دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۷
کد خبر: 41698
سلامت نیوز: "فیبر" یک عنصر در بعضی از مواد غذایی است که می تواند قند خون ، کلسترول را کاهش داده و از بیماری های همچون سرطان روده بزرگ و بواسیر جلوگیری کند. اگر "فیبر" یک دارو بود تقاضا برای آن بسیار بالا بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، متاسفانه انسان ها مقدار کمی فیبر به صورت روزانه دریافت می کنند. هر مرد به صورت روزانه 35 تا 40 و هر زن بایستی 25 گرم فیبر دریافت کند. اما امروزه و به طور متوسط هر فرد 15 گرم فیبر دریافت می کند. البته فراموش نکنید که بهترین راه برای افزایش دریافت میزان فیبر استفاده از منابع طبیعی و نه منابعی که فیبر به آن افزوده شده است ، می باشد. در این نوشته قصد داریم تا شما را با منابع طبیعی فیبر آشنا کنیم.

_ ذرت:
اکثر ما با ذرت یا همان بلال، به رنگ زرد روشن آن آشنا هستیم. البته بایستی این نکته را هم یادآور شویم که ذرت در رنگهای مختلف از صورتی تا آبی تا سیاه موجود است و بر اساس رنگ های مختلف دارای مقادیر و انواع مختلفی از آنتی اکسیدان ها است. هر ذرت چیزی در حدود نصف فنجان دانه دارد که این مقدار حاوی 2 گرم فیبر است. ذرت بو داده نیز منبع مناسبی برای فیبر با کالری پایین است که به ازای هر سه فنجان حاوی 3.5 گرم فیبر است.

_ بادام:
بادام یکی از خوش خوراک ترین اعضای خانواده خشکبار است و به عنوان یک منبع مناسب فیبر ، چربی سالم و پروتئین شناخته می شود. البته در مورد بادام یک نکته را بایستی مورد توجه قرار داد و آن هم میزان کالری بالای بادام است. پس بایستی در این زمینه مراقب باشید. چیزی در حدود یک چهارم فنجان بادام 3 گرم فیبر و 170 کالری انرژی دارد.

_ میوه آوکادئو :
این میوه منبع بسیار عالی برای فیبر است. 2 قاشق غداخوری از این میوه حاوی 2 گرم فیبر و کل آن حاوی 10 گرم فیبر است. این میوه همچنین حاوی چربی های مفیدی است که کلسترول خون را کاهش داده و خطر حمله قلبی را کم می کند.

_ نخود:
نخود دارای دو شکل است که یکی به رنگ روشن و متمایل به سفید است و دیگری که بیشتر در منطقه خاورمیانه و در غذایی مثل ، فلافل استفاده می شود یک منبع غنی از آنتی اکسیدان و فیبر است. این ماده همچنین در کشور هند به عنوان بزرگترین تولید کننده نخود جهان نیز به طور گسترده استفاده می شود.

_ کنگر فرنگی:
یک کنگر پخته شده کامل حاوی 10.3 گرم فیبر است و همچنین با خوردن یک فنجان از مغز این گیاه شما 7.2 گرم فیبر دریافت خواهید کرد. این گیاه همچنین حاوی آنتی اکسیدانی برای تقویت سلامت کبد است.

_ گلابی:
گلابی از جمله میوه هایی است که می توان با پوست خورد. نکندن پوست این میوه بسیار مهم است. یک گلابی پوست نکنده متوسط حاوی 5.5 گرم فیبر است.

_ برنج قهوه ای:

اگر از طرفداران پر و پا قرص برنج سفید هستید شاید از طعم برنج قهوه ای خوشتان نیاید اما فراموش نکنید که هر فنجان برنج قهوه ای حاوی 3.5 گرم فیبر است. همچنین در تحقیقات اخیری که توسط دانشگاه هاروارد صورت گرفته است مشخص شده است که افرادی که 5 وعده یا بیشتر برنج سفید در هفته مصرف می کنند 17 درصد بیشتر ممکن است که به دیابت نوع 2 مبتلا شوند و در مقابل مصرف هفته ای یک فنجان برنج قهوه ای این احتمال را 11 درصد کاهش می دهد.

_باقالی:
این ماده غذایی از سالیان دور در غذاهای منطقه شرق آسیا مورد استفاده قرار می گرفته است. باقالی عمدتا به صورت پخته مصرف شده و نصف فنجان از آن حاوی 11 گرم پروتئین و 9 گرم فیبر بسته به نوع آن است.

نان سبوس دار:
در زمان تولید آرد سفید پوسته های دانه گندم از آن جدا شده و محصول نهایی آرد سفید است. در صورت امکان از نان هایی با گندم کامل استفاده کنید. این نان ها به دلیل سبوس به کار رفته در آنها دارای فیبر زیادی هستند.

عدس:
عدس یکی از کوچکترین اعضای خانواده حبوبات است و در عین حال یکی از غنی ترین منابع برای فیبر نیز به حساب می آید. هر فنجان عدس حاوی 15.6 گرم فیبر و همچنین مقدار قابل توجهی از ویتامین های گروه B ، آهن ، پروتیئن و سایر مواد معدنی است.

لوبیا قرمز:
لوبیا قرمز یک ماده غذایی محبوب در شمال هندوستان ، ایران و حتی بخش هایی از آمریکا است. این ماده غذایی یک منبع غنی فیبر ، پروتئین و آهن است.

جو پوست کنده:
این نوع از جو که بیشتر به همراه شیر در وعده غذایی صبحانه استفاده می شود حاوی " بتا گلوکان" که یک نوع فیبر خاص با قابلیت کاهش کلسترول خون و تقویت سیستم ایمنی بدن است. این ماده همچنین به شما کمک می کند تا غدا را بهتر هضم کنید.

تمشک:
خیلی مهم نیست که شما به تمشک قرمز یا سیاه علاقه داشته باشید. یک فنجان تمشک یک سوم از نیاز روزانه شما به فیبر را تامین خواهد کرد. این میوه همچنین حاوی مقداری زیادی آنتی اکسیدان است . در فصولی که این میوه به صورت تازه موجود نیست می تواند از انواع یخ زده آن استفاده کنید.

نخود فرنگی:
نخود فرنگی چه به صورت خام ، پخته یا یخ زده یا خشک شده مصرف شود یک منبع بسیار مناسب برای تامین فیبر مورد نیاز بدن است. یک فنجان نخود فرنگی تازه پخته شده حاوی 16.3 گرم و یک فنجان نخود فرنگی یخ زده و سپس پخته شده حاوی 8.8 گرم فیبر است.

کلم بروکلی:
یک ماده غذایی بسیار مناسب که پیش از این خواص ضد سرطان آن نیز به اثبات رسیده بود. شما با مصرف یک فنجان کلم بروکلی پخته شده چیزی در حدود 5.1 گرم فیبر دریافت خواهید کرد.

سیب:
در هنگام مصرف سیب نیز به مانند گلابی بایستی دقت کرد که پوست سیب را نبایستی جدا کرد چون این پوست حاوی مواد بسیار مفیدی است. یک سیب متوسط با پوست حاوی چیزی در حدود 4.4 گرم فیبر است.

لوبیای سفید:
در عین حالی که این ماده غذایی از نظر پروتئن و آهن بسیار غنی است یک فنجان از آن 25 درصد از نیاز روزانه فیبر شما را نیز تامین می کند. الته فراموش نکنید که خوردن حجم زیادی از آین ماده غذایی می تواند فشار زیادی را به سیستم گوارشی شما وارد کند پس در حجم غذای خود دقت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha