سلامت نیوز: خشکی دهان با کاهش ترشحات بزاقی هشدار جدی برای ابتلا به بیماری های دهان و دندان در مبتلایان به دیابت است.

دکتر فریبا محسنی ، فوق تخصص غدد و متابولیک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود:بیماری دیابت به چند شکل باعث ایجاد ناراحتی های دهان و دندان می شود که عفونت های دهان و دندان، پوسیدگی های دندان از جمله آنها است زیرا ترشحات بزاقی ، افزایش غلظت قند در بزاق، و به دنبال آن خشکی دهان می شود.

وی با اشاره به سایر دلایل بروز بیماری های لثه ای و دهان و دندان به علت دیابت گفت: از سوی دیگر دیابت بر روی عروق خونی اثر گذاشته و از طرفی هم روند تغذیه سلولهای خونی را مختل کرده و مواد غذایی کمتری به سلولها می رسد و همچنین این امر باعث کاهش مقاومت و قدرت دفاعی گلبولهای سفید خون و بهتر عمل کردن آنها می شود که براحتی فرد مبتلا به دیابت را مستعد عفونت های دهانی و دندان می کند که در صورت بروز به صورت ناراحتی های شدید خود را نشان می دهد.
دکتر محسنی تصریح کرد: مبتلایان به دیابت در اغلب موارد دچار اختلالات حس چشایی هستند و همین امر باعث می شود تا عفونت های دهان و دندان علایم واضحی از خود نشان دهند و در مراحل پیشرفت باعث قرمزی، تورم و خونریزی لثه می شود و چون اغلب در مراحل اولیه دیده نمی شود لق شدن و افتادگی دندانها از دیگر علایم بیماری در مراحل مزمن آن است.
وی با بیان اینکه پیشگیری در تمام بیماری های دهان و دندان نقش مهمی دارد تاکید کرد: مبتلایان به دیابت در هر نوع از بیماری( چه نوع یک، نوع دو ، دیابت بارداری) در خطر ابتلا به بیماری های لثه و دهان و دندان هستند و استفاده از نخ دندان یک بار در طول روز،‌ شستشوی مرتبط دهان با محلول های فلوراید و مسواک کردن منظم همانند تمام افراد، در این بیماران اجباری است که البته این افراد باید هر 6 ماه تحت نظر دندانپزشکان قرار گیرد.
این فوق تخصص غدد اظهارداشت: کنترل قند خون مهمترین عامل پیشگیری از ابتلا به ضایعات دهان و دندان در مبتلایان به دیابت است و نا گفته نماند که مصرف زیاد مواد حاوی کافئین، استعمال دخانیات و مصرف الکل خطر افزایش قند خون را در این افراد صد برابر می کند.

*ناراحتی های غدد پارا تروئید عاملی در بروز بیماری های دهان و دندان

وی در ادامه افزود: پرکاری تیروئید خود باعث برداشتن کلسیم از استخوانها و دندانها می شود و مبتلایان به آن باید لبنیات زیادی مصرف کنند و در غیر این صورت مشکلات جدی در دندان ها از جمله سائیدگی های دندانی بوجود می آید.

دکتر محسنی گفت: آنچه که باید به آن توجه ویژه ای شود این است که بیماری های غدد پاراتیروئید به طرز چشمگیری بافت دندانها دارای منشا کلسیم است كه در کودکان منجر به در آمدن زودرس دندان ها و یا به تاخیر افتادن آن می شود یا ممکن است که دندانها زودتر از مورد و پس از درآمدن بریزند که این امر هشداری در بروز بیماری های غدد پاتیروئدی و افزایش ناراحتی های دهان و دندان است.

وی اظهارداشت: در بیماری های غددی دیگر همچون آکرومگالی بیماری های دهان و دندان به صورت بزرگی فک، اختلالات در رشد دندان ها، شکل دندان ها، فاصله زیاد بین دندانی و تغییر شکل دندان ها روی می دهد و البته ناگفته نماند که عارضه های دهان و دندان در تمام مبتلایان به بیماری های غددی شایع است و به علت وجود غدد مختلف در بدن و ترشحات مختلف حاصل از آنها نوع بیماری های دهان و دندان در هر یک متفاوت است.

فریبا محسنی تاکید کرد: بیماری های تیروئیدی نظیر کم کاری یا پرکاری و ابسته به عوامل خارجی همچون مصرف کم ید و یا مصرف بالای آن با تحریک هورمون رشد قابل کنترل و درمان قطعی هستند زیرا دراین صورت می توان از بروز بیماری های دهان و دندان نیز جلوگیری کرد ولی برخی از بیماری های غددی نظیر آکرومگالی و پاراتیروئیدی وابسته به جنبه های ژنتیکی افراد هستند که اغلب به علت ناشناخته اند ولی در هر صورت هر کدام درمان خاص خود را داشته و درمان در خط اول ( یا مراحل اول بیماری) بسیار حائز اهمیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha