سلامت نیوز: دانشیار روماتولوژی، بی توجهی به درمان گلو درد کودک را زمینه ساز بروز تب روماتیسمی عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، محمد رضا هاتف فرد عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این‌که تب روماتیسمی یا بیماری حاد مفصلی در کودکان به ویژه در سنین 5 تا 15 سالگی شایع است، اظهار داشت: در ایجاد این بیماری عفونت نقش اصلی را ایفا می‌کند و از یک میکروب ناشی می‌شود.
 
هاتف فرد با اشاره به این‌که زمانی که گلودرد کودکی نادیده گرفته شود یا درمان نشود میکروب زنده می‌ماند در حالی که همین میکروب در صورت مصرف آنتی بیوتیک بلافاصله از بین می‌رود، خاطر نشان کرد: احتمال ابتلا به تب روماتیسمی با افزایش سن کمتر می‌شود.
 
وی افزود: این بیماری همان طور که از نامش پیداست با تب همراه بوده و به طور ناگهانی به تورم زانوها یا مچ ها می‌انجامد و تورم از یک مفصل به مفصل دیگر منتقل می‌شود به همین دلیل به آن رماتیسم مهاجر نیز می‌گویند.

هاتف فرد با اشاره به این‌که دوره بیماری از 5 تا 6 هفته تا ۳ ماه طول می‌کشد و حتما به دنبال گلودرد در کودکان ایجاد می‌شود، اظهار داشت: این بیماری برخلاف آرتریت روماتوئید به تغییر شکل مفصل نمی‌انجامد اما عارضه مهم آن، درگیری قلب است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این بیماری در صورتی که تشخیص داده نشود و درمان به موقع صورت نگیرد به دریچه های قلب آسیب می‌رساند، به طوری که به عمل جراحی دریچه قلب نیاز پیدا می‌شود.
 
هاتف فر افزود: تشخیص بیماری با مشاهده علایم بالینی و آزمایش‌های ساده امکان‌پذیر است و حتی در صورت پیشرفته شدن بیماری می‌توان عوارض آن را کنترل کرد. اما همواره بهترین راه پیشگیری است.

وی به والدین توصیه کرد: اگر پزشک به هنگام تشخیص گلودرد، پنی سیلین تجویز کرد، خواستار تعویض دارو نشوند و دلسوزی بی‌جا نکنند، زیرا یک پنادر برای از بین بردن عامل بیماری کافی است و مانع از بروز تب روماتیسمی می‌شود و در واقع برعکس آرتروز، آرتریت روماتوئید کاملا قابل پیش گیری و درمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha