سلامت نیوز: یک متخصص فارماسیوتیکس گفت : عوامل متعددی از جمله نور خورشید (UV) و متابولیت های حاصل از نور خورشید، سیگار ،آلودگی هوا و تغییرات هورمونی منشا ایجاد چروک بوده و منجر به تشدید چروک های فیزیولوژیک میگردند.

دکتر شهریار ابش زاده متخصص فارماسیوتیکس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه مفاهیم " مولکولار کاسمتیک و preventive cosmetics منجر به تحولات عمده ای در صنایع آرایشی و بهداشتی و محصولات درماتولوژی دهه گذشته گردیده است گفت: اساس مولکولار کاسمتیک بکار گیری دانش و تکنیک های پزشکی ، داروسازی، بیوشیمی و شیمی در شناخت دقیق فرآیند های طبیعی سلول های بدن انسان ، گیاهان و باکتری ها در سطح سلولی و مولکولی در جهت الگو برداری برای ساخت مواد اولیه جدید مشابه با قابلیت استفاده در فرآورده های آرایشی و بهداشتی میباشد.

وی اظهار کرد : با الگو برداری از مولکولهایی که به طور طبیعی در سلول ها فعال هستند میتوان به طور مجازی منابع نامحدودی از مواد اولیه را در اختیار گرفت که ساختمان شیمیایی مولکولهایی که از این طریق ساخته میشوند کاملا شناخته شده است.

عضو گروه علمی تدوین فارماکوپه ایران تصریح کرد : این مواد با خلوص بسیار بالا سنتز شده که بدین وسیله میتوان پاسخ های علمی و دقیق تری به نیازهای بهداشتی و آرایشی ارائه نمود.

وی با بیان اینکه معرفی بسیاری از محصولات تخصصی در صنعت آرایش و بهداشتی طی سال های اخیر نتیجه این نوع نگرش و تحقیق بوده یادآور شد : در مبحث فرآورده های ضد چروک نیز پپتید های متعددی با الگو برداری از ساختارمولکولی مواد موجود در سلولها ساخته شده و روانه بازار گردیده که دراین حوزه با شناخت دقیق عوامل ایجاد کننده و طبقه بندی انواع چروک ها پاسخ علمی و دقیق تری برای رفع آن میتوان یافت.

عضو انجمن متخصصین علوم دارویی با اشاره به اینکه چروک های ایجاد شده بخصوص در ناحیه صورت را بر اساس منشا تولید و عوامل ایجاد کننده میتوان به چهار گروه طبقه بندی کرد گفت : یک گروه (Expression wrinkles ) چروک های دینامیک بوده و مربوط به حالت صورت و انقباضات طبیعی عضلات صورت در حالات روحی و روانی ناشی از احساسات مختلف و در واقع اولین چروکهای مشاهده شده در سنین پائین میباشد.

وی افزود : چنانچه بتوان به نوعی انقباضات عضلات این ناحیه را کاهش داد و عضله را بیشتر درفاز استراحت نگه داشت میتوان عمق چروک را کاهش داد و در نهایت این نوع چروک را از بین برد که طی سال های اخیر مطالعات سلولی در سیناپس عصب عضله منجر به معرفی پپتیدهای متعدد موثری درکاهش انقباضات عضلانی در ناحیه صورت شده است.

دکتر ابش زاده اظهار کرد : به طور طبیعی با گذشت زمان بدن و پوست دچار پیری شده و این مسئله نیز منشا بروز بعضی چروک ها میباشد تصریح کرد : عوامل متعددی از جمله نور خورشید (UV) و متابولیت های حاصل از نور خورشید، سیگار ،آلودگی هوا و تغییرات هورمونی نیز منشا ایجاد چروک بوده و منجر به تشدید چروک های فیزیولوژیک میگردد که با گذشت زمان پروسه های تولید کلاژن و الاستین و سایر پروتئین های بدن کاهش یافته و تخریب آنها چه بصورت طبیعی در اثر عوامل محیطی تسریع میگردد.

رادیکالهای آزاد در اثرنور خورشید سلامت پوست و مو را تهدید می کنند


ابش زاده ادامه داد : با افزایش سن تجمع فلزات سنگین نظیر آهن و مس در بدن نیز موجب تشدید ایجاد رادیکالهای آزاد گردیده و از طرفی سیستم طبیعی ترمیم DNA نیز ضعیفتر شده و نهایتا منجر به تشدید و افزایش مواد توکسیک میگردد که این ماده بسیار سمی بوده و در بیماریهای خطرناکی مانند انواع سرطان مشاهده شده است.

این متخصص فارماسیوتیکس افزود : یقینا پاسخ علمی به این نوع چروک ها با پاسخ مربوط به نوع اول چروک ها متفاوت میباشد چرا که در چروک های نوع اول بر کاهش انقباض عضلات در سطح سلولی تکیه داریم .

وی با بیان اینکه مفهوم پیشگیری در پزشکی و داروسازی کاملا پذیرفته شده بوده و مطالعات سالیان اخیر اهمیت این موضوع رادر سلامت پوست و مو نیز در استفاده درست و بجا از فرآورده های آرایشی و بهداشتی ثابت نموده است ادامه داد : در این رابطه رادیکالهای آزاد مهمترین متابولیت های ایجاد شده در اثر نور خورشید، آلودگی هوا و سیگارمیباشند که سلامت پوست و مو را تهدید میکنند.

ابش زاده یادآور شد : در درمان چروکهای فیزیولوژیک ، متابولیت و تشدید شده توسط نور خورشید ،باید به صورت پیشگیرانه و قبل از ایجاد به فکر چاره بوده و باید در سنین پائین به محافظت و نگهداری از پوست پرداخت تا مسایل و مشکلاتی که با گذشت زمان اتفاق می افتد دیرتر به سراغمان بیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha