان و جوانان زنگ هشداری برای جوامع است و در این بین هر روز ترفند جدیدی از سوی کمپانی های سیگار برای جذب مخاطب رو می شود.

دکتر غلام رضا حیدری، رئیس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: سیگار vibs که در دکه های روزنامه فروشی به تازگی به فروش می رسد برای کسانی که برای دفعات اولیه استفاده می کنند باعث ایجاد طعم شیرین در دهان می شود که بعد از گذشت چند بار مصرف این طعم از بین می رود در واقع این ترفند فقط برای جذب بیشتر افراد برای استعمال سیگار است.

حیدری در خصوص آمار استعمال کنندگان سیگار اظهار داشت: هنوز آمار امسال منتشر نشده و طبق آمار سال گذشته 12.5 درصد کل افراد جامعه بالای 15 سال یعنی 25% مردان و 2 درصد زنان سیگار استعمال می کنند ولی باید توجه داشت که استعمال سیگار در افراد بین 15 تا 24 سال به طور فزاینده ای افزایش پیدا کرده است.
وی درخصوص روند رو به افزایش استعمال سیگار در زنان عنوان کرد: این یک روند 10 ساله است که در تمام کشورها وجود دارد که به دلیل موج فمنیستی و الگو برداری از رفتار مردانه است که با فرهنگ سازی می توان این آمار را کاهش داد.

**تصاویر روی پاکت سیگار در انتظار تعویض

وی در پاسخ به این سوال که آیا تصاویر روی پاکت سیگار توانسته در آمار استعمال سیگار اثر گذاشته باشد تصریح کرد: از حدود 2 سال پیش این طرح به تصویب رسید که هر 6 ماه یک بار تصاویر روی پاکت های سیگار تعویض شود که متاسفانه این کار انجام نشد.

حیدری با تاکید بر اینکه این برنامه به طور کامل اجرا نشد ولی تاثیر گذار بود گفت: باید این تصاویر هر 6 ماه عوض می شد تا برای مصرف کننده سیگار تکراری نشود یعنی دیگر برایش بی معنا نباشد که متاسفانه این امر انجام نشده و امیدواریم مسئولین در تعویض این عکس ها عجله کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha