سلامت نیوز: مشاور عالی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: رکن اصلی دارو و درمان در اقتصاد آن است که ما در آن عقب مانده‌ایم و در این بین باید درباره کیفیت داروهای ایرانی بدون تعارف و تفکرات عاطفی بحث‌های جدی داشته باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علی حائری در نخستین کنفرانس اقتصاد دارو و درمان که امروز در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد اظهار داشت: دارو و درمان در حال حاضر از معضلات جهانی به حساب می‌آید.

وی افزود: شاید در موضوع درمان کشور ما در مسائل پزشکی بهای سنگینی پرداخته است ولی در بسیاری از کشورهای جهان هزینه‌های سنگین به صورت کشور ما نیست.

حائری ادامه داد: کشورهای دیگر از طریق بیمه‌ها توانسته‌اند تا حدودی هزینه‌های دارویی سنگین را متعادل کنند و کشور ما نیز خوشبختانه از اقتصاد و درآمدهای ملی مناسبی برخوردار است اما باید به مبحث اقتصاد دارو و درمان به صورت جدی بپردازد.

مشاور عالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: دارو و درمان روزی به مباحث مادیات متمرکز نبود مثلاً بنده در کودکی رفتارهای اجتماعی را ملاحظه می‌کردم که بیمار وقتی به عطار یا پزشک رجوع می‌کرد آنان خدمات درمانی خود را فی‌سبیل‌الله ارائه می‌کردند زیرا موضوع پزشکی را مبحثی مقدس می‌دانستند.

حائری با بیان اینکه با پیشرفت زندگی روز به روز این مسائل جنبه‌های مادی به خود گرفته است گفت: واقعیت این است که در این زمینه هنوز مباحث به صورت شفاف بررسی نمی‌شود و نگاه‌ها نیز در این زمینه متفاوت است.

وی افزود: مثلاً برخی به مسائل اخلاقی دارو و درمان می‌پردازند و برخی دیگر به مسائل محاسبات اقتصادی آن توجه می‌کنند.ولی باید یک راه حل میانی در این زمینه وجود داشته باشد تا افراد نه از این طرف و نه از آن طرف بیفتند.

حائری با بیان اینکه خود جزء اعضای پنل‌ جهانی دارو در ژنو است افزود: بنده با اطلاعات کامل عنوان می‌کنم که بسیاری از شرکت‌های دارویی جهان که بر مبنای تحقیق دارو تولید می‌کنند و تعداد آنها در حدود 30 شرکت است و بیشتر هم از شرکت‌های غربی هستند بر اساس برآورد جامعه خودشان تعادل و توازن ایجاد کرده‌اند که نه مصرف کننده و نه تولید کننده دارو با مشکل مواجه نشوند در حالی که ما هنوز به این تعادل و توازن بین مصرف کننده و سازنده نرسیده‌ایم.

حائری بیان داشت: کشور ما هنوز به تعادل و توازن مصرف کننده و سازنده نرسیده است که این مسائل به خاطر مباحث فرهنگی و فقدان ثبات تصمیم‌گیرندگان است زیرا مثلاً دو سال یک نفر تصمیم می‌گیرد دو سال دیگر کس دیگر تصمیم‌گیرنده است و در کمیسیون‌ها نیز نظرها متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه موضوع اقتصاد دارو و درمان یک مسئله جدی بوده و باید با شفافیت به آن پرداخته شود گفت: در این زمینه باری که بر دوش بیمار ناشی از هزینه‌های داروست باید از راه دیگری حل شود که در این زمینه دو راه بیشتر نداریم. در گام نخست باید تکنولوژی‌های نوین به کار گرفته شودکه در بسیاری از موارد ورود کرده‌ایم که دیروز نیز در این مبحث رونمایی‌هایی را داشتیم و باید این مسیر را آن قدر به پیش برده تا کشور بی‌نیاز شود.

حائری ادامه داد: در مورد دیگر اگر این موارد را رعایت نکنیم مجبوریم تسلیم انحصار شرکت‌های داروسازی و کمپانی‌های جهانی شویم و به اجبار دارو خریداری و وارد کنیم که می‌طلبد در این زمینه هر چه بیشتر مباحث به طور شفاف به آن پرداخته شود.

مشاور عالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان داشت: رکن اساسی موضوع دارو و درمان در اقتصاد خلاصه می‌شود و نمی‌توان با تعارفات و تفکرات عاطفی بدون توجه به واقعیت به مباحث آن پرداخت.

حائری گفت: اگر بخواهیم در این مسائل پیشرفت کنیم و مشکل ندارها را نیز حل کنیم نباید کیفیت داروها کاهش یابد و باید با شفافیت و واقع‌بینانه‌نگری به مبحث اقتصاد دارو و درمان پرداخته شود.

وی با بیان اینکه کیفیت درمان مسئله‌ای انسانی است و در مقابل آن مسئول هستیم افزود: در زمینه کیفیت دارو نیز باید با شفافیت و کنار گذاشتن تمام تعارفات به مبحث بپردازیم.

حائری خاطرنشان کرد: بنده به عنوان یکی از اعضای شورای جهانی دارو در ژنو به شرکت‌های داروسازی سفارش می‌کنم داروهای تولیدی آنان که بر مبنای علمی است گزارش تولید آن دارو را در اختیار مقامات از جمله رؤسای سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت قرار دهند که می‌تواند در بسیاری از موارد کارگشا باشد ولی در مجموع ما در اقتصاد دارو و درمان عقب هستیم و سه دهه است که در اروپا حتی اساتید در این زمینه پرورش یافته است و ما هنوز به طور جدی در این مبحث ورود نکرده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha