دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 41670
سلامت نیوز : امروزه ارتودنسی نه فقط یک درمان برای ناهنجاری‌های فک و صورت است، بلکه به عنوان اقدامی‌برای زیبایی بیشتر فرد محسوب می‌شود . رویکرد نوین به ارتودنسی، این رشته از طب را در زمره رشته‌های معطوف به زیباسازی فرد قرار داده است.

دكتر مهرداد فتحیان  متخصص ارتودنسی و درمان ناهنجاری‌های ارتوپدیك فك و صورت  طی یادداشتی در روزنامه ایران نوشت : ارتودنسی در واقع درمان ناهنجاری‌هایی است که در رابطه با دندان‌ها و فک‌ها نسبت به قاعده جمجمه وجود دارد. درمان این ناهنجاری‌ها می‌تواند به صورت مجزا یا همزمان باشد. در درمان ارتودنسی دندان‌ها به مکان و نقطه‌ای حرکت داده می‌شود که از لحاظ زیبایی بهترین حالت است.البته برخلاف تصور عامه ارتودنسی سن خاصی ندارد. بچه‌ای که با کام شکری به دنیا آمده در همان ابتدا تحت درمان ارتودنسی قرار می‌گیرد. برخی ناهنجاری‌های فکین نیز بهتر است در سن خاصی نسبت به وضعیت رشدی بیمار درمان شود. به طور مثال برای درمان ناهنجاری‌های فک نسبت به جمجمه بهتر است از طریق رشد وارد عمل شد و ناهنجاری را رفع کرد تا در سال‌های بعد نیاز به جراحی به حداقل برسد اما برخی از ناهنجاری‌ها از کنترل خارج است.

برخی از ناهنجاری‌ها ممکن است آن قدر شدید باشد که درمان ارتودنسی به تنهایی نتواند آن را درمان کند. بنابراین ارتودنسی در هر سنی امکانپذیر است به این شرط که وضعیت استخوانی و دندان‌ها و نسوج اطراف دندان‌های بیمار از سلامت لازم برخوردار باشد و این اجازه را به پزشک بدهد. به هر حال در ارتودنسی تلاش می‌کنیم در ابتدا شخص را زیباتر کنیم و بر اساس زیبایی صورت، فکین و دندان‌ها را با آن هماهنگ درمان می‌کنیم. ارتودنسی ناحیه پائینی صورت را به طور کامل تحت تأثیر قرار می‌دهد و نه تنها لبخند، بلکه فرم لب و ارتفاع بینی تا چانه را اصلاح می‌کند. زمانی که وضعیت مطلوبی برای صورت بیمار در نظر بگیریم، دندان‌ها و فکین باید در موقعیتی باشد که نهایت زیبایی را فراهم کند و ارتودنسی می‌تواند این کار را انجام دهد.

به هر حال ارتودنسی مانند هر رشته دیگر پزشکی پیشرفت‌های زیادی داشته و چندین نسل را پشت سر گذاشته است. درمان‌ها در گذشته به علت نوع نیروهای وارده تخریب‌زاتر بود و زیبایی کمتر در آن مطرح می‌شد، اما هم اکنون نیروها فرق کرده و نتیجه کار سریعتر ظاهر می‌شود. البته روش‌های جدیدی هم به این درمان افزوده شده است. یکی از اینها «این ویزالین invisalign» است که به آن ارتودنسی نامرئی هم گفته‌اند. این روش 10 تا 12 سال است که در دسترس مردم قرار دارد. ارتودنسی نامرئی در واقع طلق‌های شیشه‌ای هستند که با توجه به ناهنجاری‌های دندانی، تعداد آنها فرق دارد. این طلق‌ها تا دو سال قبل فقط برای برخی درمان‌های ویژه قابل استفاده بود، اما سال گذشته بسیاری از این مشکلات مرتفع شد. این طلق‌های بیرنگ روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و به زحمت می‌توان آنها را دید.

 این درمان فوق العاده راحت است و در طول درمان، کمتر کسی متوجه می‌شود که چیزی روی دندان‌های بیمار قرار دارد. البته همان طور که گفتم این طلق‌ها محدودیت هایی دارد و فقط 15 تا 20 درصد افرادی که نیاز به ارتودنسی دارند می‌توانند از اینها استفاده کنند. ضمن اینکه این درمان بسیار گران است. اما درباره اینکه گفته می‌شود ممکن است پس از ارتودنسی دندان‌ها خراب یا حتی شل شود باید گفت كه ارتودنسی در حقیقت یک درمان است و قرار نیست چیزی را خراب کند.

 اگر این درمان درست انجام شود و هم پزشک و هم بیمار کار خود را درست انجام دهند، مشکلات و عوارض بعدی برای فرد ایجاد نخواهد شد. رعایت بهداشت در ارتودنسی حرف اول را می‌زند. بیمار باید همه دستورات پزشک را به درستی اجرا کند و نحوه مسواک زدن و نخ کشیدن صحیح دندان‌ها را رعایت کند. زمانی که جهت و فرم نیروهای وارده به دندان درست باشد و دندان به جای درست هدایت شود نه فقط نسوج دندان خراب نمی‌شود، بلکه بیماری‌های نسوج دهان هم رفع می‌شود و دندان‌ها سالم می‌مانند. معمولاً کسانی که مشکلات فکی و دندانی دارند مشکلات لثه‌ای هم خواهند داشت.

 درمان ارتودنسی برای رفع این مشکلات هم بسیار کمک کننده است. دندانی که کج شده به لثه و نسوج اطراف خود صدمه می‌زند. اما زمانی که این دندان توسط ارتودنسی صاف می‌شود نیروی وارده به فک و جویدن بهتر می‌شود. به این ترتیب نسوج اطراف دندان سالم‌تر می‌ماند. ارتودنسی درمان ظریف‌تر و راحت‌تری برای بیمار است و چندان دردزا هم نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha