سلامت نیوز: جعفرقلی زندان را راه حل معضل مهریه ندانست و بر اثرات مخرب و نامطلوب آن بر روی افراد و خانواده ها تأکیدکرد و گفت: اجرای مطلوب قانون از بروز چنین مشکلات در جامعه جلوگیری می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شبستان، ناصر جعفرقلی، معاون ستاد دیه کل کشور در نشست مهریه در این خبرگزاری با بیان اینکه تجربه نشان می‌دهد اقدامات ما برای زندانی‌کردن مردان در مورد مهریه مشکل مهریه را حل نمی‌کند، گفت: ما با زندانی‌کردن مردان به نتیجه نمی‌رسیم و اثرات زندان نیز مخرب‌تر است. در شرایط حاضر با توجه به کارکرد زندان‌ها این اماکن نه تنها اثرات مطلوب نداشته بلکه اثرات نامطلوب نیز بر جای گذاشته‌اند و ما نباید از ابزار زندان برای حل مشکل مهریه استفاده کنیم.

جعفرقلی با بیان اینکه زندان هزینه‌های زیادی را به جامعه و خانواده تحمیل می‌کند، ابراز کرد: عدم اجرای مطلوب قانون در مرحله اجرا یکی از عواملی است که در حل معضل مهریه تأثیرگذار است و قاضی به دلیل کمبود وقت  در رسیدگی به پرونده مورد نظر مرد را به زندان می‌سپارد.

وی اظهار کرد: قاضی باید به خوبی بداند ماهیت موضوع چیست و در صورت ناچار بودن از وسیله زندان استفاده کند اما متأسفانه بعد از به اجرا گذاشتن مهریه با اولین مراجعه ظرف 10 دقیقه مرد به زندان منتقل می‌شود و حداقل سه ماه بعد به ادعای او رسیدگی می‌شود یعنی این موضوع سه ماه به تعویق می‌افتد و این تعویق هزینه‌های زیادی را به نظام تحمیل می‌کند.

مدیرکل سابق سازمان زندان‌های استان فارس افزود: ما با کمبود جا برای زندانیان مواجه هستیم، فقها هم می‌گویند به فرض اینکه زندان خوب داریم زندان کردن فعل حرامی است و نباید فعل حرام انجام شود چه برسد به شرایط زندان نامساعد.

وی اظهارکرد: باید بررسی کنیم و ببینیم که آیا تمام زندانیان مهریه واقعا برای مهریه وارد زندان شده‌اند یا لایه‌های دیگری نیز مانند مشکلات روحی- روانی و اعتیاد نیز وجود دارد؟

جعفرقلی تصریح کرد: طلاق و مهریه یک پدیده چند وجهی است و یک وجه آن وجه آموزشی است، باید در روز امضای عقد‌نامه در فرم‌های خاص روش‌های پرداخت مهریه را در نظر بگیریم و عقلای حاضر در آنجا زیر این سند را امضا کنند.

شایان ذکر است، نشست مهریه باحضور طیبه صفایی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، کبری خزعلی، رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی، اسدالله جولایی، رئیس ستاد دیه، ناصر جعفرقلی، معاون ستاد دیه کل کشور، برزمینی، وکیل پایه یک دادگستری و غلامعلی محمدی، استاد دانشگاه و معاون قضایی سازمان زندان ها در خبرگزاری شبستان برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha