دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 41664
سلامت نیوز: هنگامی که زوجی سعی می‌کنند بچه‌دار شوند و موفق نمی‌شوند، ممکن است فشار عاطفی و مالی زیادی را تحمل کنند. اما ممکن است به شکلی غیرقابل‌انتظار، طب سوزنی به این زوج‌ها کمک کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین کارشناسان پزشکی اعتقاد دارند که این درمان باستانی چینی که شامل فروکردن سوزن‌های باریک متعدد در نقاط معین بدن است، باروری را هم در مردان و هم در زنان بهبود می‌بخشد.

دکتر لیزا لیلین‌فیلد، متخصص پزشکی خانواده و کنترل درد در مرکز طب تلفیقی کاپلان در مک‌لئان در وایومینگ در این باره می‌گوید: "طب سوزنی حدود 3000 سال سابقه دارد. این شیوه بی‌خطر است و عارضه جانبی ندارد. درست است که طب سوزنی تنها کاری نیست که برای درمان ناباروری می‌توان انجام داد، اما این شیوه به بدن کمک می‌کند تا اثرات بالقوه درمان‌های باروروی را به حداکثر برساند."

دکتر جیمی گریفو رئیس مرکز باروری دانشگاه نیویورک و رئیس بخش غدد تناسلی در مرکز پزشکی لانگون در این دانشگاه می‌گوید: "طب سوزنی دوای همه دردها نیست، اما به برخی از بیماران کمک می‌کند تا احتمال موفقیت‌شان در باروری را بالا ببرند."

او می‌افزاید: "این روش غیرمتعارف به کنترل استرس ناباروری کمک می‌کند، و به بهبود میزان بارداری و کیفیت زندگی در برخی از افراد خواهد انجامید."

به گفته لیلین‌فیلد طب سوزنی علاوه بر تخفیف دادن استرس ممکن است با بهبود بخشیدن جریان خون به تخمدان‌ها و رحم نیز به بهبود باروری زن کمک کند. بهبود جریان خون ممکن است به ضخیم‌ترین شدن پوشش داخلی رحم کمک کند و بخت باروری را افزایش دهد.

طب سوزنی ممکن است به تصحیح مشکلات دستگاه عصبی‌- هورمونی بدن هم یاری برساند. به گفته لیلین‌فیلد طب سوزنی ممکن است به فعال کردن مغز برای آزاد کردن هورمون‌هایی که تخمدان‌ها را تحریک خواهند کرد، غده‌های فوق‌کلیوی و سایر اندام‌های دخیل در تولید مثل کمک کند. او می‌گوید اثر طب سوزنی بر دستگاه عصبی‌-هورمونی ممکن است به تحریک تولید اسپرم در مردان هم کمک کند.

بررسی‌های انجام شده درباره اثر طب سوزنی بر باروری، نتایج متناقضی داشته است، برخی از این بررسی‌ها بیانگر سودمندی این شیوه بوده‌اند، و برخی دیگر اثر مفیدی را نشان داده‌اند.

گیفو می‌گوید این نتایج متفاوت ممکن است به طراحی این تحقیقات مربوط باشد. دو وضعیتی که بر اساس این تحقیقات طب سوزنی در بیشترین موارد اثر مفید در آن نشان داده است، باروری آزمایشگاهی (IVF) و ناباروی به علت سندروم تخمدان پلی‌کیستیک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha