دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 41690
سلامت نیوز: ك متخصص اطفال گفت: مصرف شیرخشك باعث افزایش سرماخوردگی و عفونت‌های گوش در بین كودكان می‌شود.

دكتر فرشید فروزنیا در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: سرماخوردگی‌ها عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی هستند كه ممكن است به صورت تدریجی در فرد ظاهر شود و با علائمی مانند تب، سرفه، آبریزش و گرفتگی بینی، گلودرد، خشكی ته حلق، سردرد و ضعف خود را نشان دهد.

وی افزود: طول مدت بیماری بین 2 تا 7 روز متغیر است و اغلب با استراحت و درمان‌های حمایتی بهبود می‌یابد.

وی ادامه داد: علت سرماخوردگی‌ها ناشی از ویروسها است و بالغ بر 2 هزار نوع ویروس وجود دارد كه ممكن است در طول سال یك كودك را چندین بار بیمار كند.

دكتر فروزنیا خاطرنشان كرد: سرماخوردگی قابل سرایت و انتشار است و در كودك ایجاد عوارضی مانند عفونت گوش و ذات‌الریه می‌كند و در مواردی ممكن است نیاز به بستری كردن كودك باشد.

وی اضافه كرد: شیوع این بیماری در فصل سرد بیشتر است اما در فصول گرم نیز بروز می‌كند.

وی در رابطه با پیشگیری از سرماخوردگی در كودكان توصیه كرد: استراحت كامل طفل و دادن مایعات فراوان و استفاده از تب برها وضعیت طفل را بهتر می‌كند ولی استفاده از آنتی بیوتیك‌ها بخصوص بصورت خودسرانه باعث كاهش ضعف سیستم ایمنی كودك و افزایش دوره بیماری می‌شود.

وی افزود: مصرف میوه‌جات به ویژه میوه‌هایی كه تركیبات ویتامین ‍c دارند در پیشگیری از سرماخوردگی موثر است. همچنین مصرف شیر مادر در اطفال باعث افزایش ایمنی وی خواهد شد و برعكس مصرف شیر خشك باعث افزایش سرماخوردگی و عفونت‌های گوش می‌شود.

دكتر فروزنیا تصریح كرد: آنتی بیوتیك‌ها، شربتهای ضدسرفه و آنتی هیستامین‌ها حتما باید تحت نظارت پزشك به كودك داده شود زیرا بعضی از آنتی بیوتیك‌ها عوارض كلیوی و كبدی خواهند داشت و یا باعث افزایش مقاومت میكروب‌ها نسبت به آنتی بیوتیكها و همچنین باعث تضعیف سیستم ایمنی كودك می‌شود.

وی افزود: آنتی هیستامین‌ها نیز باعث عوارض قلبی، خشكی مخاط، غلیظ شدن خلط و ترشحات حلق و بینی كودك می‌شود.

این متخصص اطفال در پایان خاطرنشان كرد: بطور كلی دادن دارو به كودكان زیر 2 سال باید با تجویز و تحت مراقبت پزشك باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha