دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 41657

میوه‌های آغشته به واکس یا موم باید با دقت بیشتری نسبت به سایر میوه‌ها شسته شود.

سلامت نیوز: یک کارشناس تغذیه می‌گوید: میوه‌های آغشته به واکس یا موم باید با دقت بیشتری نسبت به سایر میوه‌ها شسته شود.

و عموما در شست‌وشو روش‌های انگل‌زدایی و میکروب‌زدایی و پاک‌کردن سطح این میوه‌ها با ابر زبر را باید به کار برد.
انتشار اخباری مبنی بر اینکه میوه‌های وارداتی هر چند شکل زیبا و فریبنده‌ای دارند اما به‌دلیل آنکه به آنها نوعی واکس یا موم چرب زده می‌شود و مواد به کار رفته در این واکس‌ها باعث بروز سرطان و بیماری‌های دیگر ناشی از مسمومیت در انسان می‌شوند، نگرانی‌هایی را در میان کارشناسان پدید آورده بود. به‌منظور بررسی این خبر و راه‌های پیشگیری از آلودگی به سموم میوه‌های واکس‌دار با دکتر سیدمرتضی صفوی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رئیس سابق دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

•در خبرها آمده بود که میوه‌های وارداتی با وجود شکل ظاهری زیبا و فریبنده به‌دلیل شرایط نگهداری و استفاده از مواد مختلف نگهدارنده و براق کننده، باعث بروز سرطان در انسان می‌شوند، نظر شما در این باره چیست؟
همانگونه که شما نیز به آن اشاره کردید، میوه‌های وارداتی در کشور مبدأ آغشته به مواد نگهدارنده و سموم می‌شوند، بنابراین پیش از مصرف آنها یا اصولا میوه‌هایی که در داخل کشور نیز تولید می‌شوند و به آنها واکس میوه می‌زنند، باید به دقت میوه‌ها را شست‌وشو داده و ضد‌عفونی کرد. به‌عنوان مثال، پس از واکس زدن به سیب لایه موم مانندی روی این میوه ایجاد می‌شود که حتی اگر با یک کارد یا کاردک تیزی روی پوست سیب را خراش دهیم، میزان موم یا واکس یا مواد چربی که روی آن به‌عنوان مواد نگهدارنده زده‌اند، کاملا محسوس خواهد بود.

•چگونه می‌توان آثار این موم یا واکس را به‌طور کاملا بهداشتی زدود؛ به‌گونه‌ای که آثار چربی و سموم در آن از بین برود؟
باید با 2 روش یکی روش انگل‌زدایی که برای از بین بردن تخم انگل است و دیگری هم به روش میکروب‌زدایی قبل از استفاده میوه، آن را به‌خوبی شست‌وشو دهیم. بر مبنای این روش‌ها باید ابتدا میوه و سبزی را در داخل ظرفی که چند برابر میزان میوه‌ها آب در آن ریخته شده غوطه‌ور کنیم و بعد از افزودن چند قطره مایع ظرفشویی، آب را هم بزنیم تا به‌طور کامل کف کند و سپس سبزی و میوه را از روی آب گرفته و به‌صورت جداگانه با آب تمیز شست‌وشو دهیم. این روش انگل‌زدایی نام دارد اما روش میکروب‌زدایی روشی است که حتما باید در آن میوه و سبزی را با استفاده از مایعی مانند پرکلرین که برای ضد‌عفونی کردن میوه‌ها و سبزی‌ها مورد مصرف دارد، شست و شو داد.

شیوه شستن میوه‌های واکس‌دار هم به این صورت است؟

میوه‌هایی که روی آن موم کشیده شده یا به واکس آغشته شده‌اند، باید در نظافت آن دقت بیشتری به خرج داد. حتما این میوه‌ها باید با عنصری مانند اسکاچ یا ابری نسبتا زبر و خشن شست‌وشو داده شده و این مواد از روی آن زدوده شود زیرا این مواد می‌توانند به‌طور جدی زمینه ابتلا به سرطان را به‌دلیل اینکه حاوی عناصر شیمیایی هستند، فراهم کنند و بنابراین مصرف میوه‌های واکس‌دار بدون این شیوه شست‌وشو حتما برای سلامتی انسان مضر است.

•شما مصرف میوه خارجی را توصیه می‌کنید؟
به هر حال میوه خارجی بسته به شرایط ورود به کشور انواع مختلفی دارد اما اساسا چه در مورد میوه‌های خارجی و چه در مورد میوه‌های داخلی این نکاتی که گفته شد؛ باید رعایت شود.

•در یکی از خبرها آمده بود که با ورود میوه‌های خارجی ویروس ‌ای‌کولای هم وارد کشور شده است، برخی از خبرگزاری‌های مبدأ این ویروس را اسپانیا می‌دانند، نظر شما چیست؟
ابراز این مسئله باید با بررسی دقیق آزمایشگاهی و مستندات علمی صورت گیرد. البته سیستم وزارت بهداشت اکنون به شکلی است که از میوه‌های وارداتی به کشور حتما نمونه‌گیری به عمل می‌آید و مورد بررسی قرار می‌گیرد، لذا اگر میوه‌های وارداتی دچار مشکلاتی باشند، این مشکلات در همان مبادی ورودی شناسایی می‌شود.

•مردم کشور ما تا چه اندازه از سمی و خطرناک‌بودن واکس‌ها و موم‌هایی که به میوه‌ها زده می‌شود، آگاهی دارند؟
آگاهی مردم کشور ما در این زمینه بسیار کم است و حتما باید اطلاع‌رسانی خوب و مناسبی صورت گیرد.

•وزارت بهداشت در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟
با وجود آنکه در دفتر بهبود تغذیه تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهند اما قطعا کافی نیست و باید اقدامات بیشتری انجام گیرد.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha