سلامت نیوز: كارشناس بهداشت پرتوهای مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت با هشدار نسبت به تاثیرپذیری بدن از میدان‌های الكترومغناطیس گفت: لازم است سه اصل زمان، فاصله و حفاظ (شیلد) در برابر میدان‌های الكترومغناطیسی رعایت شوند.

مهندس علی گورانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بهداشت سلامت میدان‌های الكترومغناطیس گفت: هر جا الكترون حركت كند دو میدان الكتریكی و مغناطیسی در اطراف خود ایجاد می‌كند. این میدان‌ها حاوی انرژی هستند و انرژی آن‌ها می‌تواند به بدن منتقل شود. بسته به مدت پرتوگیری بدن و همچنین فاصله بدن از میدان تابش، آسیب‌های وارده به بدن متفاوت خواهد بود.

وی ادامه داد: میدان‌های الكترومغناطیس با حركت الكترون ایجاد می‌شوند و متناسب با ولتاژ و آمپراژ وسایل، تجهیزات یا خطوط انتقال و همچنین چگونگی حركت الكترون، انرژی‌شان متفاوت است. وسایل سیم‌پیچ‌دار در منازل مانند سشوار، ماشین لباسشویی و ... از جمله وسایلی هستند كه میدان الكترومغناطیسی زیادی حتی بیشتر از یك دكل برق در اطراف خود ایجاد می‌كنند.

گورانی افزود: خطوط انتقال برق فشار قوی، دكل‌های برق فشار قوی، ایستگاه‌های برق فشارقوی، ایستگاه‌های مترو، اتوبوس‌های برقی و... از جمله وسایل و تاسیسات پرانرژی به شمار می‌روند. اگر بدن به مدت طولانی در برابر تابش پرتوهای این تاسیسات قرار گیرد، دچار آسیب می‌شود. بر این اساس تاكید می‌شود كه بدن انسان در برابر این میدان‌ها حفاظت شود.

كارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت ادامه داد: زمان، فاصله و حفاظ (شیلد) سه اصل حفاظت در برابر میدان‌های الكترومغناطیسی و پرتوها به شمار می‌روند. هر وسیله الكترومغناطیسی از حفاظ خاص خود برخوردار است. در مجموع تاحد امكان باید افراد كمتر در معرض میدان‌های الكترومغناطیسی قرار گیرند. به این ترتیب حتی‌الامكان زیر دكل برق قرار نگیرند و یا در صورت قرار گرفتن، لازم است پرتوگیری را كاهش دهند و سریع‌تر از آن محل فاصله بگیرند.

وی افزود: سشوار نیز میدان مغناطیسی شدیدی اطراف مغز ایجاد می‌كند. بنابراین باید بهینه استفاده شود. همچنین لازم است هنگام استفاده از فر و مایكروویو فواصل ایمن حفظ شود.

كارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت در مورد بهداشت سلامت میدان‌های الكترومغناطیسی اطراف خطوط برق و دكل‌های برق نیز گفت: برای فواصل دكل‌ها و بست‌های برق قانون وجود دارد. به این منظور باید به قانون برق مراجعه شود. ترانس‌های برق دارای حریم قانونی هستند و باید این حریم‌ها رعایت شود. در مورد خطوط برق زیرزمینی و هوایی باید گفت كه متولیان آن باید حفاظ مناسب را برای آن در نظر بگیرند، اما حداقل فاصله برای 1000 تا 20هزار ولت سه متر است.

وی افزود: از نظر بهداشتی مردم نمی‌توانند انرژی‌های الكترومغناطیسی را حس كنند و این انرژی‌ها قابل لمس نیستند. كشور باید به تدریج به وسایل سنجش انرژی‌ها تجهیز شود. در مورد وسایل پرانرژی مانند خطوط و دكل‌های برق باید سازمان متولی این سنجش‌ها را در مورد شدت میدان‌های الكتریكی و مغناطیسی انجام دهد.

گورانی ادامه داد: در مورد دكل‌های برق فشارقوی شدت میدان الكتریكی 5000 ولت تقسیم بر متر است. شدت میدان مغناطیسی نیز 200 میكروتسلا است. در مورد دیگر وسایل این اعداد متفاوت خواهد بود.

كارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت در پایان گفت: وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت كشور وظیفه خود می‌داند كه مقدار انرژی دریافتی مردم از میدان‌های الكتریكی را عنوان كند و هشدارهای لازم را داشته باشد. اما مباحث تخصصی آن را باید صاحبان این تجهیزات در نظر بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha