سلامت نیوز: یک پرستار موظف است که پیشگیری از زخم بستر را به همه همراهان بیمار آموزش دهد.

مهری بزرگ نژاد، کارشناس ارشد آموزش پرستاری جراحی داخلی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: یکی از علل بروز زخم های بستر، بی حرکتی مطلق در افرادی مانند سالمندان، شکستگی و استراحت های طولانی و افرادی که در بیمارستان به مدت طولانی بستری بوده وحرکتی ندارند و تحت پیشگیری از زخم های بستر قرار نمی گیرند.
وی گفت: اگر بیمار به مدت طولانی در بیمارستان و یا منزل بستری باشد نیاز به مراقبت های خاص پیشگیری از زخم بستر دارند.یك پرستار موظف است که پیشگیری از زخم بستر را به همراهان بیمار آموزش دهند.
بزرگ نژاد تصریح کرد: بیماران بستری باید هر دو ساعت یکبار حرکت چرخشی پهلو به پهلو برای آنها انجام شود، ماساژ دادن هر دو ساعت یکبار در قسمت های فشاری بدن مانند زانو، آرنج، پشت گردن، کتف، نواحی باسن و یا پاشنه پا، بازو از اقداماتی است که در جهت پیشگیری از زخم بستر انجام شود.
بزرگ نژاد تصریح کرد: لباسها و ملحفه بیمار نباید عرق كرده و یا خیس باشد، خیس بودن و یا عرق منجر به شروع زخم بستر می شود.
این کارشناس ارشد آموزش پرستاری جراحی داخلی اظهار کرد: ماساژ دادن نواحی فشاری با کف دست و به صورت دورانی باید انجام گیرد ، ماساژ باعث گردش خون و منجر به تغذیه بافتی می شود.

* تغذیه مناسب در جلوگیری از زخم بستر موثر است
بزرگ نژاد در ادامه افزود: اگر ماساژ انجام نگیرد و فرد دو روز استراحت مطلق داشته باشد مبتلا به درجه یک زخم بستر می شود.
وی گفت: درجه یک زخم بستر با سوزش و قرمزی همراه است، درجه دو با تاول و درجه سه به قسمت های زیرین پوست رسیده و درجه چهار عضلات اعصاب نیز درگیر می شود.
بزرگ نژاد اظهار کرد: مراحل اول و دوم و سوم با مراقبت های پرستاری قابل درمان است،‌مرحله چهارم ممکن است به عمل جراحی کشیده شود اگر درمان انجام نگیرد و به عفونت شدید منجر می شود.
این کارشناس ارشد آموزش پرستاری جراحی داخلی عنوان کرد: بیمارانی که استراحت مطلق هستند، اگر تغذیه خوبی نداشته باشند و پروتئین و ویتامین خوبی دریافت نکنند مستعد زخم بستر می شوند.
وی خاطر نشان کرد: ویتامینA ، ویتامین C و خیلی از عوامل در سلامتی پوست تاثیر می گذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha